2009-04-18, 16:43
Medlem
verliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segfault
Wikipedia har en riktigt bra bild p Goeth nr han str p sin balkong ..
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Am...with_Rifle.jpg

Men denna r vl ocks fake enligt er frnekare?

ven om han inte skt judar ifrn sin balkong s var han knappast ngon ngel. Nr han ledde likvideringen av ghettona i Krakow s mrdades 4000 personer, vilket han var direkt ansvarig fr.

Bilden bevisar ju ingenting. Man kan inte se p bilden huruvida Goeth har uppsikt in i lgret, inte heller kan man veta ngot om varfr han poserar med ett gevr. Kanske skulle de ut p rdjursjakt den dagen och Goeth hade inte ftt p sig en skjorta nnu?

Det kan rent av vara s att scenen i filmen inspirerades av detta fotografi istllet fr tvrtom. Spielberg eller ngon judisk producent fr tag i fotografiet och brjar fantisera ver vad som frsiggr p bilden. Kllkritik, segfault!

Vad vi dremot vet r att vergreppsvld mot internerna i ett koncentrationslger inte var riskfritt. SS-domaren Konrad Morgen ledde exempelvis en enhet med uppgift att bekmpa korruption och annat skndligt beteende som inte ansgs vrdigt det germanska SS. Detta resulterade ocks i en del domar mot lgerpersonal.
En lgerchef, som i sammanhanget fr anses inneha en srskilt exponerad position, hade med andra ord skl att ska upptrda korrekt i relation till fngarna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Georg_Konrad_Morgen
Senast redigerad av verliggaren 2009-04-18 kl. 16:47.
Citera
2009-04-18, 16:46
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
nnu mer intressant r ju vad Goeth gr p sin balkong med ett gevr om han nu inte kan skjuta ngon. Skt han lerduvor, eller?

r det stllt utom allt rimligt tvivel att det r just p den bermda balkongen han befinner sig p fotografiet frn Wikipedialnken?
Senast redigerad av unsung 2009-04-18 kl. 16:55.
Citera
2009-04-18, 16:50
Medlem
verliggarens avatar
Citat:
nnu mer intressant r ju vad Goeth gr p sin balkong med ett gevr om han nu inte kan skjuta ngon. Skt han lerduvor, eller?

Visst, men nu gllde det ju sikten in i lgret s att Goeth kunde skjuta fngar genom taggtrden frn sin balkong. Skulle grna vilja se VV frklara detta. Sjlv vet jag inte hur Plaszow sg ut i markperspektiv.
Citera
2009-04-18, 16:54
Medlem
verliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
r det stllt utom allt rimligt tvivel att det r just p den bermda balkongen han befinner p fotografiet frn Wikipedialnken?

Bra frga!

Krver att grannhuset kan identifieras till Plaszow och inte till en smnig gata i en sydtysk smstad t.ex.

Sedan, svarta byxor? Verkar nstan som att Goeth inte ens br uniform.
Citera
2009-04-18, 16:56
Medlem
HC47s avatar
Citat:
r det stllt utom allt rimligt tvivel att det r just p den bermda balkongen han befinner p fotografiet frn Wikipedialnken?
Jag r inte helt sker, om jag ska vara rlig. Men han str ju knappast hemma hos en bekant i centrala Berlin, eller hur?

Men frgan kvarstr ju. Varfr str han ens dr med gevret? Om det inte r den balkongen, vilken r det d?

En bild till:

http://www.holocaustresearchproject....%20balcony.jpg
Citera
2009-04-18, 17:01
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Jag r inte helt sker, om jag ska vara rlig. Men han str ju knappast hemma hos en bekant i centrala Berlin, eller hur?

Det har jag sklart inte svaret p, det r ltt att dra frhastade slutsatser gllande "bevis" av den hr typen.

Citat:
Men frgan kvarstr ju. Varfr str han ens dr med gevret? Om det inte r den balkongen, vilken r det d?

Jag har ingen aning, ngon som r mer insatt i t.ex vapen (vilken typ av gevr stoltserar Goeth med) eller uniformer (verliggaren har sina tvivel gllande tminstonde nederdelen av den "uniform" som ses p bilden) fr uttala sig i frgan.

Jag vill bara slnga in en brasklapp eller tv gllande bilden som vi diskuterar.

Edit: Bild nummer tv (din lnk) innehller orden "ghetto" och "Krakow", om det har ngot att gra med var den r tagen lter jag vara osagt..
Senast redigerad av unsung 2009-04-18 kl. 17:04.
Citera
2009-04-18, 17:02
Medlem
verliggarens avatar
Kollade precis kartan p air.photo.com och Goeths hus verkar stmma rtt bra verens med omgivningen, den svngda gatan och grannhuset. Gissar att bilden verkligen r frn lgret.
http://www.air-photo.com/english/
Senast redigerad av verliggaren 2009-04-18 kl. 17:17.
Citera
2009-04-18, 17:03
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Det har jag sklart inte svaret p, det r ltt att dra frhastade slutsatser gllande "bevis" av den hr typen.

Jag har ingen aning, ngon som r mer insatt i t.ex vapen (vilken typ av gevr stoltserar Goeth med) eller uniformer (verliggaren har sina tvivel gllande tminstonde nederdelen av den "uniform" som ses p bilden) fr uttala sig i frgan.

Jag vill bara slnga in en brasklapp eller tv gllande bilden som vi diskuterar.

Under bilden str det ju "Gth on the balcony of his house in Płaszw", s jag ser inte direkt ngon anledning att inte tro att det skulle vara dr. Men sen vet man ju inte. Wikipedia r skert i maskopi med judarna. Egentligen r kanske hela bilden fejk.
Citera
2009-04-18, 17:05
Medlem
verliggarens avatar
Citat:

En bild till:

http://www.holocaustresearchproject....%20balcony.jpg

Vi r bara frsiktiga i hanteringen av motstndarsidans "bevis". Ngot vi har lrt av bitter erfarenhet att man behver vara.
Citera
2009-04-18, 17:06
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Under bilden str det ju "Gth on the balcony of his house in Płaszw", s jag ser inte direkt ngon anledning att inte tro att det skulle vara dr.

D r det skert s, dock vet ingen (?) skert.

Citat:
Men sen vet man ju inte. Wikipedia r skert i maskopi med judarna. Egentligen r kanske hela bilden fejk.

Citera
2009-04-18, 17:08
Medlem
HC47s avatar
Ang. "flygfotot" dr det str att Goeth omjligt kan ha skjutit ngon eftersom att han var fr lngt ifrn.. Det frutstter ju att inte en enda intern lmnade just det omrdet. Och med tanke p hur stort lgret var s finner jag det hgst osannolikt att ingen lmnade just det omrdet fr att rra sig inom skottlinje, s att sga.
Citera
2009-04-18, 17:16
Medlem
verliggarens avatar
Citat:
Ang. "flygfotot" dr det str att Goeth omjligt kan ha skjutit ngon eftersom att han var fr lngt ifrn.. Det frutstter ju att inte en enda intern lmnade just det omrdet. Och med tanke p hur stort lgret var s finner jag det hgst osannolikt att ingen lmnade just det omrdet fr att rra sig inom skottlinje, s att sga.

Sant, men det beror ju p hur storyn r utformad. I filmen r det ju tydligt att Goeth skjuter fngar inuti lgret genom taggtrden (om jag minns rtt). Vad pstr de vittnesml som denna scen bygger p i frgan (frutsatt d att sdana alls existerade vid inspelningstillfllet och detta inte bara var en dramatisk effekt som lades till av Spielberg)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in