Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-11, 21:03
  #373
Medlem
Det spelar ingen roll om den är sann eller falsk. Det är fortfarande propaganda som ska demonisera västerlänningen för sin självbevarelsedrift och romantisera kommunism. Det skulle knappast göras en film om ett folkmord på miljontals icke-judar som skulle vara högaktuell i 70 år.
Citera
2015-02-11, 22:04
  #374
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
och romantisera kommunism.

Att den demoniserar nazism kan jag hålla med om.
Inget konstigt med det förresten om man menar den nazismen som gubbarna i Tredje Riket stod för.
Att den romantiserar kommunism är bara svammel.

/VV
Citera
2015-02-11, 23:25
  #375
Medlem
Jag är varken con eller pro generellt gällande judar, även om staten Israels förehavanden i närområdet naturligtvis, direkt och indirekt, är orsak till mycket hat och blodspillan som sträcker sig långt bortom landets gränser.
En sak som alltid förbryllat mig, och som jag inte lyckats finna något svar på, är HUR alla de konstskatter nazisterna beslagtog under andra världskrigets gång egentligen ursprungligen hamnat i judiska familjers ägo? Jag menar det handlar om oerhörda kulturhistoriska, och pekuniära värden som förfogades av en relativt liten minoritet.
Så, är det någon som besitter reel kunskap om den biten av historien skulle jag vara väldigt intresserad att få ta del av den -trotts att min fråga väl egentligen är något malplacerad i just detta forumtråd.
__________________
Senast redigerad av GrannyKnowsBest 2015-02-11 kl. 23:34.
Citera
2015-02-12, 00:19
  #376
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Det spelar ingen roll om den är sann eller falsk. Det är fortfarande propaganda som ska demonisera västerlänningen för sin självbevarelsedrift och romantisera kommunism. Det skulle knappast göras en film om ett folkmord på miljontals icke-judar som skulle vara högaktuell i 70 år.
Schindlers list påstår du alltså ha varit högaktuell i 70 år...
Citera
2015-02-12, 07:07
  #377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Schindlers list påstår du alltså ha varit högaktuell i 70 år...
Jag syftade snarare på själva händelsen. Jag märkte nu att det var lätt att missförstå.
Citera
2015-02-12, 07:09
  #378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Att den demoniserar nazism kan jag hålla med om.
Inget konstigt med det förresten om man menar den nazismen som gubbarna i Tredje Riket stod för.
Att den romantiserar kommunism är bara svammel.

/VV
Är det kanske rätt att den ska demonisera alla som på det minsta sätt anser att ett etniskt homogent samhälle är det bästa samhället? Det är i stort sett det den gör.
Citera
2015-02-12, 08:37
  #379
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Är det kanske rätt att den ska demonisera alla som på det minsta sätt anser att ett etniskt homogent samhälle är det bästa samhället? Det är i stort sett det den gör.

Den demoniserar det som nazisterna i det Tredje Riket stod för.
Om du försvarar det är du mindre begåvad.

/VV
Citera
2015-02-12, 11:12
  #380
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrannyKnowsBest
Jag är varken con eller pro generellt gällande judar, även om staten Israels förehavanden i närområdet naturligtvis, direkt och indirekt, är orsak till mycket hat och blodspillan som sträcker sig långt bortom landets gränser.
En sak som alltid förbryllat mig, och som jag inte lyckats finna något svar på, är HUR alla de konstskatter nazisterna beslagtog under andra världskrigets gång egentligen ursprungligen hamnat i judiska familjers ägo? Jag menar det handlar om oerhörda kulturhistoriska, och pekuniära värden som förfogades av en relativt liten minoritet.
Så, är det någon som besitter reel kunskap om den biten av historien skulle jag vara väldigt intresserad att få ta del av den -trotts att min fråga väl egentligen är något malplacerad i just detta forumtråd.
Klart att judar som alla andra hade konstskatter i sina hem. Ingen säger att de hade ALLA konstskatter.
Citera
2015-02-12, 22:50
  #381
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Klart att judar som alla andra hade konstskatter i sina hem. Ingen säger att de hade ALLA konstskatter.

Men praktiskt taget alla som hade konstskatter emigrerade direkt när Herr Adol Fittler tog makten. EN hel del stack redan innan. Kvar i Tyskland blev vanliga arbetare, fabriksarbetare, grönsakshandlare, restaurangägare och lärare. Alltså de som var mest integrerade i samhället och levde vanliga liv precis som alla andra tyskar. Dessa fick bära hundhuvudet och ta skulden för de judar som redan hade flyttat iväg, de som Hitler menade var orsak till krig och finanskris. De skulle dö för att de var judar.
Citera
2015-02-18, 20:13
  #382
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Men praktiskt taget alla som hade konstskatter emigrerade direkt när Herr Adol Fittler tog makten. EN hel del stack redan innan. Kvar i Tyskland blev vanliga arbetare, fabriksarbetare, grönsakshandlare, restaurangägare och lärare. Alltså de som var mest integrerade i samhället och levde vanliga liv precis som alla andra tyskar. Dessa fick bära hundhuvudet och ta skulden för de judar som redan hade flyttat iväg, de som Hitler menade var orsak till krig och finanskris. De skulle dö för att de var judar.
Ingen anade vad som väntade, och det var inte enbart de rikaste som valde att emigrera. Oavsett samhällstillhörighet trodde många att det var ytterligare en antisemitisk våg som tillfälligt drabbade landet. Vidare var många reglerade av lagar som försvårade en emigration.
Citera
2015-05-17, 21:17
  #383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrannyKnowsBest
En sak som alltid förbryllat mig, och som jag inte lyckats finna något svar på, är HUR alla de konstskatter nazisterna beslagtog under andra världskrigets gång egentligen ursprungligen hamnat i judiska familjers ägo? Jag menar det handlar om oerhörda kulturhistoriska, och pekuniära värden som förfogades av en relativt liten minoritet.

Judar har alltid fungerat på det sättet, det är helt enkelt deras gebit att handla med konstskatter och annat krafs. Precis som tiggeri är zigenarnas gebit och har varit så under lång, lång tid. Har du inte läst Ivanhoe av Walter Scott eller Köpmannen i Venedig av William Shakespeare? Detta är inte "antisemitism" utan endast en beskrivning av verkligheten.

Knappast en slump att hebreiska är ett av de fyra språk som länkar från moneylender.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback