2018-03-16, 13:27
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Sugen på att ge upp precis allting om det blir verklighet innan jag hinner söka.

Domstolarna borde tycka att det är ett väldigt smidigt anställningsförfarande idag. Kan man tänka sig att de inte kommer hurra över ett längre och mer tidskrävande anställningsförfarande? Såvida de inte idag besväras av autistiska personer med höga betyg men som är lite knepiga som människor.

Så här står det om specifikt anställningsförfarandet:

Citat:
I notarieprojektet är det fyra områden som ska utredas. H'ns D'hlberg berättar att den största och första frågan som ska utredas handlar om på vilka kriterier som notarierna rekryteras.

- Vi behöver säkerställa att det är rätt personer som anställs på domstolarna och som blir intresserade av att fortsätta domarbanan. Att bara anställas på formella meriter är något som jag inte känner igen från någon annan bransch, utan man framhåller i stor grad även personliga förmågor. Det tror jag att vi också borde börja bejaka..

Hur skulle antagningen av notarier kunna utvecklas?

- Vi ska utreda om intervjuförfarande eller ett test kan vara något att prova framöver. Oavsett vad vi landar i så måste vi väga för- och nackdelar för olika alternativ. Det gäller för samtliga områden som ska utredas, säger H'ns D'hlberg.

De tre övriga områdena som ska utredas handlar om notarietjänstgöringens längd och innehåll, paket- och kombinationsanställningar samt betygsättningen för notarier.

- Börjar man vända på en sten är det lika bra att vända på resten av stenarna också så att man inte missar någon aspekt och behöver göra om från start igen.

I vilken fas är projektet nu?

- Vi är i uppstartsläget och har förankrat projektet hos domstolscheferna och har haft en dialog med notarienämnden. Samtliga har ställt sig positiva till att vi belyser dessa frågor. Vårt mål är att komma igång som fort som möjligt. Vi vill komma så långt som möjligt under 2018 så vi kan börja införa förändringarna under 2019.
Citera
2018-03-28, 15:02
Medlem
Någon som sitter på statistikuppgifter från senaste omgången? (tillsatta 27 mars 2018)
Citera
2018-03-29, 09:47
Medlem
Montaignes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppim
Någon som sitter på statistikuppgifter från senaste omgången? (tillsatta 27 mars 2018)

Den är inte sammanställd och publicerad än.
Citera
2018-03-29, 13:50
Medlem
Montaignes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppim

Inneliggande ansökningar vid ansökningstidens utgång var 257.
97 sökande anställdes varav 57 kvinnor och 40 män.
Genomsnittspoäng (inkl. sidomeriter): 307,24

Lägsta antagningspoäng på respektive myndighet:

Pakettjänster
Justitiekanslern/ Stockholms tingsrätt 342,5
Kronofogdemyndigheten Göteborg/ Göteborgs tingsrätt 310
Kronofogdemyndigheten Örebro/ Örebro tingsrätt 299,5
Migrationsverket Boden/ Förvaltningsrätten i Luleå 266,83
Migrationsverket Göteborg/ Förvaltningsrätten i Göteborg 283
Åklagarmyndigheten Östersund/ Östersunds tingsrätt 286

Förvaltningsdomstol
Förvaltningsrätten i Göteborg 286,5
Förvaltningsrätten i Härnösand 266
Förvaltningsrätten i Jönköping 278,5
Förvaltningsrätten i Karlstad 281
Förvaltningsrätten i Malmö 296
Förvaltningsrätten i Stockholm 320,5

