2026-05-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krilla93
Skulle gärna vilja höra hur folk resonerar kring ting vs affärsbyrå direkt efter examen.

Jag kommer sannolikt landa på ett ganska konkurrenskraftigt meritvärde till notarietjänst. Har juridiskt extrajobb på byrå sedan en tid tillbaka och ska även jobba på domstol i sommar, vilket jag antar att man åtminstone delvis får tillgodoräkna sig i meritvärdet.

Det jag är kluven kring är att en del av mig tänker att det kanske är smartare att försöka gå direkt till en bra affärsjuridisk byrå efter examen istället för att lägga ytterligare två år på ting med relativt låg lön och senare karriärutveckling. När jag kollar på yngre delägare och biträdande jurister på större affärsjuridiska byråer verkar många ha gått direkt från universitetet utan ting, särskilt jämfört med äldre generationen där nästan alla verkar ha suttit ting.

Samtidigt är jag mest intresserad av tvist/process och tycker domstol verkar väldigt utvecklande. Jag gillar själva juridiska hantverket och tänker att ting kanske ger en tryggare och bredare grund långsiktigt.

Jag har dessutom små barn och funderar på om det kanske faktiskt är ganska skönt att inte börja på absolut högsta byråtempo direkt efter examen. Min man har också precis fått ett mer kvalificerat jobb och ibland tänker jag att det kanske inte är optimalt att båda två går in i extrema karriärår samtidigt när barnen fortfarande är små.

En annan aspekt är att jag egentligen alltid varit mest intresserad av brottmål/process och tidigare tänkt att jag ville bli brottmålsadvokat, men lagt den tanken lite åt sidan nu eftersom det känns svårt att kombinera med familjeliv när barnen är små. Däremot kan jag absolut se framför mig att jag kanske vill röra mig mer åt det hållet senare i livet, och då känns det spontant som att ting kanske hade varit värdefullt.

Det som dock stressar mig lite är åldern. Jag är strax över 30 och känner ibland en oro över att ”hamna efter” ytterligare två år jämfört med personer som börjar på byrå direkt efter examen och hinner bygga senioritet, lön och klientkontakter tidigare.

Så ni som suttit ting, hoppat över ting eller jobbar med process/affärsjuridik: hur hade ni tänkt i min situation idag? Känner ni i efterhand att ting var värt det, eller att ni hellre borde gått direkt till byrå?

Jag har svårt att förstå vart du vill se dig själv om tio år.

Om målet är att bli delägare på en affärsjuridisk byrå ska du nog skippa tinget helt och hållet. Det är klart att det är bra att ha suttit ting, men det är klart bättre att ha jobbat två år längre på byrån när det är dags att prata delägarskap.

Om du däremot ser dig själv röra dig mot att bli brottmålsadvokat i slutändan bör du nog redan börja på den vägen. Det är så klart bra att ha sett domstolsvärlden när man ska syssla med humanjuridik, men jag känner många advokater som det går mycket bra för utan att ha gjort det. De känner heller inte att de gått miste om något särskilt.

Du verkar också ha en annan uppfattning än jag om arbetstempot på brottmålsbyrå jämfört med affärsjuridisk byrå. Det är nog nästan alltid högre tempo på affärsjuridisk byrå, särskilt om man har ambitionen att bli delägare.

Vill du så kan du PM:a mig, annars går det bra att fortsätta här. Men återkom gärna med lite mer info så tar vi det därifrån.
Citera
2026-05-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RalphCifaretto
Jag har svårt att förstå vart du vill se dig själv om tio år.

Om målet är att bli delägare på en affärsjuridisk byrå ska du nog skippa tinget helt och hållet. Det är klart att det är bra att ha suttit ting, men det är klart bättre att ha jobbat två år längre på byrån när det är dags att prata delägarskap.

Om du däremot ser dig själv röra dig mot att bli brottmålsadvokat i slutändan bör du nog redan börja på den vägen. Det är så klart bra att ha sett domstolsvärlden när man ska syssla med humanjuridik, men jag känner många advokater som det går mycket bra för utan att ha gjort det. De känner heller inte att de gått miste om något särskilt.

Du verkar också ha en annan uppfattning än jag om arbetstempot på brottmålsbyrå jämfört med affärsjuridisk byrå. Det är nog nästan alltid högre tempo på affärsjuridisk byrå, särskilt om man har ambitionen att bli delägare.

Vill du så kan du PM:a mig, annars går det bra att fortsätta här. Men återkom gärna med lite mer info så tar vi det därifrån.

Tack för att du tar dig tid att svara.

