2015-04-09, 23:26
  #289
Medlem
Public-Detectives avatar
Jag är inte helt med på varför du vill ha ut handl. från Åklagarmyndigheten, det är väl Polismyndigheten som har alla handlingar?

De brott du ska ha blivit utsatt för är inte så allvarliga. Åklagarmyndigheten har inte resurser att åtala för alla brott där det i och för sig finns bra bevis. Systemet skulle gå under. Det kan vara en del av förklaringen.

Ibland kan man få ut alla och ibland inte, vad har du för argument för din sak?
Citera
2015-04-10, 10:50
  #290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective
Jag är inte helt med på varför du vill ha ut handl. från Åklagarmyndigheten, det är väl Polismyndigheten som har alla handlingar?

De brott du ska ha blivit utsatt för är inte så allvarliga. Åklagarmyndigheten har inte resurser att åtala för alla brott där det i och för sig finns bra bevis. Systemet skulle gå under. Det kan vara en del av förklaringen.

Ibland kan man få ut alla och ibland inte, vad har du för argument för din sak?

Självklart vill man som målsägande ta del av alla handlingar i ärendet. Åklagarmyndigheten är en egen myndighet som borde kunna lämna ut handlingar på begäran.

Nu har jag spånat lite i detta här med att handlingar inte lämnas ut enligt OSL. Enligt OSL 10 kap §3 om partsinsyn har jag rätt till att ta del av alla handlingar i ärendet, även de som omfattas av
OSL.

Jag har läst om många mindra allvarliga brott än detta, där åtal väckts, det kan inte vara förklaringen i detta fallet.
Citera
2015-04-10, 11:00
  #291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anisa

Nu har jag spånat lite i detta här med att handlingar inte lämnas ut enligt OSL. Enligt OSL 10 kap §3 om partsinsyn har jag rätt till att ta del av alla handlingar i ärendet, även de som omfattas av
OSL.

Står ingenstans i Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) att målsägande i en utredning har rätt att ta del av samtliga handlingar.
Citera
2015-04-13, 11:25
  #292
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanilsson
Nån som vet hur man får ut uppgifter i slasken?

Jag förflyttar mig med denna fråga hit från en annan tråd, där vi låg OT i ämnet (Trippelmord Uddevalla).

Källa: http://www.sundsvallstingsratt.se/Om-tingsratten/Studiebesok/Vanliga-fragor-och-svar/

Citerar:
"Med slasken i tingsrättens akt menas vanligen överskottsmaterial, t ex arbetsanteckningar. Dessa utgör inte allmän handling och lämnas därför inte ut. En annan slask som ofta nämns i media är det överskottsmaterial som kan finnas i polisens förundersökning, t ex i form av förhör med personer som åklagaren inte ansett ha någon betydelse. Denna slask finns endast hos polisen och kan endast fås ut av den misstänkte och hans försvarare."

Så långt, så bra?
Det finns mig gissningsvis dock fall där slasken utkommit. (Små skitfall?) Jag har själv bläddrat i slasken från fall, men det härleds till att mitt delvisa yrkesutövande tillåtit det.

Så, önskar svar från någon som vet till etthundra procent?
Får man som civil/privat ut slasken? (samtidigt som jag har vetskap att jag svarat på min egen fråga)
__________________
Senast redigerad av rotesau 2015-04-13 kl. 11:43.
Citera
2015-04-13, 15:45
  #293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag förflyttar mig med denna fråga hit från en annan tråd, där vi låg OT i ämnet (Trippelmord Uddevalla).

Källa: http://www.sundsvallstingsratt.se/Om-tingsratten/Studiebesok/Vanliga-fragor-och-svar/

Citerar:
"Med slasken i tingsrättens akt menas vanligen överskottsmaterial, t ex arbetsanteckningar. Dessa utgör inte allmän handling och lämnas därför inte ut. En annan slask som ofta nämns i media är det överskottsmaterial som kan finnas i polisens förundersökning, t ex i form av förhör med personer som åklagaren inte ansett ha någon betydelse. Denna slask finns endast hos polisen och kan endast fås ut av den misstänkte och hans försvarare."

