2014-08-05, 08:24
Medlem
hoodogs avatar
Vad sägs om de "delade" notarietjänstgöringar som ofta finns att söka, dvs de anställningar där man genomför de första sex månaderna på en annan myndighet än allmän domstol (tex KFM, JK, JO etc)? Någon som har erfarenhet av detta upplägg? Kan det negativt påverka möjligheten att erhålla goda vitsord från den "allmänna delen" av tjänstgöringen? Jag tänker mig att man kanske har det lite i fatet, eftersom man ju är på domstolen sex månader mindre än så gott som alla andra och därmed kanske inte får lika stor chans att visa framfötterna när det "verkligen gäller"...
Citera
2014-08-05, 12:37
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Vad sägs om de "delade" notarietjänstgöringar som ofta finns att söka, dvs de anställningar där man genomför de första sex månaderna på en annan myndighet än allmän domstol (tex KFM, JK, JO etc)? Någon som har erfarenhet av detta upplägg? Kan det negativt påverka möjligheten att erhålla goda vitsord från den "allmänna delen" av tjänstgöringen? Jag tänker mig att man kanske har det lite i fatet, eftersom man ju är på domstolen sex månader mindre än så gott som alla andra och därmed kanske inte får lika stor chans att visa framfötterna när det "verkligen gäller"...
Tvärtom. Du har mer på fötterna än de flesta andra redan när du kommer till domstolen och kan därför göra en bättre insats redan från start. Det behövs inte några två hela år för att visa vad man går för.
Citera
2014-08-05, 18:45
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Det ligger en knappast i fatet. Flertalet har redan avräkning och sitter inte längre än ett och ett halvt år anyways.
Citera
2014-08-05, 18:45
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Tvärtom. Du har mer på fötterna än de flesta andra redan när du kommer till domstolen och kan därför göra en bättre insats redan från start. Det behövs inte några två hela år för att visa vad man går för.

Ja, du kanske har en poäng. Men, med tanke på din historia här på FB, jag måste nog fråga, är detta ett av dina seriösa eller "trolliga" inlägg?
Citera
2014-08-05, 22:12
Medlem
Citat:

Man betygssätts efter sin prestation på domstolen. Den erfarenheten jag har är att folk som har gått delade banan har överpresterat gentemot de som inte har gjort det, och därmed erhållit bättre betyg.
Citera
2014-08-06, 07:23
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ja, du kanske har en poäng. Men, med tanke på din historia här på FB, jag måste nog fråga, är detta ett av dina seriösa eller "trolliga" inlägg?
Du får leva i ovisshet min vän. 😎
Citera
2014-08-06, 08:00
Medlem
hoodogs avatar
Det verkar som att mina farhågor är obefogade, av att döma av era kommentarer. Tvärtom tycks den "delade" tjänstgöringen i värsta fall vara en lika god grund för bra vitsord som en "ren" anställning. Och i bästa fall är den rentav än bättre. Tack alla ni för input!

Citat:
Du får leva i ovisshet min vän. 😎

Ingen fara, det är jag van vid. Din språkbehandling verkar emellertid peka tydligt åt ett håll...
Citera
2014-08-06, 10:18
Medlem
Nozicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det finns väldigt många berättelser om notarier på allmän domstol, och jag förstår att många fullgör sin notarietjänstgöring där. Däremot är det, i tråden och på andra ställen, sparsmakat om information från förvaltningssidan.

Har vi några skribenter som är, eller har varit, notarier på förvaltningsrätt?

Jag är/har varit notarie vid en förvaltningsrätt.
Citera
2014-08-06, 13:16
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nozick
Jag är/har varit notarie vid en förvaltningsrätt.
Beklagar. Förhoppningsvis kan det bli människa av dig ändå. Än är det inte för sent att byta bana.
Citera
2014-08-06, 14:07
Medlem
Nozicks avatar
Citat:
Beklagar. Förhoppningsvis kan det bli människa av dig ändå. Än är det inte för sent att byta bana.

Tack, men jag har accepterat att jag inte har vad som krävs för att bli tingsnotarie.
Citera
2014-08-06, 14:33
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nozick
Tack, men jag har accepterat att jag inte har vad som krävs för att bli tingsnotarie.
Jag tänkte närmast på något helt annat, t.ex. grävmaskinist. Inget fel med förvaltningsrätt annars.
Citera
2014-08-06, 15:15
Medlem
D.Drogbas avatar
Övriga kurser man pluggar vid sidan av juristprogrammet ges som meritpoäng för att senare sitta ting? Gäller detta alla kurser på högskola eller endast vissa specifika? Hur många kurser kan man ha som max som fungerar som meriterande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in