Citat:
Ursprungligen postat av
gurkmajja
Tanken är ju att alla hjälper alla. Nykomlingen ska få hjälp av de som har erfarenhet, de som har erfarenhet ska hjälpas av att hjälpa andra. Det är tänkt som en cykel, där alla på något sätt kan bidra med något. Nykomlingen bidrar i sin tur med att de som varit med länge hela tiden påminns om hur det var att vara aktiv.
Ska man se detta som något negativt? Det är givetvis upp till var och en, men om man menar att dessa grupper av någon annan anledning än dessa, försöker "värva" folk, bör man nog komma med en bra förklaring till vad denna anledning isf skulle vara. Det finns ju anledningar till varför dessa rörelser är uppbyggda kring de regler som de är. Det finns inget annat egenintresse att hjälpa andra än att det hjälper en själv. Det finns inget egensyfte i att rörelsen ska växa eftersom ingen tjänar pengar på rörelserna.
En mycket bra förklaring, jag har fått mycket hjälp av andra medlemmar på min väg tillbaka i livet, jag hade aldrig klarat av det själv.
Sedan vad gäller 12:e steget att föra budskapet vidare, ingen har bett mej att aktivt göra det, ingen i de grupper jag gått i har varit ute och raggat medlemmar, ni som inte tycker om AA far med osanningar så det ryker om det.
När man sedan frågar martin_katt och gynekologstol om var eller vilka som kommit me de sjuka beteenden som dom påstår genomsyrar AA eller NA så vägrar dom berätta, med andra ord så är det rena falsarier och påhitt. Alla som går på möten är anonyma, INGEN på de möten jag varit på vet vad jag heter i efternamn, jag törs påstå att katten och gynstolen också får behålla sin anonymitet på sina möten, men ni är så klart inte välkomna när ni är påverkade, det måste ni väl ändå förstå. Jag vill då inte sitta bredvid någon som är nerpundad eller packad och maler en massa påhitt.
Varför gick ni på AA/NA om ni inte ville bli nyktra?
Varför ogillar ni oss helnyktra?
Mår ni bra av att smälla i er en massa lösningsmedel och knark, jag gjorde det verkligen inte men behövde hjälp för att sluta annars hade jag varit död idag. Utan AA hade jag inte suttit här idag och mina barn hade varit faderlösa.