Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Tog det verkligen sju minuter att skriva den meningen? Slut på argument?
????
Citat:
VARFÖR drar du upp empati om det inte är relevant i Annas fall? Du skriver att hon är känslostyrd och därefter nämner du empati och detta som ett motbelägg för att hon skulle vara psykopat.
Läs inlägget jag besvarar och läs hela mitt svar .. har du någon förmåga till läsförståelse så kommer tioöringen trilla ner hos dig också.
Citat:
Du påstår indirekt att hon är för empatisk för att vara psykopat. Annars får du skriva om ditt inlägg för du fattar väl själv vad du skriver? Eller ska vi behöva tolka vad du innerst inne menade bakom ditt pladder?
Nej, det påstår jag inte alls det. Jag berör överhuvudtaget inte hennes eventuella förmåga till empati -- jag konstaterar att hon inte ligger inom psykopati kriterierna.
Empatibrist, empatilöshet är för övrigt kopplat till ett antal personlighetsstörningar -- däremot inte alls det enda som krävs för att hamna inom begreppet psykopati, det krävs att långt fler kriterium är uppfyllda och att dessa tar sig uttryck i en form som faller utanför normalen och att flera av dessa samspelar/uppträder på ett visst sätt över tid.
Det går inte att som i fånartikeln du länkade till plocka ut någon liten detalj och tro att man kan göra en psykopatibedömning.
Anna B är inte psykopat.