2015-10-10, 15:19
Medlem
mjukosten78s avatar
Stolen har faktiskt en del poänger och till och med rätt i sak.
Ja, det "missioneras" på avgiftningar och man kan fråga sig om detta är traditionsenligt, "attraktion snarare än marknadsföring".
Ja, folk blir "rekryterade" på behandlingshem med tolvstegsinriktning. Det är meningen att man ska fortsätta gå på möten efter behandlingen är slut. Det här gör dom givetvis inte pga egen vinning utan för att dom tror på det.
Jag tycker även att man inte ska tvinga folk in i behandling. Möjligtvis ett akut LVM på folk som är nära på att ta livet av sig men inte kan bryta själva. Att folk får mildare domar för att dom i väntan på rättegång skriver in sig i behandling blir jävligt skevt i slutänden. Det är åtminstone ingen bra grej för alla som frivilligt är i behandling med en massa folk som är där pga arbetsgivares eller rättsväsendets krav.
En tolvstegsklyscha är att programmet inte är till för dom som behöver det, det är till för dom som vill ha det.

Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag har tidigare skrivit att min kritik antagligen hade mildrats betydligt om XA hade slängt steg 12 i papperskorgen eller om de åtminstone hade tagit sina traditioner på lika stort allvar som sina steg. Om de hade gjort det så hade vi inte haft de problem som jag beskriver ovan.

Det måste vara frysgrader i helvetet just nu för det där håller med om. Det fåtal saker jag har stört mig på under min tid i programmet har varit grejer som är just traditionsbrott.
Det stämmer också in på dom flesta av dom kritiska historierna jag har hört här och på andra ställen. Men det går att göra något åt det.
När jag valde hemmagrupp hade jag två grupper att välja på och den grupp jag ratade hade saker i sin mötesmanual och det fanns saker i "tongivande medlemmars" beteende jag tyckte inte gick ihop med traditionerna. Så jag valde en grupp där traditionerna följdes bättre (IMHO) och där vi även har traditionsmöten. Kommer jag ha en sponsier någon dag kommer jag även uppmana denne att läsa traditionerna och försöka följa dom.
Citera
2015-10-10, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Bara en liten fundering; vad skulle den enskilde medlemmens syfte vara med att "dra in folk i rörelsen" utöver det officiella och vad har "rörelsen" att tjäna på att värva folk utöver det officiella?

Citat:
Ursprungligen postat av Jesuischarlie
Det övergripande målet är detsamma, nämligen att dra in folk i "rörelsen" och programmera dem till underkastelse under en högre makt. Detta mål är gemensamt med kyrkornas.

Föra budskapet vidare handlar inte om nykterhet utan om 12-stegsprogrammeringen, med maktlöshet och högre makt.

Vad som sägs är att man för "budskapet" vidare för att få behålla sin nykterhet.
Citera
2015-10-11, 01:54
Bannlyst
Citat:
Och vad är problemet? Sedan kan man ju ogilla tolvstegsmetoden för att den inte passar en själv, fine, men att raljera om att alla tolvstegare skulle gå runt med någon dold agenda, utan att ha något att vinna på det, är ju ganska mycket foliehatt.

Agendan är dold för de flesta men är en klar manual att sluta ifrågasätta storebror eller den "högre makten". Denna högre makt kan vara vad som helst bara inte din egen för du är maktlös ... ge upp och lyd för du är värdelös!
http://www.thecommonsenseshow.com/20...all-free-will/
Citera
2015-10-11, 07:13
Medlem
Citat:
Agendan är dold för de flesta men är en klar manual att sluta ifrågasätta storebror eller den "högre makten". Denna högre makt kan vara vad som helst bara inte din egen för du är maktlös ... ge upp och lyd för du är värdelös!

