2009-04-01, 12:11
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammzi
Taget från Wikipedia:

En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:

Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

Alla punkter stämmer in på NA/AA med ett förtydligande;

Om du tex. använder "någon sinnesförändrande drog" så fråntas du din status inom sekten men är välkommen att sitta med vid möten och du får också tala öppet igen efter en viss drogfri tid.
Ursäkta? Du får dela så fort du inte är påverkad, vart har du hört "efter en viss tid"?

NA är inte i konflikt med sin omgivning, meningen är ju att man skall kunna integrera sig i samhället igen.

Du "förtjänar" inte ett medlemskap i NA/AA...

Finns inget medlemskap som du måste förtjäna. Allt som krävs är en önskan att hålla sig drogfri/nykter. Vart får du allt ifrån?
Citera
2009-04-01, 12:20
Medlem
Citat:
Tack!

Jag gick på möten i två år och var helt besatt av 12-steg. Jag gjorde service på distriktsnivå och hade sponsier.
Men jag insåg efter denna tid hur 12-stegs-rörelsen förstörde mitt liv mer än någon drog någonsin hade gjort.
Jag vet vad många nykterhetsivrare har att säga om det här, men jag dricker som tidigare nämnt ibland. På nivå av tre öl eller en halv flaska vin en gång i månaden, samt att jag röker gräs någon gång emellanåt. Men jag har en avslappnad attityd gentemot mitt bruk och ser det inte på något sätt som en stor del i mitt liv.
Precis, det som har varit har varit...Visst har en uppväxt med missbruk som ledde till ett tungt missbruk påverkat mig,men som sagt att jämnt påminnas om det och leva kvar i det är inte att avancera i livet...jag tar också nån öl ibland, men nu tar jag inte ens det just för att tjejen gravid...jag låter helt enkelt bli pga respekt...
Citera
2009-04-01, 12:21
Medlem
rammzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Ursäkta? Du får dela så fort du inte är påverkad, vart har du hört "efter en viss tid"?

NA är inte i konflikt med sin omgivning, meningen är ju att man skall kunna integrera sig i samhället igen.

Du "förtjänar" inte ett medlemskap i NA/AA...

Finns inget medlemskap som du måste förtjäna. Allt som krävs är en önskan att hålla sig drogfri/nykter. Vart får du allt ifrån?

På de hundratals möten jag har varit på (jag vet att du har lika lång tid som jag hade, har läst dina inlägg) säger de 24 timmar, och det är en viss tid enligt alla definitioner.

NA/AAs omgivning är de som går på möten och deras omgivning av arbete och familjer. 12-stegs-rörelsen arbetar mot att lära sina medlemmar att säga nej till dessa för att medlemmarna "behöver sina möten" och "behöver göra service" och allt som har med gruppen att göra sker av samma anledning vilket gör att individen inte kan medverka i familjeliv och arbetsliv på samma sätt som tidigare. Vidare förväntas indviden välja "nya lekplatser, nya lekamrater" vilket vänder honom och henne från sina tidigare kontakter. Konflikten uppstår i detta.

Jag behöver väl inte gå in på att det faktum att allt individen tänker och säger och gör är fel enligt AA och tillhör dennes "beroendepersonlighet"? Detta är en konflikt som dessutom förvandlas till en konflikt med samhället då "beroendepersonligheten" i dagligt tal utanför rörelsen måste anses som "mänsklighet".

Det enda villkoret för medlemskap är en vilja att sluta använda. På öppna möten är vem som helst välkommen, men annars finns visst villkor.
Enligt alla definitioner är "Allt som krävs är en önskan att hålla sig drogfri/nykter." ett villkor och dessutom ett villkor i en självuppfyllande profetia som försäkrar sekten om att endast mottagliga individer befinner sig i lokalen vid givet tillfälle.

Jag får allt ifrån 12-stegs-rörelsen, eller var det ingen riktig fråga? Jag kan säga att jag inte insåg något av det här när jag gick på möten och fick medaljer heller.
Senast redigerad av rammzi 2009-04-01 kl. 12:45. Anledning: Fixa lite typos och gjorde lite tillägg.
Citera
2009-04-01, 15:16
Bannlyst
Citat:
På de hundratals möten jag har varit på (jag vet att du har lika lång tid som jag hade, har läst dina inlägg) säger de 24 timmar, och det är en viss tid enligt alla definitioner.

Har oxå varit på hundratals möten, men aldrig någonsin hört något liknande.
Kanske det är en lokal tradition? Vilka definitioner? Beror väl på en del olika saker måhända, hur fräsh man är efter 24h... Piloter har sån regel dock.
Huvudsaken är väl att man är någorlunda klar i knoppen, sen om det återstår någon tiondels promille torde ju varken göra av eller till för de flesta.
Senast redigerad av Helfyllekille 2009-04-01 kl. 15:19.
Citera
2009-04-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Grattis!

Jag har alltid tyckt att AA/NA är obehagliga, och då inte endast pga dåligt samvete över mitt eget gudlösa rumlarliv. Främst har jag synpunkter på det här med att erkänna sig maktlös. Hur ser du på det - var det nödvändigt för dig? Måste man erkänna "högre makt"? Premieras man för att "gola ner" gamla polare? Sista frågan: stämmer det att de är riktigt duktiga på att få folk av banan?

Ursäkta att jag går in och tar ordet, jag har varit fri från smörjan i närmare åtta år, men fortfarande är intellektet förgiftat av programlögner.

1. Det dåliga samvetet brukar mer vara på grund av att man gör för lite för sin nykterhet.( Möten, service osv)

2. Japp, man måste erkänna sig maktlös inför alkoholen/drogen. I programmet alltså, inte i verkligheten, jag sökte själv hjälp och för det krävdes en hel del kraft (Powerless på orginalspråket).