Tingsrätt
Blekinge tingsrätt 281,5
Eskilstuna tingsrätt 293
Falu tingsrätt 298,5
Förvaltningsrätten i Växjö 335,32
Gällivare tingsrätt 275,66
Gävle tingsrätt 291
Göteborgs tingsrätt 322
Helsingborgs tingsrätt 304
Kalmar tingsrätt 283,5
Kristianstads tingsrätt 346
Linköpings tingsrätt 294
Luleå tingsrätt 292,5
Lunds tingsrätt 323
Malmö tingsrätt 331
Mora tingsrätt 283,5
Nacka tingsrätt 334
Norrköpings tingsrätt 290,5
Nyköpings tingsrätt 296,5
Skaraborgs tingsrätt 287
Solna tingsrätt 313
Stockholms tingsrätt 319
Södertörns tingsrätt 301
Uddevalla tingsrätt 322
Umeå tingsrätt 334
Uppsala tingsrätt 300,5
Värmlands tingsrätt 283,5
Västmanlands tingsrätt 292,5
Växjö tingsrätt 289
Ångermanlands tingsrätt 305
Örebro tingsrätt 301,5
Östersunds tingsrätt 283,5

Poängen inkluderar eventuella sidomeriter.
Poängen är beräknad på kurspoäng.
Citera
2018-04-07, 19:13
Medlem
Stort tack! Ganska låga poäng även denna gång alltså...
Citera
2018-04-11, 16:22
Medlem
Finns det någon bra förklaring varför pakettjänsterna hos åklagarmyndigheten + tingsrätt ofta ligger under 300? Har varit så väldigt länge. Jag trodde personligen sådana pakettjänster skulle locka betydligt fler. Möjligtvis för att det ofta är tjänster på mindre orter, eller?

Jag ska söka ting nu i omgången i maj. Någon som har erfarenheter från Attunda, Solna och Göteborgs tingsrätt och kan dela med sig både plus och minus? Är intresserad av brottmål, men främsta prio är att hamna på en bra tingsrätt och där fördelningen av typer av mål sker rättvist mellan notarierna (dvs. man ska inte t.ex. behöva sitta 6 månader med bara konkursärenden medan andra inte behöver röra ett enda sådant under sin tid).

Tacksam för svar
Citera
2018-05-01, 20:33
Medlem
Är det extremt svårt att bli antagen som hovrättsfiskal eller är det möjligt även om man inte tillhör det absoluta toppskiktet av notarierna på domstolen? Dvs. Inte på något sätt dålig eller olämplig men inte heller den mest ambitiösa/duktiga notarien någonsin. Pratar vi svårt som i mördande konkurrens, eller svårt som i att det inte är något man ska räkna med men absolut inte omöjligt om man gjort ett bra jobb, inte är dum i huvudet och har lite flyt?

Krävs det genomgående "femmor" i betyget eller kan man klara sig på mindre än så?

Är det svårare att komma in under vissa tider på året än andra och på vilka hovrätter råder det mest konkurrens om platserna?
Senast redigerad av Guulag 2018-05-01 kl. 20:42.
Citera
2018-05-01, 21:39
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guulag
Är det extremt svårt att bli antagen som hovrättsfiskal eller är det möjligt även om man inte tillhör det absoluta toppskiktet av notarierna på domstolen? Dvs. Inte på något sätt dålig eller olämplig men inte heller den mest ambitiösa/duktiga notarien någonsin. Pratar vi svårt som i mördande konkurrens, eller svårt som i att det inte är något man ska räkna med men absolut inte omöjligt om man gjort ett bra jobb, inte är dum i huvudet och har lite flyt?

Krävs det genomgående "femmor" i betyget eller kan man klara sig på mindre än så?

Är det svårare att komma in under vissa tider på året än andra och på vilka hovrätter råder det mest konkurrens om platserna?