Vilken jävla smörja, min pappa var med i AA fram till sitt sista återfall och han snackade aldrig om någon skum makt eller att han skulle vara värdelös, tvärtom, han fick självkänsla i AA.
Senast redigerad av Morfar-52 2015-10-12 kl. 15:16.
Citera
2015-10-11, 08:11
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
I mitt fall skrev jag på ett avtal med arbetsgivaren att om jag skulle dricka igen så föreligger det orsak om uppsägning, det stämmer att arbetsgivaren måste vara så hotfulla mot oss alkoholister. Vi har ju sabbat så mycket för arbetsgivare redan så jag förstår nolltoleransen.
Detta tycker jag är fullständigt oacceptabelt! Så länge som drickandet inte påverkar arbetet så har arbetsgivaren inte med det att göra.

Nu kommer du säkert säga att du har varit frånvarande mycket på grund av drickande och att det därför har påverkat, men hotet från arbetsgivaren och ditt accepterande av det tyder på att både du och din arbetsgivare har fallit för dogmerna. För hotet gäller väl drickande i allmänhet, inte att exempelvis vara full på arbetet?
Citat:
Sedan så rekommenderades 3 olika behandlingshem av företagshälsovården, 1 tolvstegs (som jag valde pga det goda ryktet om tillfrisknande) och 2 icke tolvstegs. Ingen tvingade mej att välja tolvstegs så att personalavdelningar gör så är lögner.
Kanske finns det någon företagshälsovård som rekommenderar tolvstegshem för dom har mycket bättre resultat men att man tvingas in på tolvstegshem är lögn!!!
Det är inte alls lögn, inte ens i ditt fall. Dels så får anställda inte alltid välja hem själva, dels så består hemmen till 85 procent av tolvsteg. På grund av detta är sannolikheten endast 39 procent att det finns ett icke-tolvstegsalternativ om man slumpmässigt väljer ut tre hem att välja mellan.

Denna diskussion är dock inte speciellt intressant eftersom att människor i allmänhet inte har en aning om vad XA står för. De tror att det handlar om ett gäng anonyma människor som träffas för att peppa varandra så att de kan hålla sig nyktra. Att då begära att en anställd som hotad av sin arbetsgivare, kanske även abstinent, skall kunna göra ett korrekt val och undvika programmet är mycket naivt.

Det känns som att du hade kallat mig för lögnare och skrikit att jorden är platt om jag hade skrivit att den är rund. Jag tror i och för sig att du praktiserar steg tolv här på Flashback genom att medvetet försöka ljuga om och tona ner kontakter med talibaner, men om du inte ljuger så vill jag att du skall tänka på en sak. Bara för att du inte har samma erfarenhet som en annan skribent så innebär det inte automatiskt att han ljuger. Världen är inte svart eller vit som XA hävdar, den är grå.
Citat:
För mej räcker inte en folköl, tar jag en folköl så är karusellen igång och det slutar ganska snart med Maria eller St Göran så visst är det återfall, inte många som klarar av att göra som du och bara ta en eller två folköl, väldigt få alkisar klarar det. Därför måste soc eller HR ha dessa regler, dom kan ju inte ha olika regler för olika människor då de flesta (alla beroende jag känner) inte klarar av att"dricka normalt", du är en de få lyckligt lottade.

Med andra ord så kommer vissa beroendemänniskor i kläm för regler måste vara generella. Inte AA som skapat dessa regler.
Återigen, bara för att du inte har samma erfarenhet som en annan skribent så innebär det inte automatiskt att han ljuger.

Detta tankegods har definitivt sina rötter inom tolvstegsrörelsen. Det finns seriös forskning som säger att återgång till normalt drickande är vanligt bland människor som diagnostiserats med alkoholberoende. Källa: http://www.vof.se/folkvett/ar-2012/n...eudovetenskap/
Jag är med andra ord inte alls en av mycket få lyckligt lottade. Faktum är att mitt beteende är ganska normalt.

