2016-10-16, 17:28
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
om det då aldrig väcks åtal, finns det ändå en fup att ta del av?
Nej.
Citera
2016-11-11, 22:40
Bannlyst
Har en dom från 2010 från Solna tingsrätt där det framgår under påföljd: "Tidigare utdömt fängelse skall avse även den nya brottsligheten. (2008-xx-xx, SVEA HOVRÄTT AVD 1, Bxxxx/xx)".

Tänkte nu försöka fixa fram den tidigare domen m.h.a målnumret, men är egentligen mer intresserad av förundersökningsprotokollet. Är det underförstått att den domen också är från Solna tingsrätt när det bara står så där? Kan man samtidigt begära att ta del av förundersökningsprotokollet, eller måste man gå via polisen för att få ut det?
Citera
2016-11-12, 12:47
Medlem
hum.by.666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Har en dom från 2010 från Solna tingsrätt där det framgår under påföljd: "Tidigare utdömt fängelse skall avse även den nya brottsligheten. (2008-xx-xx, SVEA HOVRÄTT AVD 1, Bxxxx/xx)".

Tänkte nu försöka fixa fram den tidigare domen m.h.a målnumret, men är egentligen mer intresserad av förundersökningsprotokollet. Är det underförstått att den domen också är från Solna tingsrätt när det bara står så där? Kan man samtidigt begära att ta del av förundersökningsprotokollet, eller måste man gå via polisen för att få ut det?

Nej, det kan vara annan TR inom Svea HovR:s geografiska område som är Stockholms, Uppsala, Södermanlands, Gotlands, Västmanlands och Dalarnas län.
I hovrättens dom uppges i vilken TR målet avgjordes, datum och målets nr. Numera följer ofta TR:s dom med som bilaga i domen från hovrätten.
Citera
2016-11-12, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hum.by.666
Nej, det kan vara annan TR inom Svea HovR:s geografiska område som är Stockholms, Uppsala, Södermanlands, Gotlands, Västmanlands och Dalarnas län.
I hovrättens dom uppges i vilken TR målet avgjordes, datum och målets nr. Numera följer ofta TR:s dom med som bilaga i domen från hovrätten.
Det är garanterat en i Stockholms län, så jag antar att jag får ringa runt till olika och fråga om de har någon dom med det målnumret? Hur gör man med förundersökningen då? Kan jag få den via TR, eller måste jag kontakta polisen för att få ta del av det?
Citera
2016-11-12, 18:44
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Det är garanterat en i Stockholms län, så jag antar att jag får ringa runt till olika och fråga om de har någon dom med det målnumret? Hur gör man med förundersökningen då? Kan jag få den via TR, eller måste jag kontakta polisen för att få ta del av det?

Principen är enkel, men det kan kosta dig rejält mycket.

Du har numret på Svea hovrätts dom. Du begär ut första sidan av den, då har du numret på tingsrättens dom. Därifrån begär du ut stämningsansökan från tingsrättens mål, då har du antagligen polisens diarienummer på förundersökningen eftersom tingsrätten sedan länge gallrat sin kopia.

När du har polisens K-nummer tar du kontakt med myndigheten och ber om att få komma och titta på förundersökningen, eller köpa ut den om du inte har möjlighet att läsa på plats.

Nackdelen är att du inte kommer vara anonym när detta genomförs. Eftersom du har offentliggjort dina planer här kan vänsterextrema krafter eventuella kolla upp dig när du kontaktar myndigheterna, deras intresse av att hänga ut dig är beroende på var du står politiskt.
Citera
2016-11-12, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Principen är enkel, men det kan kosta dig rejält mycket.

Du har numret på Svea hovrätts dom. Du begär ut första sidan av den, då har du numret på tingsrättens dom. Därifrån begär du ut stämningsansökan från tingsrättens mål, då har du antagligen polisens diarienummer på förundersökningen eftersom tingsrätten sedan länge gallrat sin kopia.

När du har polisens K-nummer tar du kontakt med myndigheten och ber om att få komma och titta på förundersökningen, eller köpa ut den om du inte har möjlighet att läsa på plats.

Nackdelen är att du inte kommer vara anonym när detta genomförs. Eftersom du har offentliggjort dina planer här kan vänsterextrema krafter eventuella kolla upp dig när du kontaktar myndigheterna, deras intresse av att hänga ut dig är beroende på var du står politiskt.
Tack för svar.
Citera
2016-12-01, 03:21
Medlem
Jag begärde ut FUP angående ett narkotikaärende för några år sedan, fick det mejlat till mig helt gratis. Nu begärde jag ut samma ärende 3 år senare och nu vill dom ha 435kr. Vad fan har hänt? Betalar ni dessa hutlösa priser för att få ut domar? Finns det några kryphål för att slippa betala? Är detta en konsekvens av Lexbase?
Citera
2016-12-01, 08:21
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10minute
Jag begärde ut FUP angående ett narkotikaärende för några år sedan, fick det mejlat till mig helt gratis. Nu begärde jag ut samma ärende 3 år senare och nu vill dom ha 435kr. Vad fan har hänt? Betalar ni dessa hutlösa priser för att få ut domar? Finns det några kryphål för att slippa betala? Är detta en konsekvens av Lexbase?

Nya rutiner hos domstolen kanske. Vilken tingsrätt var det? Det kan vara ett gammalt mål som gör att din FU måste scannas in manuellt, därav priset. Kan inte ge något bättre svar än så med tanke på dina vaga ingångsvariabler.
Citera
2016-12-02, 12:05
Medlem
Nod2013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Nya rutiner hos domstolen kanske. Vilken tingsrätt var det? Det kan vara ett gammalt mål som gör att din FU måste scannas in manuellt, därav priset. Kan inte ge något bättre svar än så med tanke på dina vaga ingångsvariabler.

Jag blev dömd 1999
och fick lsu 6 månader

jag har inte begått några brott sen dess
och nu är jag mitt i en process angående vårdnaden utav min dotter

skall jag förneka att jag har suttit på en ungdomsanstalt

brottet var rån

kan dom få fram domen?
utan domsnr elr så
mitt ex vet att jag har suttit på ungdomsanstalt men hon har inga papper på det.
Citera
2016-12-02, 13:41
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nod2013
Jag blev dömd 1999
och fick lsu 6 månader

jag har inte begått några brott sen dess
och nu är jag mitt i en process angående vårdnaden utav min dotter

skall jag förneka att jag har suttit på en ungdomsanstalt

brottet var rån

kan dom få fram domen?
utan domsnr elr så
mitt ex vet att jag har suttit på ungdomsanstalt men hon har inga papper på det.

Det har gått mer än 10 år sedan du straffades med sluten ungdomsvård och domens uppgifter finns därför inte i ditt belastningsregisterutdrag längre.

Är inte expert på vårdnadstvister men hon lär sannolikt inte kunna hitta domen enkelt, så i rättsprocessen lär det stå hennes ord mot ditt. Men är det verkligen värt besväret att lägga fram en 17 år gammal dom som visar vad någon förälder gjorde som <dum ungdom>? Du kanske kan starta en separat tråd så får andra, som vet bättre, uttala sig om vad du bör göra.
Citera
2017-03-15, 15:08
Medlem
Manu79s avatar
Hur länge är en förundersökning tillgänglig som offentlig handling?
Kastas fup:en om utredningen läggs ner pga bevis saknas?
Citera
2017-03-15, 15:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manu79
Hur länge är en förundersökning tillgänglig som offentlig handling?
Kastas fup:en om utredningen läggs ner pga bevis saknas?
Kastas gör den ju inte, men den blir ju inte offentlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in