2009-04-12, 00:28
Medlem
plackerss avatar
11/9

Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
dr det p sidan 152 handlar om den "bortglmda" massakern vid Tantura den 22 maj 1948.

du fr jttegrana diskutera statens israels illgrningar, judiska gruppers illgrningar, enskilda judars illgrningar. Och som en vn av demokrati och mnskliga rttigheter skulle jag skert hlla med dig en mnga fall.

... men nu gllde det bevis p fel i Schindlers list.

Tomhnt? terigen...
Citera
2009-04-12, 11:38
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Jag citerade ju en text som frklarade att frfattaren till boken tagit ett flertal av personerna p Schindlers lista som berttare av vad som hnde.

Bertta nu vad du har som sger emot deras berttelse.
Tack p frhand.

/VV
Jag undrar helt stillsamt vilka dessa vittnen var och vad de har sagt om Gths pstdda balkongskjutningar. Finns vittnesmlen nerskrivna och r lsbara ngonstans?

Tack p frhand.
Citera
2009-04-12, 11:40
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plackers
du fr jttegrana diskutera statens israels illgrningar, judiska gruppers illgrningar, enskilda judars illgrningar. Och som en vn av demokrati och mnskliga rttigheter skulle jag skert hlla med dig en mnga fall.

... men nu gllde det bevis p fel i Schindlers list.

Tomhnt? terigen...
Jag jmfrde den bild av tyskar under WWII som knslolsa brutala bdlar som frmedlas av Frintelseindustrin och deras hantlangare och Amon Leopold Gth fr vl anses tillhra den kategorin, eller hur?

Men hr har vi en jude som pstr motsatsen, att de inte ddade brittiska soldater ens om de var judar. Vad r din kommentar till det? Anser du att Schlomo Ambar ljuger?
Citat:
"---Jag frknippar detta med det faktum att jag kte fr att bekmpa tyskarna [han hade tjnstgjort med Judiska brigaden under andra vrldskriget]. Tyskarna var den vrsta fiende det judiska folket hade haft, men d vi slogs, slogs vi enligt de lagar som dikterades av det internationella samfundet. Tyskarna ddade inte krigsfngar, de ddade slaviska krigsfngar, men inte brittiska, inte ens [d de var] judiska.---"
Citera
2009-04-12, 11:58
Medlem
Att det finns exempel p att krigsfngar inte ddades i vissa fall, betyder ju inte att krigsfngar aldrig ddades av tyskarna.

Fr det frsta, s r det vl heller inte tilltet att dda krigsfngar?

Jag beskte Dachau fr ngra veckor sedan, dr vet man att tyskarna ddade ca 4000 ryska krigsfngar genom i frsta hand arkebusering p SS skjutbana en bit utanfr lgret.

Man vet att det fattas 4000 ryska krigsfngar, vilka ska ha transporterats till Dachau. Nr lgret befriades hittades 4000 ryska militrkngor.

S, bevisligen har ju tyskarna systematiskt avrttat/mrdat massor med krigsfngar i frsta hand ryska, i lger som Dachau Auschwitz m fl.

Nu blir detta lite OT i denna trd varfr jag tycker att vi koncentrerar oss i frsta hand p trdens mne.

Dr Tinnitus
Citera
2009-04-12, 17:37
Medlem
Vnlige Viktors avatar
Citat:
Jag undrar helt stillsamt vilka dessa vittnen var och vad de har sagt om Gths pstdda balkongskjutningar. Finns vittnesmlen nerskrivna och r lsbara ngonstans?

Tack p frhand.

Jag har dom inte.
Inte ens om jag hade haft dom nedskrivna p orginaldokument hade jag inte kunnat bevisa att just dessa orginaldokument r de autentiska orginaldokument som Schindlers judar nedskrivit sina minnen p.
Inga DNA-bevis hade jag heller haft p att det var orginaldokumenten.
Inga video inspelningar eller filmer heller.

Nej, jag gr helt stillsamt p att frfattaren till boken talar sanning nr han sger att han hrt p vittnena (som dessutom i ett antal var med p filmen).
Frmodligen finns det fler vittnen n Schindlers folk, men lt oss nja oss tv med detta.

Istllet fr att svara p min frga med en motfrga, s ber jag dig att komma med motargument varfr just denna skjutning av fngar frn Gth inte r mjlig.
Eller kan du medge att den rent fysiskt r mjlig fast du bara inte tror p de som var dr (eller att frfattaren ljuger i sitt frord nr han sger att han samlat in uppgifterna frn de som var med).

Tack p frhand.

/VV
Citera
2009-04-15, 13:36
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Jag har dom inte.
Inte ens om jag hade haft dom nedskrivna p orginaldokument hade jag inte kunnat bevisa att just dessa orginaldokument r de autentiska orginaldokument som Schindlers judar nedskrivit sina minnen p.
Inga DNA-bevis hade jag heller haft p att det var orginaldokumenten.
Inga video inspelningar eller filmer heller.

Nej, jag gr helt stillsamt p att frfattaren till boken talar sanning nr han sger att han hrt p vittnena (som dessutom i ett antal var med p filmen).
Frmodligen finns det fler vittnen n Schindlers folk, men lt oss nja oss tv med detta.

Istllet fr att svara p min frga med en motfrga, s ber jag dig att komma med motargument varfr just denna skjutning av fngar frn Gth inte r mjlig.
Eller kan du medge att den rent fysiskt r mjlig fast du bara inte tror p de som var dr (eller att frfattaren ljuger i sitt frord nr han sger att han samlat in uppgifterna frn de som var med).

Tack p frhand.

/VV
Du vet allts intet och noll koll p vilka dessa vittnen var och vad de sagt?
Jag frstr inte heller varfr ni trilskas och vgrar samarbeta, r det s svrt att bifoga en lnk till det man citerar?
Nr det gller din pstende om mitt DNA-beviskrav s var ju det ett gisslande svar p din respons till felias inlgg, vilket du frvgrar lsare att ta del av, allts frvrnger du verkligheten igen:

https://www.flashback.org/showpost....6&postcount=78

Angende Gths balkongskjutning s r det s vitt jag frstr klarlagt att hans hus lg nedanfr den hjd som campen lg p och kan drfr nppeligen ha gtt till s som det skildras i filmen:

http://www.air-photo.com/english/

Denna Schindler tycks heller inte ha varit s pass godhjrtad som Spielberg vill framstlla honom som:

http://www.fpp.co.uk/Auschwitz/Schindler/OOF1104.html
Citat:
It has long been known that Schindler was a spy for German counterintelligence in the late 1930's, but he played down those activities. Yet Mr. Crowe said that Czech secret police archives refer to Schindler as "a spy of big caliber and an especially dangerous type." Mr. Crowe also said that Schindler compromised Czechoslovak security before the Nazi invasion and was imprisoned. Later, the Czechoslovak government tried to prosecute him for war crimes. Schindler was also the de facto head of a unit that planned the Nazi invasion of Poland.
/.../
He dismissed some scenes in the film and book that are part of Schindler's legend. For instance, in the film Schindler is shown riding with his mistress on Lasota Hill in Krakow and watching the clearing of the ghetto in March 1943, when he sees a little girl seeking shelter. The scene depicts Schindler's moral awakening, but Mr. Crowe called it "totally fictitious." He said that it would have been impossible to see that part of the ghetto from the hill, and that Schindler never saw the girl.
/.../
'Schindler's List' was theater and not in an historically accurate way. The film simplifies the story almost to the point of ridiculousness."
http://www.fpp.co.uk/Auschwitz/Schindler/index.html
http://www.ihr.org/jhr/v14/v14n3p-7_Raven.html

S falskt och frljuget blir det nr judeproducerad propagandistisk Hollywoodsmrja ska reflektera verkligheten. Det lilla som tycks stmma verens med verkligheten i filmen tycks vara hans drinkande och frfrelselusta.
Senast redigerad av BlizzardKing 2009-04-15 kl. 13:47.
Citera
2009-04-15, 15:03
Medlem
plackerss avatar
Citat:

Angende Gths balkongskjutning s r det s vitt jag frstr klarlagt att hans hus lg nedanfr den hjd som campen lg p och kan drfr nppeligen ha gtt till s som det skildras i filmen:

http://www.air-photo.com/english/

N... vill du bevisa att felaktivheter i filmen fr du tr fram bevis. Riktiga bevis. Riktiga kriminaltekniska. En provskjutning till exempel.
Citera
2009-04-15, 15:25
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plackers
N... vill du bevisa att felaktivheter i filmen fr du tr fram bevis. Riktiga bevis. Riktiga kriminaltekniska. En provskjutning till exempel.
Eller en budget kanske?
Vet du eller ngon annan vem som finansierade filmen?
Citera
2009-04-15, 16:39
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Vet du eller ngon annan vem som finansierade filmen?

Sid Sheinberg

http://en.wikipedia.org/wiki/Sidney_Sheinberg
Citera
2009-04-15, 16:43
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Upprepar min frfrgan. Kan det vara s att avsaknaden av svar helt enkelt beror p att ingen lst boken? Jag har sjlv inte lst den, men har den p bestllningslistan.
Eftersom bl.a. Dr Tinnitus r s sker p att det mesta av det som hnder i filmen bevisligen har hnt i verkligheten s vore det intressant att ta del av folks kommentarer efter att de ha lst boken.
Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless
Ngon som lst David M. Crowes bok Oskar Schindler: The Untold Account of His Life, Wartime Activities, and the True Story Behind the List?
http://www.expressindia.com/news/ful...8839#compstory
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0465002536
Vad sger ni om dess innehll?

Bonuslnk:
http://www.mazornet.com/jewishcl/bookclub/empire.asp
Citera
2009-04-18, 16:20
Medlem
verliggarens avatar
Citat:
LOL. Tar du upp flygfotoexperterns tes att det inte skulle g att skjuta folk frn balkongen fr att det r en kulle emellan!
Den tesen har debunkats och stampats ner i jorden sedan lnge.

Intressant. Vnligen frklara hur.
Citera
2009-04-18, 16:39
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Intressant. Vnligen frklara hur.
nnu mer intressant r ju vad Goeth gr p sin balkong med ett gevr om han nu inte kan skjuta ngon. Skt han lerduvor, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in