Anledningen till att socialförvaltningar och personalavdelningar har dessa regler är dels inflytande från tolvstegsrörelsen, men även att de passar väldigt bra med den svenska alkohol och drogpolitiken, som i första hand går ut på att straffa.
Senast redigerad av Gynekologstol 2015-10-11 kl. 08:14.
Citera
2015-10-11, 08:50
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynami
Vilken jävla smörja, min pappa var med i AA fram till sitt sista återfall och han snackade aldrig om någon skum makt eller att han skulle vara värdelös, tvärtom, han fick självkänsla i AA.

Då slarvade din pappa ordentligt med sitt stegarbete! Farbror Bill skriver själv (orkar inte gå ner och hämta stora boken för exakt citat) att medlemmarnas självförtroende och en del annat som är farligt skall bryras ner. Egentligen behöver ingen djupare analys av texterna göras för att inse detta, det räcker med att läsa stegen. 7 steg av 12 handlar om att bli av med sitt självförtroende och 6 steg av 12 handlar om att söka kontakt med Gud.

Det är egentligen bara steg ett som jag tycker är vettigt, och det är ingen slump att det kommer först.
Senast redigerad av Morfar-52 2015-10-12 kl. 15:16.
Citera
2015-10-11, 08:57
Medlem
Citat:
Detta tycker jag är fullständigt oacceptabelt! Så länge som drickandet inte påverkar arbetet så har arbetsgivaren inte med det att göra.

Nu kommer du säkert säga att du har varit frånvarande mycket på grund av drickande och att det därför har påverkat, men hotet från arbetsgivaren och ditt accepterande av det tyder på att både du och din arbetsgivare har fallit för dogmerna. För hotet gäller väl drickande i allmänhet, inte att exempelvis vara full på arbetet?Det är inte alls lögn, inte ens i ditt fall. Dels så får anställda inte alltid välja hem själva, dels så består hemmen till 85 procent av tolvsteg. På grund av detta är sannolikheten endast 39 procent att det finns ett icke-tolvstegsalternativ om man slumpmässigt väljer ut tre hem att välja mellan.

Denna diskussion är dock inte speciellt intressant eftersom att människor i allmänhet inte har en aning om vad XA står för. De tror att det handlar om ett gäng anonyma människor som träffas för att peppa varandra så att de kan hålla sig nyktra. Att då begära att en anställd som hotad av sin arbetsgivare, kanske även abstinent, skall kunna göra ett korrekt val och undvika programmet är mycket naivt.

Det känns som att du hade kallat mig för lögnare och skrikit att jorden är platt om jag hade skrivit att den är rund. Jag tror i och för sig att du praktiserar steg tolv här på Flashback genom att medvetet försöka ljuga om och tona ner kontakter med talibaner, men om du inte ljuger så vill jag att du skall tänka på en sak. Bara för att du inte har samma erfarenhet som en annan skribent så innebär det inte automatiskt att han ljuger. Världen är inte svart eller vit som XA hävdar, den är grå.Återigen, bara för att du inte har samma erfarenhet som en annan skribent så innebär det inte automatiskt att han ljuger.

Detta tankegods har definitivt sina rötter inom tolvstegsrörelsen. Det finns seriös forskning som säger att återgång till normalt drickande är vanligt bland människor som diagnostiserats med alkoholberoende. Källa: http://www.vof.se/folkvett/ar-2012/n...eudovetenskap/
Jag är med andra ord inte alls en av mycket få lyckligt lottade. Faktum är att mitt beteende är ganska normalt.

Anledningen till att socialförvaltningar och personalavdelningar har dessa regler är dels inflytande från tolvstegsrörelsen, men även att de passar väldigt bra med den svenska alkohol och drogpolitiken, som i första hand går ut på att straffa.

