2019-11-06, 20:49
Medlem
HalChases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosroth
Den möjlighet som återstår tycks för mig personligen vara att jag på något vis lyckas forcera vad som återstår av programmet och kan påbörja examensarbetet senast B-perioden VT 2020 för att bli klar och få en anställning innan de nya reglerna börjar gälla (att börja med examensarbetet HT 2020 framstår som för sent om man måste ha en notarieanställning klar före 1 jan 2021 - eller är det någon här som gjorde sitt examensarbete på hösten och hade en notarieanställning klar för nyår)?
En sak att ha med sig är att du (åtminstone än så länge) måste vänta på att få ditt examensbevis för att kunna söka notarieanställning. Efter att du fått betyg på uppsatsen kan du ansöka om examensbeviset. Det kan ta en viss tid att få ut det, speciellt på SU, enligt vad jag har hört.

Citat:
Ursprungligen postat av Gosroth
Vidare kommer testerna ges en stor och i praktiken avgörande betydelse; dessa är i okänd materia för alla som inte skrivit dem tidigare. Många kommer nog finna att det hade varit avsevärt lättare höja sin meripoäng i det gamla systemet genom att läsa lite enkla kurser kriminologi, än att höja sitt testresultat..
Jag tror att du kanske är lite väl dystopisk. Även om jag vet lika lite som du om vad som praktiskt kommer hända med möjligheterna till notarieanställning i framtiden. Testerna föreslås ge maximalt 100 poäng, jämfört med betygen i juristexamen som föreslås ge maximalt 480 poäng. Jag förutsätter att väldigt få kommer att erhålla maximal poäng på testerna och att det i praktiken kommer att röra sig om ett klart lägre poängsnitt än 100 från testerna. Exakt hur stor inverkan testerna kommer att få... well, det återstår ju såklart att se.
Citera
2019-11-11, 12:32
Medlem
anteri17s avatar
Argumentationen är bristfällig och många gånger helt otroligt platt i utredningen. Att avskaffa övriga studier som meriterande motiveras främst med: (a) det krävs en uppdelning mellan olika studier (b) denna uppdelning i sig bidrar till gränsproblem (c) därför ska övriga studier inte längre ge meritpoäng.

Som bakgrund anförs ett beslut där olika kategoriseringar om studierna tillhör grupp 1 eller grupp 2 har gjorts för samma studier. De olika bedömningarna verkar visserligen vara i hierarkiskt olika instanser. Det ligger liksom i sakens natur att en bedömning kan ändras i högre instans.

Vidare anförs att det finns många olika studier, vilket försvårar kategoriseringen. Det nämnda är ett hittepå-argument. Det vore tämligen klart i de absoluta flertalet av fall att någon gränsdragningsproblem avseende kategorisering inte finns. Att det finns massor av studier i konstiga ämnen bidrar således inte ytterligare till gränsdragningsproblem. De klassiska programmen och kurserna har inte ersatts; istället har massa irrelevant flum ökat som kursutbud. Detta irrelevanta flum torde i alla fall falla in under grupp 2.

Omfattningen av gränsdragningsproblemen verkar således överskattas grovt.

.....................................

Av utredningen framgår också att övriga studier bidrar till en betygshets. Denna tes motiveras inte mer än så. Det är visserligen som så att det faktum att övriga studier ger poäng medför att tingspoängen trissas upp vilket leder till höjda betygskrav för de som inte väljer att skaffa sig sidomeriter. Men på samma sätt bidrar det faktum att övriga studier ger poäng till att betygskraven minskas för de som faktiskt läser extra. Att notera är också att det i sistnämnda fall blir en dubbelt sänkt betygshets med hänsyn till att enbart godkänt fordras för högsta meritpoäng vad gäller övriga studier.

..................................

Betygshets framgår axiomliknande som att det vore något dåligt. Generation snowflake har duperat även utredare till att tro detta. Betyg är det bästa sättet att sålla bland studenter. Låt så vara.

...................................

Likt tidigare nämnt i tråden är snarare vetskapen om att en viss poäng generellt sett räcker för tingspoäng en oerhörd trygghet; detta torde snarare leda till en positiv betygshets. Når man upp till en viss poäng är man trygg. Man får något att satsa mot. Nu kvarstår samma "betygshets" utan den trygghet som betyg tidigare bidrog med.

.......................................

Det görs också gällande att betygen med nuvarande system får mindre verkan. Det är inte ett helt självklart påstående. Arbetslivspoängen är svåruppnåeliga på ett helt annat sätt än poäng för övriga studier. Vidare ger personlighetstestet på pappret ett visst antal poäng, men om skalan inte används fullt ut, utan att den faktiska skillnaden i testresultat mellan ansökande notarier istället ligger inom de poäng som tidigare kunde erhållas för övriga studier, kommer betygen i praktiken få lika stor påverkan.