Och ja… jag har nog själv svårt att se exakt var jag vill vara om tio år haha. Tror en del av stressen kommer från att jag redan bytt bana en gång tidigare och därför är ganska rädd för att känna längre fram att jag valt fel igen. Jag är nog väldigt mån om att försöka hålla så många dörrar öppna som möjligt.

Det jag däremot vet är att jag verkligen gillar juridiken i sig. Jag är kanske inte superintresserad av det affärsmässiga, utan tycker mest om själva juridiska hantverket. Att analysera, processa och lösa juridiska knäckfrågor.

När jag började juristprogrammet tänkte jag egentligen mest brottmål, men sedan jag började jobba på affärsjuridisk byrå har jag blivit väldigt intresserad av tvist/process också. Det känns egentligen som att det är själva processandet jag dras till, oavsett om det är affärsjuridik eller brottmål.

Samtidigt spelar ekonomin roll för mig också, och med små barn känns det attraktivt att jobba med något där arbetet åtminstone går lite mer att planera. Jag har fått uppfattningen att brottmål ofta innebär mer ständig tillgänglighet och fler akuta situationer än affärsjuridisk tvist, men där kanske jag har fel?

Det är nog därför jag fastnar så mycket i frågan om ting. Inte bara för meritens skull, utan för att det känns som att det kanske håller fler vägar öppna långsiktigt.

Och vad gäller delägarskap så vet jag faktiskt inte om det är mitt mål. Jag är nog mer intresserad av själva juridiken än av affärsbiten kring det.
Citera
2026-05-09, 17:26
Medlem
Citat:

Och ja… jag har nog själv svårt att se exakt var jag vill vara om tio år haha. Tror en del av stressen kommer från att jag redan bytt bana en gång tidigare och därför är ganska rädd för att känna längre fram att jag valt fel igen. Jag är nog väldigt mån om att försöka hålla så många dörrar öppna som möjligt.

Det jag däremot vet är att jag verkligen gillar juridiken i sig. Jag är kanske inte superintresserad av det affärsmässiga, utan tycker mest om själva juridiska hantverket. Att analysera, processa och lösa juridiska knäckfrågor.

När jag började juristprogrammet tänkte jag egentligen mest brottmål, men sedan jag började jobba på affärsjuridisk byrå har jag blivit väldigt intresserad av tvist/process också. Det känns egentligen som att det är själva processandet jag dras till, oavsett om det är affärsjuridik eller brottmål.

Samtidigt spelar ekonomin roll för mig också, och med små barn känns det attraktivt att jobba med något där arbetet åtminstone går lite mer att planera. Jag har fått uppfattningen att brottmål ofta innebär mer ständig tillgänglighet och fler akuta situationer än affärsjuridisk tvist, men där kanske jag har fel?

Det är nog därför jag fastnar så mycket i frågan om ting. Inte bara för meritens skull, utan för att det känns som att det kanske håller fler vägar öppna långsiktigt.

Och vad gäller delägarskap så vet jag faktiskt inte om det är mitt mål. Jag är nog mer intresserad av själva juridiken än av affärsbiten kring det.

Jag förstår din känsla, och jag tycker faktiskt att det är bra att du känner viss stress över det. Om du velar och hamnar någonstans där du inte vill vara om fyra år riskerar du att se dina, gissningsvis, mycket yngre kursare befinna sig där du själv vill vara i stället. Det gör förhoppningsvis att du tar karriärvalet på större allvar, och det märks redan genom att du i ett tidigt skede vänder dig hit.

Du är nog inne på rätt spår här. Om du vill hålla många dörrar öppna, gillar juridik men inte affärer, tänker jag att tingstjänstgöring följt av domarutbildningen (förutsatt att du lyckas ta dig in) kan vara något för dig. Du blir väldigt attraktiv för såväl privata som offentliga arbetsgivare. Efter assessorsförordnandet kan du i princip söka vilket jobb som helst. Det finns ofta bra processtjänster på myndigheter men även andra bra tjänster hos t.ex. Justitiekanslern och Justitieombudsmannen m.fl.

Det som kanske är bäst med domarutbildningen för dig är att du får sex år på dig att lista ut vad du faktiskt vill göra. Nackdelen är däremot att du får leva med en förhållandevis låg lön under notarietiden. Nu var det ett par år sedan jag själv var notarie, så jag minns inte lönerna exakt, men kanske ingångslön på runt 34–35.

Vill du arbeta som advokat och rådgivare är det däremot en mer erfarenhetsbaserad bransch. Ju fler år du har arbetat, desto högre timdebitering får du normalt inom affärsjuridiken, eller desto större och mer komplexa mål får du inom humanjuridiken. Det finns därför en fördel med att gå direkt till byrå. Samtidigt är biträdande jurist-tjänster inom humanjuridiken ofta mycket konkurrensutsatta, och genom att sitta ting får du – utöver betänketiden – också en tydlig fördel gentemot andra kandidater.

