Citat:
En sak att ha med sig är att du (åtminstone än så länge) måste vänta på att få ditt examensbevis för att kunna söka notarieanställning. Efter att du fått betyg på uppsatsen kan du ansöka om examensbeviset. Det kan ta en viss tid att få ut det, speciellt på SU, enligt vad jag har hört.
Den möjlighet som återstår tycks för mig personligen vara att jag på något vis lyckas forcera vad som återstår av programmet och kan påbörja examensarbetet senast B-perioden VT 2020 för att bli klar och få en anställning innan de nya reglerna börjar gälla (att börja med examensarbetet HT 2020 framstår som för sent om man måste ha en notarieanställning klar före 1 jan 2021 - eller är det någon här som gjorde sitt examensarbete på hösten och hade en notarieanställning klar för nyår)?
Citat:
Jag tror att du kanske är lite väl dystopisk. Även om jag vet lika lite som du om vad som praktiskt kommer hända med möjligheterna till notarieanställning i framtiden. Testerna föreslås ge maximalt 100 poäng, jämfört med betygen i juristexamen som föreslås ge maximalt 480 poäng. Jag förutsätter att väldigt få kommer att erhålla maximal poäng på testerna och att det i praktiken kommer att röra sig om ett klart lägre poängsnitt än 100 från testerna. Exakt hur stor inverkan testerna kommer att få... well, det återstår ju såklart att se.
Vidare kommer testerna ges en stor och i praktiken avgörande betydelse; dessa är i okänd materia för alla som inte skrivit dem tidigare. Många kommer nog finna att det hade varit avsevärt lättare höja sin meripoäng i det gamla systemet genom att läsa lite enkla kurser kriminologi, än att höja sitt testresultat..