Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-02, 13:27
  #1645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsvisa
Sitter man ting precis efter plugget är det 2 år som man ”ligger efter” i löneutveckling i jämförelse med kompisen som börjar på byrå. Lönestegen på byrå är som bekant ganska brant. Ingångslönen på ting är runt 4-6 000 kr lägre än på byrå i Stockholm. Första året är det alltså 48-72 000 kr man ligger efter byråkompisen. Andra året är det ca 96-120 000 kr (räknat ca 8-10 000 kr i löneskillnad mot ting lönesteg 2). Så totalt på 2 år 144-192 000 kr man kunde tjänat. Då räknar vi inte in bonus (som dock oftast är mycket begränsat år 1).

Sen när du efter tinget kommer till byrån klivet du in på lönesteg 1 (+ ett litet tillägg för ting). Samtidigt kliver byråkompisen upp på lönesteg 3 och har därmed ca 15-20 000 kr mer i lön än du.

Slår man ut detta över ett helt arbetsliv är det en piss i havet, men som relativt nyexad gör det förstås stor skillnad i vad man kan spara och spendera.

Jag valde att sitta ting för att få mer processvana och för att jag hade såväl domare som åklagare som potentiell karriärbana. Hade jag vetat att byrå var vad jag ville hade jag skippat ting. Ingen vettig byrå har det som krav för någon grupp längre så det är bara en fjäder i hatten och ger visst skrytvärde. Man blir visserligen ofta en go-to för processfrågor och handläggningsfrågor, vilket kan vara kul.

Intressant! Var det kul då? Jag förmodar att du jobbar med tvist idag på byrå? Har du haft nytta av tingstjänstgöringen tycker du?
Citera
2024-04-17, 00:31
  #1646
Medlem
Jag tar examen i januari 2025 från SU. Hinner man söka till omgången i mars? Eller när kan man tidigast söka? Förstått det som att man måste fått ut examensbeviset.
Citera
2024-04-17, 02:06
  #1647
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minerv
Jag tar examen i januari 2025 från SU. Hinner man söka till omgången i mars? Eller när kan man tidigast söka? Förstått det som att man måste fått ut examensbeviset.
Man måste ha fått ut examensbeviset, och skicka in det senast sista ansökningsdag.
Citera
Igår, 15:44
  #1648
Medlem
skogsvisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebr
Intressant! Var det kul då? Jag förmodar att du jobbar med tvist idag på byrå? Har du haft nytta av tingstjänstgöringen tycker du?

Jag tycker det var roligt. Kanske främst på grund av den gemenskap bland notarierna vi hade på avdelningen jag råkade hamna på. Själva arbetet blev förstås mycket roligare när man väl fick döma själv. Innan dess är man ju glorifierad sekreterare och vet varken upp eller ner.

Stämmer att jag är i tvistgrupp nu. Det har absolut varit hjälpsamt med erfarenheten. Nu är det väl framförallt skiljeförfaranden som jag sitter i, men några domstolsprocesser blir det också. Det är ju ett visst problemlösningstänk och överblick över processen man vill ha som processande jurist och det upplever jag att man får på tinget. Givetvis får man även det på byrå, men man får dock inte samma insikt i spelet bakom galleriet på domstolen och vad rätten faktiskt bryr sig om under en process.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback