Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Grattis!
Jag har alltid tyckt att AA/NA är obehagliga, och då inte endast pga dåligt samvete över mitt eget gudlösa rumlarliv. Främst har jag synpunkter på det här med att erkänna sig maktlös. Hur ser du på det - var det nödvändigt för dig? Måste man erkänna "högre makt"? Premieras man för att "gola ner" gamla polare? Sista frågan: stämmer det att de är riktigt duktiga på att få folk av banan?
Ursäkta att jag går in och tar ordet, jag har varit fri från smörjan i närmare åtta år, men fortfarande är intellektet förgiftat av programlögner.
1. Det dåliga samvetet brukar mer vara på grund av att man gör för lite för sin nykterhet.( Möten, service osv)
2. Japp, man måste erkänna sig maktlös inför alkoholen/drogen. I programmet alltså, inte i verkligheten, jag sökte själv hjälp och för det krävdes en hel del kraft (Powerless på orginalspråket).
3. Japp, man måste söka kontakt med en högre makt, annars tar man sig inte förbi steg 2 i tolvstegsprogrammet. De tolv stegen är en väg mot en medveten kontakt med gud.
4. Nej, ingen bryr sig om dina gamla polare.
5. Nej, de är inte duktiga på att få folk av banan. AA gjorde själva en undersökning för ett par årtionden sen och såg till sin förfäran att tolvstegsprogrammet i princip är verkningslöst.
Och ja, jag har många års obruten nykterhet sedan jag lämnade programmet.