Hur menar du att arbetsgivaren skall förhålla sej till arbetstagare som kommer påverkade till arbetsplatsen, blunda och hoppas att det ska gå bra? Skall dom inte ha några regler och skita i sitt rehabiliteringsansvar?
Det är ju upp till dej, vill du inte hålla dej nykter så kan du säga upp dej, ditt val, arbetsgivaren tvingar inte någon på behandlingshem utan erbjuder dej det alternativet. Att sedan domstolarna tvingar missbrukare att välja mellan fängelse och vård är en annan sak.
Nu jobbar jag för fullt med att återvinna mina kollegors förtroende för jag har inte bara sabbat för mej själv utan även för dom också.
Hade detta skett i något annat land hade jag fått sparken för länge sedan, tycker du det är bättre?

Ok, om det nu är så vanligt att alkoholister som du själv kan lära sej att dricka normalt, hur kommer det sej att min släkt inte kan det, farfar, 2 farbröder, 1 faster, min far söp ihjäl sej och dom får ut och in på torken. Varför lärde dom sej inte och varför kan inte jag? Tro mej, jag har verkligen försökt, folköl, starköl, skippa starksprit, äckligt vitt vin, osv. Slutar alltid i kaos. Jag är sjukt avundsjuk på dej, det är en stor sorg att inte kunna dricka alkohol.
Citera
2015-10-11, 10:03
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Föra budskapet vidare handlar inte om nykterhet utan om 12-stegsprogrammeringen, med maktlöshet och högre makt.

Vad som sägs är att man för "budskapet" vidare för att få behålla sin nykterhet.
Det där är din egen uppfattning. Vad du grundar den på vet inte jag. Att föra budskapet vidare handlar om att kontrollera sin egen nykterhet, ett sätt att påminna sig själv om var man en gång var, och att hjälpa andra som vill ha hjälp.
Citera
2015-10-11, 10:06
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Inte alls så. Budskapet är snarare det motsatta. Utan missbruket är du minst lika bra som någon annan. Det är inte du som är problemet, det är hur du, i missbruket, inte har kunnat hantera livet.

Jag måste ju säga att många av er verkar läsa lite väl mycket mellan raderna. Programmet är inte tänkt att läsas mellan raderna. Tvärtom faktiskt.
Citera
2015-10-11, 10:38
Medlem
Citat:
Då slarvade din pappa ordentligt med sitt stegarbete! Farbror Bill skriver själv (orkar inte gå ner och hämta stora boken för exakt citat) att medlemmarnas självförtroende och en del annat som är farligt skall bryras ner. Egentligen behöver ingen djupare analys av texterna göras för att inse detta, det räcker med att läsa stegen. 7 steg av 12 handlar om att bli av med sitt självförtroende och 6 steg av 12 handlar om att söka kontakt med Gud.

Det är egentligen bara steg ett som jag tycker är vettigt, och det är ingen slump att det kommer först.

Han gjorde inget stegarbete alls utan var nykter i 12 år ( i AA) tills min mor dog i en hjärtinfarkt, då tog han ett glas och dog 6 månader senare i akut alkoholförgiftning. Det var en jävla tid, sjukt nog sörjde jag honom lika mycket som min mor.

Självförtroende och självkänsla är två helt skilda saker, läs om detta så förstår du.
Citera
2015-10-11, 10:53
Bannlyst
Citat:
Det där är din egen uppfattning. Vad du grundar den på vet inte jag. Att föra budskapet vidare handlar om att kontrollera sin egen nykterhet, ett sätt att påminna sig själv om var man en gång var, och att hjälpa andra som vill ha hjälp.

Det är 12-stegsprogrammet man skall föra vidare, inte nykterheten, detta görs i det 12:e steget då man blir sponsor.

Steg 12. När vi, som resultat av dessa steg, själva hade haft ett andligt uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister ...
Citera
2015-10-11, 11:12
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Det är 12-stegsprogrammet man skall föra vidare, inte nykterheten, detta görs i det 12:e steget då man blir sponsor.

Steg 12. När vi, som resultat av dessa steg, själva hade haft ett andligt uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister ...
Jag menar alltså sponsorns egna nykterhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in