Så långt, så bra?
Det finns mig gissningsvis dock fall där slasken utkommit. (Små skitfall?) Jag har själv bläddrat i slasken från fall, men det härleds till att mitt delvisa yrkesutövande tillåtit det.

Så, önskar svar från någon som vet till etthundra procent?
Får man som civil/privat ut slasken? (samtidigt som jag har vetskap att jag svarat på min egen fråga)


Ja, det får man när ärendet är slut.
Köp en bok om offentlighetsprincipen och läs den eller kolla på ett bibliotek. Sveriges författningssamling, rekommenderas. Förslagsvis förvaltningsrätten då.
Citera
2015-04-13, 18:56
  #294
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxfordbluegluee
Ja, det får man när ärendet är slut.
Köp en bok om offentlighetsprincipen och läs den eller kolla på ett bibliotek. Sveriges författningssamling, rekommenderas. Förslagsvis förvaltningsrätten då.

Trevlig att du hängde med hit, förhoppningsvis under vit flagg du också..?

Ser att du står bergfast i åsikten. Jag är till en del benägen att hålla med, då jag begriper offentlighetsprincipen.
Dock begriper jag inte fullt ut vrf Tingsrätten svarar som dom gör på frågan? Blankt nej..

Noterar att det finns fall där slasken gjorts offentlig tex. Arboga-fallet. Det kan få vara ditt bevis för vad du vidhåller. Jag köper det.
Men i de flesta fall fattas beslut av åklagare och/eller polis om sekretess, alternativt kvalificerad sekretess gällande slasken pga riskerna det medför gällande insyn i ofta känsliga, personliga m.m, uppgifter, samt att åklagare vill kunna föra kontroll över utredning.
Slasken sekretessbeläggs regelmässigt, vilket innebär att det i praktiken är icke-offentligt.
__________________
Senast redigerad av rotesau 2015-04-13 kl. 19:43.
Citera
2015-04-13, 20:02
  #295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Trevlig att du hängde med hit, förhoppningsvis under vit flagg du också..?

Ser att du står bergfast i åsikten. Jag är till en del benägen att hålla med, då jag begriper offentlighetsprincipen.
Dock begriper jag inte fullt ut vrf Tingsrätten svarar som dom gör på frågan? Blankt nej..

Noterar att det finns fall där slasken gjorts offentlig tex. Arboga-fallet. Det kan få vara ditt bevis för vad du vidhåller. Jag köper det.
Men i de flesta fall fattas beslut av åklagare och/eller polis om sekretess, alternativt kvalificerad sekretess gällande slasken pga riskerna det medför gällande insyn i ofta känsliga, personliga m.m, uppgifter, samt att åklagare vill kunna föra kontroll över utredning.
Slasken sekretessbeläggs regelmässigt, vilket innebär att det i praktiken är icke-offentligt.

1. Det är ingen åsikt, det är lagen.
2. Ja. Sekretesslagen kan ta över offentlighetsprincipen om den nyttjas för att skydda enskild, men det är ett aktivt beslut isåfall efter prövning om utlämnande av handling. Grundregel är som jag sagt, kvarvarande dokument ur "slasken" är offentlig efter avslutat ärende.
__________________
Senast redigerad av Oxfordbluegluee 2015-04-13 kl. 20:25.
Citera
2015-04-13, 21:28
  #296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag förflyttar mig med denna fråga hit från en annan tråd, där vi låg OT i ämnet (Trippelmord Uddevalla).

Källa: http://www.sundsvallstingsratt.se/Om-tingsratten/Studiebesok/Vanliga-fragor-och-svar/

Citerar:
"Med slasken i tingsrättens akt menas vanligen överskottsmaterial, t ex arbetsanteckningar. Dessa utgör inte allmän handling och lämnas därför inte ut. En annan slask som ofta nämns i media är det överskottsmaterial som kan finnas i polisens förundersökning, t ex i form av förhör med personer som åklagaren inte ansett ha någon betydelse. Denna slask finns endast hos polisen och kan endast fås ut av den misstänkte och hans försvarare."

