2011-05-11, 15:37
Medlem
rotfrukts avatar
Hade varit snällt om någon kunde hjälpa mig att komma igång med en liten uppsatts jag ska skriva.
Jag ska skriva om matförbrukningen/matresurser på jorden. Jag har tänkt att fördjupa mig på de stora köttfabrikerna det finns som enligt mig liknar koncentrationsläger.

Det jag vill få ut här är väll egentligen en liten knuff som får igång mig.

Vad tänker ni på man kan skriva när ni hör matförbrukning/ matresurser?

Tar gärna emot sidor som kan ge mig mycket material och hjälp.
Tack i förhand till dem som orkar lägga ner tid på att hjälpa mig!
Citera
2011-05-16, 08:30
Medlem
Biogas - bieffekter

Jag har ett skolarbete där jag ska undersöka vad Biogas har för negativa påverkningar på miljön, är det någon som skulle kunna ge mig lite mer information om detta? jag personligen vet inte särsklit mycket om biogas för den delen :P
Citera
2011-05-16, 10:19
Medlem
Uppkomsten av älgtjurens stora hornkrona i evolutionsteorin
Tjaa! Jag har problem med en fråga inom evolutions kapitlet i boken Gleerups biologi.

Frågan står i fet text ovan. Jag har sökt på internet men utan framsteg.
Tacksam för snabbt svar, uppgiften ska in på onsdag.
Citera
2011-05-16, 10:39
Medlem
slugs-Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heijdenberg
Uppkomsten av älgtjurens stora hornkrona i evolutionsteorin
Tjaa! Jag har problem med en fråga inom evolutions kapitlet i boken Gleerups biologi.

Frågan står i fet text ovan. Jag har sökt på internet men utan framsteg.
Tacksam för snabbt svar, uppgiften ska in på onsdag.

Stor hornkrona = Ståtlig, frisk och välnärd. Älgkon vill inte ha små klena pinntjurar utan föredrar större tjurar. Finns det inga i närheten så brunstar kon om ett par veckor efter 1a brunsten. Kalvarna blir därför ofta mindre om kon brunstat om och har därmed sämre förutsättningar att klara en sträng vinter.

Hornen växer under senvintern då det finns minst mat. Dom som lyckas att få stora horn har dom rätta egenskaperna/generna en ko vill ha. Alltås störst chans att kalvarna klarar sig.
Citera
2011-05-16, 11:33
Medlem
Eliza CTs avatar
Tråden flyttas till allmänna skoluppgiftstråden om natur, miljö, klimat
Mvh
Eliza CT/moderator
Citera
2011-05-28, 12:16
Medlem
Produktion av sockerrörsetanol

Sitter och skriver en förenklad LCA (Lifecycle analysis). Vi gör en jämförelse mellan etanol och bensin. Arbetet går bra och är i stort sett klart, sånär som på en lite punkt. Vi hittar ingen pålitlig källa angående koldioxid utsläpp vid produktion av etanol.
Så nu får ni gärna slå era kloka huvuden ihop och hjälpa oss med detta. Det gäller alltså etanol gjort på sockerrör från Brasilien.
Tack på förhand!
Citera
2011-05-30, 16:55
Medlem
Kollisionszon

Någon som kan förklara hur en kollisionszon går till, helst lite avancerat. Ta gärna med italien som ett exempel!

Tack i förhand!
Citera
2011-05-31, 00:41
Medlem
Eric-Harriss avatar
Hej!
Jag sitter just nu med en uppsats i Naturkunskap B där jag diskuterar och svarar på frågor kring fossiler. Har bland annat svarat på hur man idag kan datera fossiler genom koll-14 & berggrund. skulle behöva hjälp med frågan, "vilka begränsningar har användandet av fossiler för att visa livets utveckling?"..

det enda jag kommer på för tillfället är att en fossil var ett djur som helt dog ut helt eller inte utvecklades och har därför inget direkt med livets utveckling att göra.

Uppskattar alla svar!
Citera
2011-05-31, 06:24
Medlem
najass avatar
Inlägg flytta till rätt delforum

/mod
Citera
2011-05-31, 22:11
Medlem
Vad som händer med proteinet/pH värdet/glukosvärdet i mjölken när man tillsätter Lactras?

Hade varit oerhört tacksam vid svar, det räddar mitt betyg.

Tack på förhand
Citera
2011-06-08, 09:07
Medlem
NickaNyfikens avatar
Detta är både en filosofisk fråga - och något som kräver en del klurighet.
Hur stor landareal per capita behövs för att förse jordens befolkning med näring?
Kan nån hjälpa mig?
Citera
2011-06-08, 10:41
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eric-Harris
Hej!
Jag sitter just nu med en uppsats i Naturkunskap B där jag diskuterar och svarar på frågor kring fossiler. Har bland annat svarat på hur man idag kan datera fossiler genom koll-14 & berggrund. skulle behöva hjälp med frågan, "vilka begränsningar har användandet av fossiler för att visa livets utveckling?"..

det enda jag kommer på för tillfället är att en fossil var ett djur som helt dog ut helt eller inte utvecklades och har därför inget direkt med livets utveckling att göra.

Uppskattar alla svar!

Utgår man från teorin att alla organismer härstammar från en urcell vet jag inte om jag helt håller med dig i ditt påstående, utdöda arter är ju egentligen bara exempel på varianter som inte utvecklade lämplighet till miljön och därav dog och är på det sättet inte något som motsäger utveckling, tvärtom man lär ju kunna hitta likheter med utdöda arter och nu levande arter?

En brist jag däremot kan se på rak arm är att inte hela organismen bevaras utan endast hårda delar som skal och ben, det gör att vi förlorar värdefull information om utseende och många likheter (t.ex. organ m.m.).

Eftersom vi inte vet exakt utseende blir det svårt att spåra vilka likheter vi har med fossilerna, det blir svårt att säga säkert att vi har utvecklats utifrån dem (även om mycket tyder på att vi härstammar från samma urcell).

Vi kan inte heller se hur vi har utvecklats. Vilka egenskaper som var bra och vilka egenskaper som var mindre bra, (även om vi kan ha teorier).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in