Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Grattis!
Jag har alltid tyckt att AA/NA är obehagliga, och då inte endast pga dåligt samvete över mitt eget gudlösa rumlarliv. Främst har jag synpunkter på det här med att erkänna sig maktlös. Hur ser du på det - var det nödvändigt för dig? Måste man erkänna "högre makt"? Premieras man för att "gola ner" gamla polare? Sista frågan: stämmer det att de är riktigt duktiga på att få folk av banan?
Det är en klassisk modell av sektbeteende där individen ALLTID har fel i det de tycker och tänker. Det som i andra sekter kallas "Satans röst" eller något liknande kallas i AA/NA "Beroendet" eller "Kung alkohol".
Att intala sig själv som maktlös och värdelös och att sekten är det enda sanna och det enda sättet att rädda sig från undergång och ond bråd död måste vara helt förkastligt.
Ser jag till mig själv kan jag säga att jag aldrig hade några som helst problem att inte dricka eller använda droger innan min kontakt med 12-stegsrörelsen. Problemet är att alla som använder narkotika, om så för första gången, blir stämplade som missbrukare i Sverige och jag fick behandling inom rörelsen som ett alternativ till fängelsestraff, vilket jag valde (och ångrar faktiskt bittert).
Efter min behandling försökte jag dricka och det blev, precis som jag hade blivit hjärntvättad att tro, ett våldsamt återfall.
Jag var i USA med min moster och kom i kontakt med en terapeut som arbetade med att avprogrammera "12-stegare" och det räddade mig från det.
Ursäkta min uttömning, haha, dina frågor:
Inom 12-stegs-rörelsen måste man vid ett visst steg erkänna en högre makt. För att göra det lite mer skrämmande kan jag ge dig sanningen att många på möten runt om i världen väljer själva rörelsen som sin Gud.
Nej, du premieras inte för att gola ner dina polare. "Vi vill inte veta vilka dina kontakter var" sägs ofta på möten.
De ÄR duktiga på att ta folk av banan, men till vilket pris? Du går från din knarkarvardag in i en sekt-tillvaro.