2025-10-02, 19:19
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RalphCifaretto
Olika från tingsrätt till tingsrätt. Där det tillåts är det vanligaste 1 hemarbetsdag / vecka.
Har du exempel på tingsrätter där detta tillåts?
Citera
2025-10-03, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejshejshejs
Hur stor prestation under ting behövs för att bli åklagare? Svårt?

Nej. Åklagarmyndigheten rekryterar på ett sjukt sätt. Så länge du inte är dålig så kommer det nog lösa sig.

Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Har du exempel på tingsrätter där detta tillåts?
Jag tror att alla mer eller mindre tillåter det (obs. Sthlm), men på olika sätt. Det görs även åtskillnad på avdelningar på vissa tingsrätter. Min anonymitet är viktig varför jag svarar lite svävande på din fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Filterless
På vissa förvaltningsrätter tillåts två dagar per vecka vet jag.
Klassiker. Förvaltningsrätten aka "DND".
Senast redigerad av RalphCifaretto 2025-10-03 kl. 16:22.
Citera
2025-10-06, 08:00
Medlem
Jag tar juristexamen inom det närmaste året och funderar på om jag ska söka notarietjänstgöring i tingsrätt eller förvaltningsrätt. Jag kommer troligtvis att få helt okej betyg (30 hp B, 75 hp Ba och 165 hp AB) och är därför inte orolig för att komma in.

Jag vill inte behöva bo i någon av de största städerna såsom Stockholm, Göteborg eller Malmö resten av livet. Ett långsiktigt arbetsliv på byrå med 50–60 timmars veckor lockar mig inte, utan jag föredrar vanliga 40 timmars veckor, även om vissa intensiva perioder med övertid är okej. Inom de närmaste tio åren vill jag ändå nå en lön på omkring 50 000 kr/månad.

De rättsområden jag är mest intresserad av är skatterätt och aktiemarknadsrätt. Brottmål är jag inte särskilt förtjust i, men jag kan stå ut med två år om det är tingsrätt som öppnar bäst dörrar framöver.

Jag känner mig därför ganska kluven och skulle verkligen uppskatta input från er som har bättre insyn eller erfarenhet. Vad hade ni valt i min situation, tingsrätt eller förvaltningsrätt?
Citera
2025-10-06, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarken
Jag tar juristexamen inom det närmaste året och funderar på om jag ska söka notarietjänstgöring i tingsrätt eller förvaltningsrätt. Jag kommer troligtvis att få helt okej betyg (30 hp B, 75 hp Ba och 165 hp AB) och är därför inte orolig för att komma in.

Jag vill inte behöva bo i någon av de största städerna såsom Stockholm, Göteborg eller Malmö resten av livet. Ett långsiktigt arbetsliv på byrå med 50–60 timmars veckor lockar mig inte, utan jag föredrar vanliga 40 timmars veckor, även om vissa intensiva perioder med övertid är okej. Inom de närmaste tio åren vill jag ändå nå en lön på omkring 50 000 kr/månad.

De rättsområden jag är mest intresserad av är skatterätt och aktiemarknadsrätt. Brottmål är jag inte särskilt förtjust i, men jag kan stå ut med två år om det är tingsrätt som öppnar bäst dörrar framöver.

Jag känner mig därför ganska kluven och skulle verkligen uppskatta input från er som har bättre insyn eller erfarenhet. Vad hade ni valt i min situation, tingsrätt eller förvaltningsrätt?

Utifrån din beskrivning låter det som att du hör hemma på myndighet. Du kan tjäna 50k inom 3 år på rätt myndighet. Jag tänker FI/SKV beroende på rättsområde. Vill du gå den vägen spelar det ingen roll om du väljer tingsrätt eller förvaltningsrätt. Du behöver inte heller göra något av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in