2025-02-12, 10:26
Medlem
Brunkrulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Stöld, inte rån.

Visst, rätt ska vara rätt, men i sammanhanget är det lite som att säga "dråp, inte mord".
Citera
2025-02-12, 11:16
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Man blir stum över bristen på konsekvenstänk hos den här familjen. Nu vet jag inte hur gammal Antonio är, men Anna och Roberto har ett stort ansvar i hur det gått för Antonio. Att Anna (och hennes man) som offentlig person, inte avrått Antonio att göra den här dokumentären övergår mitt förstånd. Hon om någon, vet hur drevet kommer att gå. Det räcker med att vara amatörpsykolog för att begripa att detta inte kommer sluta väl. Vad förväntar de sig egentligen?

Även för mig som inte följt familjen slaviskt, så är det tydligt att Antonio haft en stark dragning till det kriminella livet som han som osäker kille romantiserat. Som så många andra vilsna småkillar anammade han den livsstilen tidigt och bröt även på svenska i de videor jag sett. Redan där borde Anna och Roberto styrt in honom på rätt väg, istället har de försvarat honom.

Anna har tydligen gett sig i lag med det här vlogg-gänget Jockiboi, Chrippa, Anjo osv. Ett gäng som är som en såpa för småungar som väljer sida och bråkar om meningslösheter. Lite som en skolgård, eller de gamla tidernas kafferep där man skvallrar om varandra. Hur sunt och moget är detta?

Det räcker med att se trailern för att förstå att det här är ett försök av familjen Book att rentvå både Antonios och sitt eget ansvar för vad som gått fel för honom. Hur dum kan man vara när man river upp en 8 år gammal händelse, och inte begriper att "dokumentären" kommer röra upp allt annat skräp i Antonios och familjens liv? Det kan ju bara bli värre.

Anna (Roberto hänger nog bara på) verkar tro att det är smart att dra in Antonio i de här vloggarnas värld, då de tydligen är det nya hippa i vissa kretsar. Sanningen är ju dock att det bara är en massa hjärndött destruktivt svammel, fyllt av konflikter och grupperingar. Visserligen en miljö Anna verkar gilla, och någonstans inbillar hon sig nog att Antonio nu får leka med de stora grabbarna. Men nä, hon tar honom ur askan och in i elden.

Tycker synd om killen. Han hade aldrig en ärlig chans.
Väl analyserat. Är han son till centrumväktaren? Det är väl där ambitionsnivån landar? Jag har nära vänner vars barn gått i samma skola som A. Småpojkarna var impade av att han snackade rinkebysvenska flytande, fast han bodde tre kvarter från dem. Men så var de typ nio år. Bland sina mer jämnåriga vänner vet jag inte, men han var erkänt "strulig". Som alla dvärgar måste han väl bevisa och kompensera. Och med den morsan behövde han desperat en ny familj.

Kanske var domen på gränsen? Det måste hänt ungefär samtidigt som det gjordes om i lagen och det räckte med att peta på en trettonåring för att det skulle klassas som våldtäkt. Enligt en skribent i den här tråden så fanns bara ett vittne. Tjejen som blev utsatt minns ingenting. De andra vågar inte säga något. Sedan skulle till och med vittnet ha ångrat sig. Så då undrar man ju vem som polisanmälde?

Det här är ändå Sverige och mängder av kvinnor vittnar om att deras våldtäktsmän friats eftersom det inte gick att bevisa något. Det är tyvärr så det måste vara. En våldtäkt sker i de allra flesta fall inomhus mellan två personer. Då finns inga vittnen. Men här var det en fest. Massor av fulla fjortisar. Som jag minns att jag läste om händelsen så var offret full och halvsov i en soffa. Antonio ville "skoja" och imponera på sina vänner och tog fram sin penis och stoppade in den i offrets mun. Kanske inte så långt? Kanske var han inte ens hård? Offret måste ha vaknat och viftat bort honom. Alltså fanns det vittnen. Ingen rätt i Sverige skulle döma våldtäkt utan vittnen. Alternativet är väl att han kom i hennes ansikte och att de senare hittade sperma på hennes kläder. Det skulle kunna räcka för våldtäkt eftersom hon var tretton eller fjorton år.