Det funkar liksom inte att hänvisa till att 100 poäng kan erhållas från testet, och därför addera dessa poäng till den högst möjliga poängen och senare få fram andelen poäng som är baserade på betyg. Det är som sagt inte omöjligt att spännvidden i resultaten från test snarare är typ mellan 50 och 80, och därav är någon skillnad i sak avseende betygets påverkan på tingsmöjligheterna icke existerande.

....................................

// ej oberoende analys
Citera
2019-11-15, 19:21
Medlem
1stSIRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ge inte upp ännu. Ett förslag är ett förslag. Många med inflytande kommer säkert göra sin röst hörd innan det går igenom. EDIT: ser iofs att de inhämtat ganska stort referensmaterial.

Har du någon uppfattning om hur stort stödet är för den här reformen och om förslaget kommer klubbas igenom eller inte?
Citera
2019-11-15, 21:27
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1stSIR
Har du någon uppfattning om hur stort stödet är för den här reformen och om förslaget kommer klubbas igenom eller inte?

Jag tänkte först att flera tunga namn borde vara emot, men de tycks ha rätt gott stöd för sina förslag. Min tippning är att det går igenom.
Citera
2019-11-16, 01:51
Medlem
1stSIRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag tänkte först att flera tunga namn borde vara emot, men de tycks ha rätt gott stöd för sina förslag. Min tippning är att det går igenom.

Tack för svar, uppskattar det! Läste avsnitt 8 och argumentationen som förs i 8.2 (Andra akademiska studier) och 8.5 (Arbetsprov) övertygar mig inte.
Citera
2019-11-16, 11:37
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Ett exjobb behöver du ju f.ö. inte ens skriva själv om du bara är villig att betala någon spökskrivare

Ang. spökskrivare:
https://www.juristresursen.se/manade...ndidatuppsats/

https://universitetslararen.se/2013/...sig-i-sverige/
Citera
2019-11-25, 20:18
Medlem
Vet någon hur arbete som skadereglerare brukar värderas? Hamnar det i grupp 1 eller 2?
Citera
2019-11-25, 20:53
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av customs
Vet någon hur arbete som skadereglerare brukar värderas? Hamnar det i grupp 1 eller 2?

Grupp 2, - inslag av normtillämpning.
Citera
2019-11-29, 15:15
Medlem
anteri17s avatar
Krävs det sammantaget 3 månaders sommarnotaretjänstgöring för att kunna erhålla tingspoäng? Det fungerar alltså inte med kortare perioder?
Citera
2019-11-29, 15:20
Medlem
Är det någon som vet vad som händer om en tingsnotarie blir åtalade för ett grovt brott under sin tingstjänstgöring? Blir personen i fråga arbetsbefriad, uppsagd eller får hen jobba kvar tills lagakraftvunnen dom?

Vänligen,
Ik
Citera
2019-11-29, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det funkar liksom inte att hänvisa till att 100 poäng kan erhållas från testet, och därför addera dessa poäng till den högst möjliga poängen och senare få fram andelen poäng som är baserade på betyg. Det är som sagt inte omöjligt att spännvidden i resultaten från test snarare är typ mellan 50 och 80, och därav är någon skillnad i sak avseende betygets påverkan på tingsmöjligheterna icke existerande.

Uträkningen av poäng som kan erhållas från testet verkar dock vara utformad på så vis att meritpoäng delas ut först efter 50% (av testresultatet) och då med två poäng för varje procentenhet. Se avsnitt 9.5.4. En person som får 50% på provet får alltså 0 i meritpoäng och den som skriver 80% får 60 poäng.

Välskriven analys i övrigt!

PS. Jag ber om ursäkt om du var införstådd i ovanstående, men jag kände samtidigt att det tålde att förtydligas för övriga.
Citera
2019-11-29, 17:13
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leffemedluvan
Uträkningen av poäng som kan erhållas från testet verkar dock vara utformad på så vis att meritpoäng delas ut först efter 50% (av testresultatet) och då med två poäng för varje procentenhet. Se avsnitt 9.5.4. En person som får 50% på provet får alltså 0 i meritpoäng och den som skriver 80% får 60 poäng.

Välskriven analys i övrigt!

PS. Jag ber om ursäkt om du var införstådd i ovanstående, men jag kände samtidigt att det tålde att förtydligas för övriga.

Läste inte den delen, så tack för input!

Edit: du råkar inte ha ett svar på min fråga om sommarnotarietjänst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in