Citat:
Ursprungligen postat av
Skysokchae
Är en man på 30 som har en dryg termin kvar av juristprogrammet. Kommer gå ut med cirka 2/3 AB och resterande BA (räknat i poäng). Har inte arbetat med något juridiskt relevant under studierna, och är inte intresserad av att jobba ihjäl mig nu när jag blir klar. Vad gäller de sommartjänster och liknande jag sökt (även på alla möjliga slags myndigheter) har jag nästan uteslutande omedelbart fått ett nej via mass-email-utskick. Detta är väl inte så konstigt med tanke på relativt hög ålder och ett svagt CV. Med betygen jag har borde jag dock kunna komma in som notarie på förvaltningsrätten i Stockholm.
Min fråga till er: Lär man sig mycket som är nyttigt där och öppnar det många dörrar framöver? Hur står det sig mot en tjänstgöring på tingsrätten i dessa avseenden (nyttighet och möjligheter). Är det en vettig väg att gå? Att flytta är inte aktuellt.
Hur upplägget ser ut varierar från domstol till domstol och notarie till notarie, och jag har inte full koll på hur upplägget ser ut i Stockholm för tillfället, det är nog bäst att höra av sig dit och fråga.
Gällande påståendet att man skulle vara begränsad efter att ha varit notarie på förvaltningsrätt är det något jag absolut inte känner igen från när jag själv sökte jobb efter tjänstgöringen. Det var också en enorm variation på vilka arbetsplatser folk hamnade på efter avslutad tjänstgöring bland mina notariekollegor på förvaltningsrätt. Arbetsgivarna folk gick till inkluderade allmänpraktiserande affärsjuridiska och humanjuridiska advokatbyråer och jobb som åklagarapsiranter. Sen är det ju så att många som varit notarier på förvaltningsdomstol hamnar i offentlig sektor, men det beror mer på vilka rättsområden folk är intresserade av och att många vill arbeta i det offentliga. Det är även en hög andel tingsnotarier som hamnar i offentlig förvaltning kan tilläggas.
De färdigheter du utvecklar på förvaltningsrätt (där de tre huvudsakliga arbetsuppgifterna är rättsutredning, domskrivning och föredragning, du lägger med andra ord all din arbetstid på att lära dig lösa juridiska problem i praktiken och presentera dessa lösningar för mycket erfarna jurister) är betydligt mer allmängiltiga i juristbranschen än det snäva fokus på straffprocess som finns på allmänna domstolar, där du mest sitter och protokollför samt sköter admin åt domarna. Vill du ha en bred bas och utveckla dina juridiska färdigheter är förvaltningsrätt det överlägsna valet, men är du väldigt intresserad av att vara ordförande på många muntliga förhandlingar, intresserad av mer ingående bevisvärdering i praktiken (bevisfrågor dyker såklart upp på förvaltningsrätt också, men det är betydligt oftare det avgörande för målen är rättsfrågor då beviskraven, mot bakgrund av att beviskraven är betydligt lägre än i straffrätten i de flesta måltyper, är uppfyllda) eller väldigt intresserad av straffrätt är det ju självfallet så att allmän domstol är det bästa alternativet.
Nu är jag lite tillspetsad i mina formuleringar gällande notarietjänstgöringen i allmän domstol men jag är lite trött på mytbildningen om förvaltningsdomstolarna i den här tråden och i allmänhet. Notarietjänstgöringen i förvaltningsdomstol är enligt min åsikt den mer kvalificerade och mer juridiskt allmänbildande notarietjänsgöringen av de två. Den åsikten har förstärkts av samtal med rådmän och notarier som bytt sida från allmän domstol till förvaltningsdomstol.