Jag är övertygad om att beskrivningen av förloppet är sann. Sedan om A var ett barn själv spelar mindre roll. Han var byxmyndig, inte hon. A tänkte att stoppa in sin kuk i en sovande tjej (porrskadad) var ungefär som att sno en chokladkaka på Coop. Han gjorde det för att förnedra en annan, minderårig person. Han hade aldrig vågat göra det om hon varit lika gammal eller äldre. Hade hon varit vaken och femton år och nykter och han gjort samma sak, då hade det varit ett övergrepp. Så det var en kriminell handling oavsett. Nu väljer alltså Einstein med familj att medvetet upplysa hela Sverige om vad han har gjort. Något säger mig att varken "regissören" eller någon av de inblandade kan mer juridik än de läst i en serietidning. Nästa gång han gör en volta kommer han definitivt behandlas som en pedofil. Grattis till systrarna Took, ni är snart bara två arvingar till den Tookska förmögenheten.
Citera
2025-02-12, 11:22
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Kanske var domen på gränsen? Det måste hänt ungefär samtidigt som det gjordes om i lagen och det räckte med att peta på en trettonåring för att det skulle klassas som våldtäkt. Enligt en skribent i den här tråden så fanns bara ett vittne. Tjejen som blev utsatt minns ingenting. De andra vågar inte säga något. Sedan skulle till och med vittnet ha ångrat sig. Så då undrar man ju vem som polisanmälde?

FUP finns i denna tråd om man nu vill läsa: (FB) Solna: 15-åring och 16-åring begick våldtäkt resp. våldtäkt mot barn - 2016-09-12

Men från minnet så var det fler vittnen (tre?), åtminstone i tingsrätten. Dessa vittnade även om att de var rädda för Antonio (som även dömd för övergrepp i rättssak). Tror att två av dessa vittnen kan senare ha ändrat sig att "de inte minns" när det blev hovrättsförhandling, vilket är där det kommer ifrån att det ska bara funnits "ett" vittne.

Ett av vittnena, Denice, ska vara den nuvarande ordföranden för Ungsvenskarna.
Citera
2025-02-12, 11:46
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Väl analyserat. Är han son till centrumväktaren? Det är väl där ambitionsnivån landar? Jag har nära vänner vars barn gått i samma skola som A. Småpojkarna var impade av att han snackade rinkebysvenska flytande, fast han bodde tre kvarter från dem. Men så var de typ nio år. Bland sina mer jämnåriga vänner vet jag inte, men han var erkänt "strulig". Som alla dvärgar måste han väl bevisa och kompensera. Och med den morsan behövde han desperat en ny familj.

Det här är ändå Sverige och mängder av kvinnor vittnar om att deras våldtäktsmän friats eftersom det inte gick att bevisa något. Det är tyvärr så det måste vara. En våldtäkt sker i de allra flesta fall inomhus mellan två personer. Då finns inga vittnen. Men här var det en fest. Massor av fulla fjortisar. Som jag minns att jag läste om händelsen så var offret full och halvsov i en soffa. Antonio ville "skoja" och imponera på sina vänner och tog fram sin penis och stoppade in den i offrets mun. Kanske inte så långt? Kanske var han inte ens hård? Offret måste ha vaknat och viftat bort honom. Alltså fanns det vittnen. Ingen rätt i Sverige skulle döma våldtäkt utan vittnen. Alternativet är väl att han kom i hennes ansikte och att de senare hittade sperma på hennes kläder. Det skulle kunna räcka för våldtäkt eftersom hon var tretton eller fjorton år.

Jag är övertygad om att beskrivningen av förloppet är sann. Sedan om A var ett barn själv spelar mindre roll. Han var byxmyndig, inte hon. A tänkte att stoppa in sin kuk i en sovande tjej (porrskadad) var ungefär som att sno en chokladkaka på Coop. Han gjorde det för att förnedra en annan, minderårig person. Han hade aldrig vågat göra det om hon varit lika gammal eller äldre. Hade hon varit vaken och femton år och nykter och han gjort samma sak, då hade det varit ett övergrepp. Så det var en kriminell handling oavsett. Nu väljer alltså Einstein med familj att medvetet upplysa hela Sverige om vad han har gjort. Något säger mig att varken "regissören" eller någon av de inblandade kan mer juridik än de läst i en serietidning. Nästa gång han gör en volta kommer han definitivt behandlas som en pedofil. Grattis till systrarna Took, ni är snart bara två arvingar till den Tookska förmögenheten.
Du ger komplimanger till ett inlägg som du fullständigt missförstått.
Att klanka ner på Robertos yrke eller familjens längd över havet är bara lågt och har inget med någonting att göra. Alls. Jag diskuterar inte heller pikanta detaljer i fallet eller var skulden ligger.

