2009-04-01, 11:15
Medlem
rammzis avatar
Nu har jag varit fri från 12-stegsrörelsen i två år, en årsdag som slår mina andra, inom rörelsen, med hästlängder.
Det var tufft till en början, med dåligt samvete och det där "jag är alkoholist och narkoman och jag kommer att dö om jag testar en gång till" rullande i huvudet.
Men nu känner jag som först att jag tagit det stora steget bort från denna farliga och manipulativa sekt och kan leva mitt liv.

Tänkte att någon kanske hade några frågor.
Citera
2009-04-01, 11:30
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammzi
Nu har jag varit fri från 12-stegsrörelsen i två år, en årsdag som slår mina andra, inom rörelsen, med hästlängder.
Det var tufft till en början, med dåligt samvete och det där "jag är alkoholist och narkoman och jag kommer att dö om jag testar en gång till" rullande i huvudet.
Men nu känner jag som först att jag tagit det stora steget bort från denna farliga och manipulativa sekt och kan leva mitt liv.

Tänkte att någon kanske hade några frågor.
Vad menar du är så farligt och manipulativt? Och vad menar du med sekt? Har du börjat missbruka igen?
Citera
2009-04-01, 11:38
Moderator
Psilosophers avatar
Grattis!

Jag har alltid tyckt att AA/NA är obehagliga, och då inte endast pga dåligt samvete över mitt eget gudlösa rumlarliv. Främst har jag synpunkter på det här med att erkänna sig maktlös. Hur ser du på det - var det nödvändigt för dig? Måste man erkänna "högre makt"? Premieras man för att "gola ner" gamla polare? Sista frågan: stämmer det att de är riktigt duktiga på att få folk av banan?
Citera
2009-04-01, 11:39
Medlem
rammzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Vad menar du är så farligt och manipulativt? Och vad menar du med sekt? Har du börjat missbruka igen?

Sekt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt bläddra ner till "Definitioner".
Med farlig och manipulativ menar jag sektens förmåga att manipulera och nedsätta personliga val och tankar "det är beroendebeteende" eller "det är din sjukdom som talar".
Manipulation får också ses som en absolut defination på hur en individ får tankar som inte tillhör den genom att lyssna till sin sponsor, läsa i en bok eller fråntas sin frihet (behandlingshem osv.)
En annan sak som gör sekten så farlig är att den öppet och aktivt får utrymme i massmedia (av personer som enligt egen utsago inte ÄR AA, utan blott simpla tjänare till traditionen, något jag tror att de faktiskt tror på) och öppet stöds av kommuner och landsting som en kostnadseffektiv lösning på problemet med människor som i någon utsträckning använder alkohol och/eller droger på ett destruktivt sätt.
Citera
2009-04-01, 11:41
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammzi
Sekt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt bläddra ner till "Definitioner".
Med farlig och manipulativ menar jag sektens förmåga att manipulera och nedsätta personliga val och tankar "det är beroendebeteende" eller "det är din sjukdom som talar".
Manipulation får också ses som en absolut defination på hur en individ får tankar som inte tillhör den genom att lyssna till sin sponsor, läsa i en bok eller fråntas sin frihet (behandlingshem osv.)
En annan sak som gör sekten så farlig är att den öppet och aktivt får utrymme i massmedia (av personer som enligt egen utsago inte ÄR AA, utan blott simpla tjänare till traditionen, något jag tror att de faktiskt tror på) och öppet stöds av kommuner och landsting som en kostnadseffektiv lösning på problemet med människor som i någon utsträckning använder alkohol och/eller droger på ett destruktivt sätt.
Fortfarande 2 frågor jag vill ha svar på, vad är så farligt med NA/AA samt om du börjat använda droger igen?
Citera
2009-04-01, 11:49
Medlem
rammzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Grattis!

Jag har alltid tyckt att AA/NA är obehagliga, och då inte endast pga dåligt samvete över mitt eget gudlösa rumlarliv. Främst har jag synpunkter på det här med att erkänna sig maktlös. Hur ser du på det - var det nödvändigt för dig? Måste man erkänna "högre makt"? Premieras man för att "gola ner" gamla polare? Sista frågan: stämmer det att de är riktigt duktiga på att få folk av banan?

Det är en klassisk modell av sektbeteende där individen ALLTID har fel i det de tycker och tänker. Det som i andra sekter kallas "Satans röst" eller något liknande kallas i AA/NA "Beroendet" eller "Kung alkohol".

Att intala sig själv som maktlös och värdelös och att sekten är det enda sanna och det enda sättet att rädda sig från undergång och ond bråd död måste vara helt förkastligt.

Ser jag till mig själv kan jag säga att jag aldrig hade några som helst problem att inte dricka eller använda droger innan min kontakt med 12-stegsrörelsen. Problemet är att alla som använder narkotika, om så för första gången, blir stämplade som missbrukare i Sverige och jag fick behandling inom rörelsen som ett alternativ till fängelsestraff, vilket jag valde (och ångrar faktiskt bittert).
Efter min behandling försökte jag dricka och det blev, precis som jag hade blivit hjärntvättad att tro, ett våldsamt återfall.
Jag var i USA med min moster och kom i kontakt med en terapeut som arbetade med att avprogrammera "12-stegare" och det räddade mig från det.
Ursäkta min uttömning, haha, dina frågor:

Inom 12-stegs-rörelsen måste man vid ett visst steg erkänna en högre makt. För att göra det lite mer skrämmande kan jag ge dig sanningen att många på möten runt om i världen väljer själva rörelsen som sin Gud.