Det kommer nog bli lättare med tiden eftersom domstolsverket har svårt att rekrytera domare på grund av för få sökande per utlyst tjänst. Det förekommer alltjämt diskussioner om eventuell reglering att fler fiskaler ska anställas i framtiden. Men som läget ser ut nu skulle jag inte säga att det är överdrivet svårt att bli antagen som hovrättsfiskal. Det beror ju dock så klart på konkurrensen och vad man är beredd att uppoffra. Om man är beredd på att göra avkall på sin fritid i större utsträckning än andra notarier och verkligen satsa på att skriva varje beslut perfekt, läsa på inför varje votering i alla mål, m.m. är det inte särskilt svårt att sticka ut från mängden och utstråla de egenskaper som efterfrågas av övriga domare som betygsätter dig. Det kan vilken normalbegåvad notarie som helst göra. På min tingsrätt var det långt ifrån alla som ens var intresserade av att ens bli antagna.
Citera
2018-05-01, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Det kommer nog bli lättare med tiden eftersom domstolsverket har svårt att rekrytera domare på grund av för få sökande per utlyst tjänst. Det förekommer alltjämt diskussioner om eventuell reglering att fler fiskaler ska anställas i framtiden. Men som läget ser ut nu skulle jag inte säga att det är överdrivet svårt att bli antagen som hovrättsfiskal. Det beror ju dock så klart på konkurrensen och vad man är beredd att uppoffra. Om man är beredd på att göra avkall på sin fritid i större utsträckning än andra notarier och verkligen satsa på att skriva varje beslut perfekt, läsa på inför varje votering i alla mål, m.m. är det inte särskilt svårt att sticka ut från mängden och utstråla de egenskaper som efterfrågas av övriga domare som betygsätter dig. Det kan vilken normalbegåvad notarie som helst göra. På min tingsrätt var det långt ifrån alla som ens var intresserade av att ens bli antagna.

Tack för svaret!

Angående bristen på domare har väl den diskussion pågått väldigt länge på Domstolsverket. Vad jag vet finns inga konkreta planer på att utöka antalet fiskalplatser i närtid eftersom problemet inte är att för få vill bli fiskaler, utan snarare att för få söker tjänsterna som ordinarie rådman på landsbygden.

Sista delen av svaret förutsätter att man redan är en duktig notarie och det är möjligt att vem som helst som vill kan bli det. Men jag tänker snarare på hur det ser ut om man är en ganska genomsnittlig notarie som kanske inte skriver varje beslut perfekt eller är till hundra procent inläst inför varje brottmålsting (eller orkar slicka gubbröv). Inte bäst i klassen men inte heller för den sakens skull lat. Låt säga att man mot slutet av tjänstgöringen kommer på att det här med fiskal kanske vore något och ansöker trots att man inte är tingsrättens starkast lysande stjärna?
Senast redigerad av Guulag 2018-05-01 kl. 22:59.
Citera
2018-05-01, 23:51
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Tack för svaret!

Angående bristen på domare har väl den diskussion pågått väldigt länge på Domstolsverket. Vad jag vet finns inga konkreta planer på att utöka antalet fiskalplatser i närtid eftersom problemet inte är att för få vill bli fiskaler, utan snarare att för få söker tjänsterna som ordinarie rådman på landsbygden.

Nej, det finns planer på att öka antalet fiskalsplatser. Här någonstans. https://www.regeringen.se/4ab665/con...ou-2017-85.pdf

Citat:
Inte bäst i klassen men inte heller för den sakens skull lat. Låt säga att man mot slutet av tjänstgöringen kommer på att det här med fiskal kanske vore något och ansöker trots att man inte är tingsrättens starkast lysande stjärna?

Som jag förstått det bör man då just vara bra på att slicka gubb/kärring-röv. Och kanske vara villig att söka alla hovrätterna. Jag återkommer om ett år när jag sökt; jag är slarvig men rätt kul.
Citera
2018-05-02, 23:51
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Nej, det finns planer på att öka antalet fiskalsplatser. Här någonstans. https://www.regeringen.se/4ab665/con...ou-2017-85.pdf

Ja på sid 24-25, se nedan

Citera
2018-05-02, 23:56
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Tack för svaret!
Sista delen av svaret förutsätter att man redan är en duktig notarie och det är möjligt att vem som helst som vill kan bli det. Men jag tänker snarare på hur det ser ut om man är en ganska genomsnittlig notarie som kanske inte skriver varje beslut perfekt eller är till hundra procent inläst inför varje brottmålsting (eller orkar slicka gubbröv). Inte bäst i klassen men inte heller för den sakens skull lat. Låt säga att man mot slutet av tjänstgöringen kommer på att det här med fiskal kanske vore något och ansöker trots att man inte är tingsrättens starkast lysande stjärna?

Den notarien du beskriver har väldigt små möjligheter att bli antagen, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in