3. Japp, man måste söka kontakt med en högre makt, annars tar man sig inte förbi steg 2 i tolvstegsprogrammet. De tolv stegen är en väg mot en medveten kontakt med gud.

4. Nej, ingen bryr sig om dina gamla polare.

5. Nej, de är inte duktiga på att få folk av banan. AA gjorde själva en undersökning för ett par årtionden sen och såg till sin förfäran att tolvstegsprogrammet i princip är verkningslöst.

Och ja, jag har många års obruten nykterhet sedan jag lämnade programmet.
Senast redigerad av fullgubben 2009-04-01 kl. 16:39.
Citera
2009-04-01, 16:43
Medlem
jerros avatar
NA/AA är bra för vissa men inte för alla. Svårare än så är det nog inte. Konstigt bara att folk som är aktiva inom NA/AA inte kan glädjas åt andra som är drogfria utan "gemenskapen"
Citera
2009-04-01, 16:50
Medlem
Rammzi, jag undrar om du efter två år fortfarande upptäcker "buggar" i hjärnan, programsanningar som ligger kvar? Jag själv kan tex ibland tvärsäkert känna att en narkoman som dricker en öl har tagit återfall, eller att det är fel att ta en värktablett om man har ont..

Jag är väl inte helt avprogrammerad då jag inte äter mediciner av princip!
Citera
2009-04-01, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerro
NA/AA är bra för vissa men inte för alla. Svårare än så är det nog inte. Konstigt bara att folk som är aktiva inom NA/AA inte kan glädjas åt andra som är drogfria utan "gemenskapen"

Ja, programmet är bra för vissa, speciellt dem som är socialt kompetenta och kan ta för sig! Den som är lättledd och har taskig självkänsla eller dåligt självförtroende kan lätt bli äten levande av ett monster kallat "sponsorn". "Sponsorn" är ofta en skenhelig psykopat som låter mest av alla på möten, speciellt när där är en nykomling. Visst finns det snälla vägledare som vill väl också, vad som är lustigt är att ingen i gemenskapen protesterar när "Sponsorn" slår till.

Det finns ingen som är nykter eller drogfri utan programmet! De som slutat utan programmet är "Inte som oss".
Citera
2009-04-01, 17:10
Medlem
jerros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Ja, programmet är bra för vissa, speciellt dem som är socialt kompetenta och kan ta för sig! Den som är lättledd och har taskig självkänsla eller dåligt självförtroende kan lätt bli äten levande av ett monster kallat "sponsorn". "Sponsorn" är ofta en skenhelig psykopat som låter mest av alla på möten, speciellt när där är en nykomling. Visst finns det snälla vägledare som vill väl också, vad som är lustigt är att ingen i gemenskapen protesterar när "Sponsorn" slår till.

Det finns ingen som är nykter eller drogfri utan programmet! De som slutat utan programmet är "Inte som oss".

"Sponsorn" är det han som älskar sin egen röst och tar upp 90% av mötestiden? Som bara pratar om sig själv? Han som ofta var ett riktigt svin under sin tid i missbruket?
Citera
2009-04-01, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerro
"Sponsorn" är det han som älskar sin egen röst och tar upp 90% av mötestiden? Som bara pratar om sig själv? Han som ofta var ett riktigt svin under sin tid i missbruket?

Ja, just han ja! Men nu har han blivit snäll enligt egen utsago. Bad guy turn good, brudarna gillar det!! Trettonde steget här kommer "Sponsorn!"
Citera
2009-04-01, 17:19
Medlem
rammzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Har oxå varit på hundratals möten, men aldrig någonsin hört något liknande.
Kanske det är en lokal tradition? Vilka definitioner? Beror väl på en del olika saker måhända, hur fräsh man är efter 24h... Piloter har sån regel dock.
Huvudsaken är väl att man är någorlunda klar i knoppen, sen om det återstår någon tiondels promille torde ju varken göra av eller till för de flesta.

Jag tror inte det är en lokal tradition. Jag satt på distriktsmöte i Stockholm när vi klargjorde regeln.
Vilka definitioner 24 timmar är en tidsperiod? Det bara är så, jag vet inte vad jag ska säga mer.
Precis, det är en viss skillnad mellan att sitta på möte och flyga flygplan, precis som du skriver.
Citera
2009-04-01, 17:24
Medlem
rammzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Rammzi, jag undrar om du efter två år fortfarande upptäcker "buggar" i hjärnan, programsanningar som ligger kvar? Jag själv kan tex ibland tvärsäkert känna att en narkoman som dricker en öl har tagit återfall, eller att det är fel att ta en värktablett om man har ont..

Jag är väl inte helt avprogrammerad då jag inte äter mediciner av princip!

Ja, det gör jag faktiskt. Som nyss när jag kände mig tvungen att "ursäkta" att jag dricker ibland. Men det handlar mycket om hur man blir bemött.
Jag vet vad en tolvstegare tänker om en kille som kritiserar AA och erkänner att han dricker ibland. Så när han den där Master-liraren frågade mig om jag börjat missbruka igen visste jag vad han fiskade efter och jag ville inte bjuda på den egentligen.
I programmet tror man på allra fullaste allvar att allt som säger emot eller kritiserar programmet är av en beroendesjuk karaktär.

Jag vet inte hur många delningar jag har hört där det pratas om personer som på något sätt har stött sig med en programmedlem som att de personerna skulle på något sätt vara sjuka. På samma sätt nonchaleras all kritik mot programmet som att de personerna skulle vara sjuka på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in