Nej, du premieras inte för att gola ner dina polare. "Vi vill inte veta vilka dina kontakter var" sägs ofta på möten.

De ÄR duktiga på att ta folk av banan, men till vilket pris? Du går från din knarkarvardag in i en sekt-tillvaro.
Citera
2009-04-01, 11:54
Medlem
rammzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Fortfarande 2 frågor jag vill ha svar på, vad är så farligt med NA/AA samt om du börjat använda droger igen?
Ja, förlåt.

Det farliga med NA/AA finner du i mitt tidigare svar. Men som tillägg kan jag nämna den ångesten som följer då en människa pressas till att erkänna sig maktlös och ovetande. Ingen mår bra av att "inse" att allt han eller hon tidigare trott på var "lögn".

Jag använder droger. Inte på det sätt som de sa att jag skulle göra om jag slutade gå på möten, inte på något vis.
Men jag dricker kanske en gång i månaden och jag röker gräs något oftare, men inte dagligen eller ens varje vecka.
Citera
2009-04-01, 11:58
Bannlyst
http://www.aa12-steg.se/aa12-steg.se...rad_loften.htm
Citera
2009-04-01, 11:59
Medlem
rammzis avatar
Taget från Wikipedia:

En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:

Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

Alla punkter stämmer in på NA/AA med ett förtydligande;

Om du tex. använder "någon sinnesförändrande drog" så fråntas du din status inom sekten men är välkommen att sitta med vid möten och du får också tala öppet igen efter en viss drogfri tid.
Senast redigerad av rammzi 2009-04-01 kl. 12:03. Anledning: Dålig Svenska
Citera
2009-04-01, 12:05
Medlem
får väl säga grattis...

hoppas du också är drogfri, för jag har märkt att det finns många som börjar tala illa om 12-steg och slutar gå på möten, också kliver tillbaks i missbruk och därmed på sätt och vis förstärker det som påstås enligt 12-steg, vilket är synd, för 12-steg är inte enda vägen...
Själv har jag varit ren i 2 år, jag gick på möten första halvåret, sen kom jag på att jag ville ha ett liv också då jag faktiskt kunde ha det för jag var drogfri...Visst, det tar ett bra tag innan man börjar fungera som människa,men det lär man sig genom att vara bland "normalt" folk och inte ett gäng människor som bytt missbrukarkretsen mot "gemenskapen".

Nu lever jag ett normalt liv med min sambo och snart ett barn och har fått sån distans till missbruket för jag inte behöver presentera mig som beroende hela tiden och analysera allt som händer och tro att det har med mitt missbruk att göra... peace och lycka till!
Citera
2009-04-01, 12:08
Moderator
Psilosophers avatar
Tack för svaren.

Jag har alltid sett det som vansinnigt att skicka dit folk som endast är missbrukare i juridisk mening - du vet, "Bosse" 18 år som pissat positivt på cannabis en gång. Sånt visar bara på hur kontraproduktiv vår narkotikalagstiftning är.

Om livet hänger på det däremot, kanske det är läge att kila dit.
Citera
2009-04-01, 12:11
Medlem
rammzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bhang
hoppas du också är drogfri, för jag har märkt att det finns många som börjar tala illa om 12-steg och slutar gå på möten, också kliver tillbaks i missbruk och därmed på sätt och vis förstärker det som påstås enligt 12-steg, vilket är synd, för 12-steg är inte enda vägen...
Själv har jag varit ren i 2 år, jag gick på möten första halvåret, sen kom jag på att jag ville ha ett liv också då jag faktiskt kunde ha det för jag var drogfri...Visst, det tar ett bra tag innan man börjar fungera som människa,men det lär man sig genom att vara bland "normalt" folk och inte ett gäng människor som bytt missbrukarkretsen mot "gemenskapen".

Nu lever jag ett normalt liv med min sambo och snart ett barn och har fått sån distans till missbruket för jag inte behöver presentera mig som beroende hela tiden och analysera allt som händer och tro att det har med mitt missbruk att göra... peace och lycka till!

Tack!

Jag gick på möten i två år och var helt besatt av 12-steg. Jag gjorde service på distriktsnivå och hade sponsier.
Men jag insåg efter denna tid hur 12-stegs-rörelsen förstörde mitt liv mer än någon drog någonsin hade gjort.

Målet med all personlig förbättring borde väl vara att ha en naturlig inställning till allt? Inte att alienera sig och ställa sig utanför?

Jag vet vad många nykterhetsivrare har att säga om det här, men jag dricker som tidigare nämnt ibland. På nivå av tre öl eller en halv flaska vin en gång i månaden, samt att jag röker gräs någon gång emellanåt. Men jag har en avslappnad attityd gentemot mitt bruk och ser det inte på något sätt som en stor del i mitt liv.
Senast redigerad av rammzi 2009-04-01 kl. 12:14. Anledning: Dålig Svenska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in