Citat:
Ursprungligen postat av
Oxfordbluegluee
Ja, det får man när ärendet är slut.
Köp en bok om offentlighetsprincipen och läs den eller kolla på ett bibliotek. Sveriges författningssamling, rekommenderas. Förslagsvis förvaltningsrätten då.
Trevlig att du hängde med hit, förhoppningsvis under vit flagg du också..?
Ser att du står bergfast i åsikten. Jag är till en del benägen att hålla med, då jag begriper offentlighetsprincipen.
Dock begriper jag inte fullt ut vrf Tingsrätten svarar som dom gör på frågan? Blankt nej..
Noterar att det finns fall där slasken gjorts offentlig tex. Arboga-fallet. Det kan få vara ditt bevis för vad du vidhåller. Jag köper det.
Men i de flesta fall fattas beslut av åklagare och/eller polis om sekretess, alternativt kvalificerad sekretess gällande slasken pga riskerna det medför gällande insyn i ofta känsliga, personliga m.m, uppgifter, samt att åklagare vill kunna föra kontroll över utredning.
Slasken sekretessbeläggs regelmässigt, vilket innebär att det i praktiken är icke-offentligt.