2015-02-11, 21:03
Medlem
Det spelar ingen roll om den r sann eller falsk. Det r fortfarande propaganda som ska demonisera vsterlnningen fr sin sjlvbevarelsedrift och romantisera kommunism. Det skulle knappast gras en film om ett folkmord p miljontals icke-judar som skulle vara hgaktuell i 70 r.
Citera
2015-02-11, 22:04
Medlem
Vnlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
och romantisera kommunism.

Att den demoniserar nazism kan jag hlla med om.
Inget konstigt med det frresten om man menar den nazismen som gubbarna i Tredje Riket stod fr.
Att den romantiserar kommunism r bara svammel.

/VV
Citera
2015-02-11, 23:25
Medlem
Jag r varken con eller pro generellt gllande judar, ven om staten Israels frehavanden i nromrdet naturligtvis, direkt och indirekt, r orsak till mycket hat och blodspillan som strcker sig lngt bortom landets grnser.
En sak som alltid frbryllat mig, och som jag inte lyckats finna ngot svar p, r HUR alla de konstskatter nazisterna beslagtog under andra vrldskrigets gng egentligen ursprungligen hamnat i judiska familjers go? Jag menar det handlar om oerhrda kulturhistoriska, och pekunira vrden som frfogades av en relativt liten minoritet.
S, r det ngon som besitter reel kunskap om den biten av historien skulle jag vara vldigt intresserad att f ta del av den -trotts att min frga vl egentligen r ngot malplacerad i just detta forumtrd.
Senast redigerad av GrannyKnowsBest 2015-02-11 kl. 23:34.
Citera
2015-02-12, 00:19
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om den r sann eller falsk. Det r fortfarande propaganda som ska demonisera vsterlnningen fr sin sjlvbevarelsedrift och romantisera kommunism. Det skulle knappast gras en film om ett folkmord p miljontals icke-judar som skulle vara hgaktuell i 70 r.
Schindlers list pstr du allts ha varit hgaktuell i 70 r...
Citera
2015-02-12, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Schindlers list pstr du allts ha varit hgaktuell i 70 r...
Jag syftade snarare p sjlva hndelsen. Jag mrkte nu att det var ltt att missfrst.
Citera
2015-02-12, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Att den demoniserar nazism kan jag hlla med om.
Inget konstigt med det frresten om man menar den nazismen som gubbarna i Tredje Riket stod fr.
Att den romantiserar kommunism r bara svammel.

/VV
r det kanske rtt att den ska demonisera alla som p det minsta stt anser att ett etniskt homogent samhlle r det bsta samhllet? Det r i stort sett det den gr.
Citera
2015-02-12, 08:37
Medlem
Vnlige Viktors avatar
Citat:
r det kanske rtt att den ska demonisera alla som p det minsta stt anser att ett etniskt homogent samhlle r det bsta samhllet? Det r i stort sett det den gr.

Den demoniserar det som nazisterna i det Tredje Riket stod fr.
Om du frsvarar det r du mindre begvad.

/VV
Citera
2015-02-12, 11:12
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrannyKnowsBest
Jag r varken con eller pro generellt gllande judar, ven om staten Israels frehavanden i nromrdet naturligtvis, direkt och indirekt, r orsak till mycket hat och blodspillan som strcker sig lngt bortom landets grnser.
En sak som alltid frbryllat mig, och som jag inte lyckats finna ngot svar p, r HUR alla de konstskatter nazisterna beslagtog under andra vrldskrigets gng egentligen ursprungligen hamnat i judiska familjers go? Jag menar det handlar om oerhrda kulturhistoriska, och pekunira vrden som frfogades av en relativt liten minoritet.
S, r det ngon som besitter reel kunskap om den biten av historien skulle jag vara vldigt intresserad att f ta del av den -trotts att min frga vl egentligen r ngot malplacerad i just detta forumtrd.
Klart att judar som alla andra hade konstskatter i sina hem. Ingen sger att de hade ALLA konstskatter.
Citera
2015-02-12, 22:50
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Klart att judar som alla andra hade konstskatter i sina hem. Ingen sger att de hade ALLA konstskatter.

Men praktiskt taget alla som hade konstskatter emigrerade direkt nr Herr Adol Fittler tog makten. EN hel del stack redan innan. Kvar i Tyskland blev vanliga arbetare, fabriksarbetare, grnsakshandlare, restauranggare och lrare. Allts de som var mest integrerade i samhllet och levde vanliga liv precis som alla andra tyskar. Dessa fick bra hundhuvudet och ta skulden fr de judar som redan hade flyttat ivg, de som Hitler menade var orsak till krig och finanskris. De skulle d fr att de var judar.
Citera
2015-02-18, 20:13
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Men praktiskt taget alla som hade konstskatter emigrerade direkt nr Herr Adol Fittler tog makten. EN hel del stack redan innan. Kvar i Tyskland blev vanliga arbetare, fabriksarbetare, grnsakshandlare, restauranggare och lrare. Allts de som var mest integrerade i samhllet och levde vanliga liv precis som alla andra tyskar. Dessa fick bra hundhuvudet och ta skulden fr de judar som redan hade flyttat ivg, de som Hitler menade var orsak till krig och finanskris. De skulle d fr att de var judar.
Ingen anade vad som vntade, och det var inte enbart de rikaste som valde att emigrera. Oavsett samhllstillhrighet trodde mnga att det var ytterligare en antisemitisk vg som tillflligt drabbade landet. Vidare var mnga reglerade av lagar som frsvrade en emigration.
Citera
2015-05-17, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrannyKnowsBest

Judar har alltid fungerat p det sttet, det r helt enkelt deras gebit att handla med konstskatter och annat krafs. Precis som tiggeri r zigenarnas gebit och har varit s under lng, lng tid. Har du inte lst Ivanhoe av Walter Scott eller Kpmannen i Venedig av William Shakespeare? Detta r inte "antisemitism" utan endast en beskrivning av verkligheten.

Knappast en slump att hebreiska r ett av de fyra sprk som lnkar frn moneylender.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in