Det stämmer att humanjuridiken ofta kräver större tillgänglighet och att det förekommer fler akuta situationer. Samtidigt är min uppfattning att det kan vara betydligt mer påfrestande att arbeta 10–12 timmar om dagen kontinuerligt än att arbeta mer jourliknande. Det var det jag syftade på.
Senast redigerad av RalphCifaretto 2026-05-09 kl. 17:28.
Citera
2026-05-09, 19:43
Medlem
Citat:

Vill du arbeta med process men inte viga ditt liv åt arbetet (vilket processjurister i både affärs- och humanjuridiken i regel måste göra på dagens arbetsmarknad tyvärr, om än på olika sätt) skulle jag verkligen rekommendera att fundera på åklagarbanan. Den stora massan av de som processar i offentlig sektor jobbar som åklagare men tjänsten är även meriterande för andra processroller i offentlig sektor. Domarbanan är absolut ett alternativ och kan vara meriterande för vissa mer kvalificerade processtjänster (många av de som processar i HFD för de stora myndigheterna som SKV och FK är exempelvis domarutbildade), men den är verkligen inte nödvändig om du är processandet du vill åt. Vill du djupdyka i det juridiska hantverket är dock domarbanan ett svårslaget alternativ.
Citera
2026-05-23, 23:17
Medlem
Discmaskinens avatar
Domstolarna i Dalarna, någon som har koll på hur arbetsklimatet är på dem?

Vi snackar Mora tingsrätt, Falu tingsrätt och förvaltningsrätten i Falun. Hur är de att jobba på? Arbetsbörda? Får man arbeta hemifrån öht?

Tack.
Citera
2026-05-29, 01:40
Medlem
Hej!
Jag sitter lite halvt stressad med ansökan inför tingsnotarie. Jag har dock några frågor som jag vore väldigt tacksam över om någon här kunde besvara.

1. Jag som har lägre merit och sannolikt inte blir antagen på de hetaste orterna. Bör jag söka samtliga tjänster (eftersom jag nu saknar kval. arbete) och har jag rätt att tacka nej ifall jag eventuellt blir antagen?

2. Vilken domstol är mest meriterande för den som vill arbeta som skattekonsult respektive affärsadvokat? Jag gissar att förvaltningsrätt är mest meriterande i förstnämnda fall och tingsrätt i sistnämnda. Är arbetsbördan likvärdig?

3. Bör man avstå helt från tingstjänstgöring om man enbart kommer in på de minsta orterna och enbart gör det för att få en fin merit på CV’t?
Citera
2026-05-30, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HataModeraterna
Hej!
Jag sitter lite halvt stressad med ansökan inför tingsnotarie. Jag har dock några frågor som jag vore väldigt tacksam över om någon här kunde besvara.

1. Jag som har lägre merit och sannolikt inte blir antagen på de hetaste orterna. Bör jag söka samtliga tjänster (eftersom jag nu saknar kval. arbete) och har jag rätt att tacka nej ifall jag eventuellt blir antagen?

2. Vilken domstol är mest meriterande för den som vill arbeta som skattekonsult respektive affärsadvokat? Jag gissar att förvaltningsrätt är mest meriterande i förstnämnda fall och tingsrätt i sistnämnda. Är arbetsbördan likvärdig?

3. Bör man avstå helt från tingstjänstgöring om man enbart kommer in på de minsta orterna och enbart gör det för att få en fin merit på CV’t?

1. Det känns ju jävligt dumt att söka en plats du inte vill ha. Sök endast det du kan tänka dig så slipper du tänka på vad som händer om du får en plats du inte vill ha.

2. Min bild är att notarietjänstgöring har ett begränsat värde som merit om man vill jobba på byrå. Är du helt säker på att du vill jobba på byrå, sök byråjobb istället. Gällande arbetsbördan är min bild att ambitiösa notarier (exv. de som vill ha betyg för att gå domarbanan) har likvärdig arbetsbelastning (dvs hög) oavsett domstolsslag, men för mindre ambitiösa är det i allmänhet lättare att komma undan med 40 timmar i veckan på förvaltningsrätt, även om hel del tingsrätter inte är alls lika farliga som ryktet säger gällande arbetsbördan.

3. Vad du gör under din notarietjänstgöring är mycket viktigare än var du gör din notarietjänstgöring. Med det sagt är det väldigt svårt att svara på om det är värt det utan att närmare veta vad du vill ha ut av notarietjänstgöringen.
Citera
Idag, 12:49
Medlem
Fun fact: domarna på tingsrätterna har full insyn i notariernas och beredningsjuristernas privata datasignaler (inkl. från den privata bostaden).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in