2014-08-06, 15:21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
Övriga kurser man pluggar vid sidan av juristprogrammet ges som meritpoäng för att senare sitta ting? Gäller detta alla kurser på högskola eller endast vissa specifika? Hur många kurser kan man ha som max som fungerar som meriterande?
Du kan få max 36 extrapoäng. Kurserna och grupperna anges tydligt i notariefoldern.
Citera
2014-08-06, 15:21
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
Övriga kurser man pluggar vid sidan av juristprogrammet ges som meritpoäng för att senare sitta ting? Gäller detta alla kurser på högskola eller endast vissa specifika? Hur många kurser kan man ha som max som fungerar som meriterande?

Du kan få 36 meritpoäng att lägga till de maximalt 310 du kan få från betygen. Meritpoäng ges genom arbete och/eller studier vid sidan av juristprogrammet. Olika sorters kurser och jobb ger olika mycket poäng. Se s. 8ff här:

http://www.domstol.se/Publikationer/...ens_finrum.pdf

(En simpel väl till max meritpoäng: Krim/FEK I & II + 9 månaders arbete efter examen).
Senast redigerad av Sobofied 2014-08-06 kl. 15:24.
Citera
2014-08-07, 13:06
Medlem
Alter-egons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Jag tänkte närmast på något helt annat, t.ex. grävmaskinist. Inget fel med förvaltningsrätt annars.

Bara för att man suttit FR är man väl inte utesluten från en karriär inom TR/HovR? T.ex. domare.
Citera
2014-08-07, 13:45
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-egon
Bara för att man suttit FR är man väl inte utesluten från en karriär inom TR/HovR? T.ex. domare.
Nej. Vägen dit är dock lite längre och snårigare. Visst händer det att förvaltningsrättsnotarier antas som fiskaler i hovrätt, men det är inte särskilt vanligt. Det naturliga för en förvaltningsrättsnotarie är ju att söka till kammarrätt. Av någon anledning har kammarrätter generellt varit mer öppna för att plocka från "andra sidan".

Som grävmaskinist slipper man dock fundera över sådana struntsaker.
Citera
2014-08-07, 18:14
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Detta är en intressant fråga. Generellt sett är förvaltningssidan mer öppen för att plocka folk från den allmänna sidan när fiskaler antas, än vice versa. Vill man t.ex. bli fiskal i HovR gör man således bäst i att sitta ting vid en TR. Sitter man ting vid TR så har man fler dörrar öppna, då många fiskaler och föredragande på KR kommer från den allmänna sidan.
Citera
2014-08-07, 20:44
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Detta är en intressant fråga. Generellt sett är förvaltningssidan mer öppen för att plocka folk från den allmänna sidan när fiskaler antas, än vice versa. Vill man t.ex. bli fiskal i HovR gör man således bäst i att sitta ting vid en TR. Sitter man ting vid TR så har man fler dörrar öppna, då många fiskaler och föredragande på KR kommer från den allmänna sidan.
Instant repeater 99'. Säg hej till mina borgensmän!
Citera
2014-08-18, 14:35
Medlem
Alter-egons avatar
En dryg vecka kvar, vad tror expertpanelen om denna omgång?
Citera
2014-08-18, 15:20
Medlem
Citat:
En dryg vecka kvar, vad tror expertpanelen om denna omgång?

Jag tror jag får ett jobb.

I övrigt gissar jag på att det blir rejält höga poäng för Stockholmstingsrätterna, med tanke på hur få platser det var att slåss om.
Citera
2014-08-18, 17:26
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Jag tror jag får ett jobb.

I övrigt gissar jag på att det blir rejält höga poäng för Stockholmstingsrätterna, med tanke på hur få platser det var att slåss om.

Grattis. Posta intryck och skvaller och sådant här.
Citera
2014-08-28, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Grattis. Posta intryck och skvaller och sådant här.

Tack (tänkte vänta med att tacka tills jag faktiskt var helt säker på att ha fått platsen). Skvaller etc. kommer, men jag tänkte väl försöka att inte tokouta mig.

Poängen ser ut att ha gått upp, men jag överlåter åt någon som kan det där med siffror att göra en djupare analys.
Citera
2014-08-28, 16:53
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Tack (tänkte vänta med att tacka tills jag faktiskt var helt säker på att ha fått platsen). Skvaller etc. kommer, men jag tänkte väl försöka att inte tokouta mig.

Poängen ser ut att ha gått upp, men jag överlåter åt någon som kan det där med siffror att göra en djupare analys.
Fy fan, nu vill man verkligen inte få upp ett mål i tinget när en dödsnazistknarkare kan vara den som har hand om det.
Citera
2014-08-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Fy fan, nu vill man verkligen inte få upp ett mål i tinget när en dödsnazistknarkare kan vara den som har hand om det.

Det var det finaste grattis jag någonsin sett.

Hur lång tid brukar det ta för Jusek att lägga upp den detaljerade statistiken? Och vet du möjligen exakt vad Domstolsverket menar med "Stockholmsområdet" när lägsta tillsättningspoäng anges?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in