Så långt, så bra?
Det finns mig gissningsvis dock fall där slasken utkommit. (Små skitfall?) Jag har själv bläddrat i slasken från fall, men det härleds till att mitt delvisa yrkesutövande tillåtit det.

Så, önskar svar från någon som vet till etthundra procent?
Får man som civil/privat ut slasken? (samtidigt som jag har vetskap att jag svarat på min egen fråga)

Du kanske ska förklara vad du menar, just nu är du väldigt otydlig och då blir det uppenbart att du inte förstår vad du pratar om.

Menar du polisens slask eller slasken från tingsrättens akt?
Citera
2015-04-13, 21:58
  #297
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Du kanske ska förklara vad du menar, just nu är du väldigt otydlig och då blir det uppenbart att du inte förstår vad du pratar om.

Menar du polisens slask eller slasken från tingsrättens akt?

Jag är dåligt påläst om den ev juridiken kring slasken så ursäkta otydligheten, men jag menar slasken i TRs akt främst, samt om den blir en offentlig handling vid något som helst skede?

Hur jag än söker och letar, blir svaret att slask, oavsett polisens eller TR akt, ej blir offentlig.
Lik förbannat är slasken offentlig vid vissa fall, dock med varierad grad av sekretess?

Jag vill helt enkelt begripa detta, som förefaller vara tvetydigt.

Hur kan TR (i min länk, 1:a inlägget) svara felaktigt?
Eller svarar TR med utgångspunkt på pågående utredning?
__________________
Senast redigerad av rotesau 2015-04-13 kl. 22:03.
Citera
2015-04-13, 22:08
  #298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag är dåligt påläst om den ev juridiken kring slasken så ursäkta otydligheten, men jag menar slasken i TRs akt främst, samt om den blir en offentlig handling vid något som helst skede?

Hur jag än söker och letar, blir svaret att slask, oavsett polisens eller TR akt, ej blir offentlig.
Lik förbannat är slasken offentlig vid vissa fall, dock med varierad grad av sekretess?

Jag vill helt enkelt begripa detta, som förefaller vara tvetydigt.

Hur kan TR (i min länk, 1:a inlägget) svara felaktigt?
Eller svarar TR med utgångspunkt på pågående utredning?

Felaktigt om vad? Tingsrättens slask är inte allmän handling och kan inte ges ut står det. Polisens slask är allmän handling men ges bara ut i vissa fall.
Citera
2015-04-13, 22:31
  #299
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Felaktigt om vad? Tingsrättens slask är inte allmän handling och kan inte ges ut står det. Polisens slask är allmän handling men ges bara ut i vissa fall.

Ja, det är precis vad jag läser också. Jag vill bara ha bekräftat om det verkligen är så, eller om TRs slask blir offentlig efter ett ärende är helt färdigt?

Rörande polisens slask.
Otydligt för en lekman är citat:
"Denna slask finns endast hos polisen och kan endast fås ut av den misstänkte och hans försvarare."

Menar du att denna är, eller blir, en (ev)sekretessbelagd offentlig handling vid något skede?
__________________
Senast redigerad av rotesau 2015-04-13 kl. 22:34.
Citera
2015-04-13, 22:49
  #300
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, det är precis vad jag läser också. Jag vill bara ha bekräftat om det verkligen är så, eller om TRs slask blir offentlig efter ett ärende är helt färdigt?

Rörande polisens slask.
Otydligt för en lekman är citat:
"Denna slask finns endast hos polisen och kan endast fås ut av den misstänkte och hans försvarare."

Menar du att denna är, eller blir, en (ev)sekretessbelagd offentlig handling vid något skede?

Tingsrättens arbetsmaterial kasseras tror jag men det beror på vilka handlingar man räknar in. Polisens slask är alltid allmän handling men kan hamna under sekretess.

Det är otydligt som du citerar och stämmer inte alltid, ibland kan allmänheten få del av slaskar hos polis. Men det kanske krävs en överklagan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in