Det jag sätter mig emot är att familjen Book drar upp något dött och begravet i ljuset igen, troligen som en önskvärd förklaring till varför Antonio och familjen Book felat både innan och efter domen om våldtäkt. Min amatörmässiga analys innan jag sett "dokumentären" är att familjen vill ha en orsak att skylla på istället för att lägga ansvaret där det hör hemma, alltså hos Antonio själv samt hans föräldrar.

"Anjo" vill bara ha uppmärksamhet och tjäna lite pengar. Miljön runt de här vloggarna är på intet vis sund och Antonios liv kommer att dissekeras till hans nackdel. Detta borde Anna och Roberto begripa.

Antonio är en osäker och vilsen kille och hade så varit även om det som skedde för åtta år sedan inte hänt. Föräldrarna har brustit i sin vägledning av honom, men även de andra barnen. Det är tydligt att Anna tycker det är kul att frottera sig med Anjo, Crippa och grabbarna och att det är något hon bondar över med sina barn. Hon ser inte alls vad konsekvenserna efter den här filmen med högsta sannolikhet blir. Om syftet var att få Antonio att må bättre, så är det helt fel väg att gå, enligt mig.
Citera
2025-02-12, 14:22
Medlem
Jag är faktiskt chockad.

Varför har inte Anna&Roberto stoppat den här ”dokumentären”???

Det är ju inte bara en dom för en våldtäkt det handlar om.
Det är dessutom två domar för sexuellt ofredande (då Antonio blottade sig för några unga flickor) och han har stoppat ner handen i trosan på en kompis till Vanessa (som då var väldigt ung).
Han har hotat vittnen
Han har en dom för misshandel
Han har minst en dom för narkotikabrott (bl a kört bil påverkad)
Och nu senast har dömts till psykiskt tvångsvård vid två tillfällen.
Undrar om Anjo har hela den här bilden klar för sig.

Snälla, rara Anna och Roberto - här KAN ni inte tänkt efter ordentligt, för om ni gjort det hade ni stoppat Anjo!!
Är det verkligen det här ni ska utsätta er, uppenbarligen psykiskt instabila, son för?
Citera
2025-02-12, 14:45
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zulithelma
Jag är faktiskt chockad.

Varför har inte Anna&Roberto stoppat den här ”dokumentären”???

Det är ju inte bara en dom för en våldtäkt det handlar om.
Det är dessutom två domar för sexuellt ofredande (då Antonio blottade sig för några unga flickor) och han har stoppat ner handen i trosan på en kompis till Vanessa (som då var väldigt ung).
Han har hotat vittnen
Han har en dom för misshandel
Han har minst en dom för narkotikabrott (bl a kört bil påverkad)
Och nu senast har dömts till psykiskt tvångsvård vid två tillfällen.
Undrar om Anjo har hela den här bilden klar för sig.

Snälla, rara Anna och Roberto - här KAN ni inte tänkt efter ordentligt, för om ni gjort det hade ni stoppat Anjo!!
Är det verkligen det här ni ska utsätta er, uppenbarligen psykiskt instabila, son för?
Ja, Antonio ville vara en gangster. Han platsade inte där. Nu vill Anna med familj rädda honom från gatan, men inser inte att han inte klarar av miljön med nätkrigarna heller. Han får fysiskt och psykiskt stryk oavsett vilken av dessa plattformar han hamnar på. Varför inte hjälpa och stötta grabben till en normal tillvaro i en sund miljö istället?
Citera
2025-02-12, 14:59
Medlem
GodSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Ja, Antonio ville vara en gangster. Han platsade inte där. Nu vill Anna med familj rädda honom från gatan, men inser inte att han inte klarar av miljön med nätkrigarna heller. Han får fysiskt och psykiskt stryk oavsett vilken av dessa plattformar han hamnar på. Varför inte hjälpa och stötta grabben till en normal tillvaro i en sund miljö istället?

Vet AB & Co vad en normal tillvaro i en sund miljö är?
Citera
2025-02-12, 15:08
Medlem
cheringens avatar
Jag är riktigt nyfiken på vem som har tagit initiativ till filmen.

Jag förstår inte heller varför man gräver i ett åtta år gammalt brott. Risken för ett drev på sociala medier är stor, kommer en redan psykiskt skör ung man klara det trycket? Mamma är ju inte heller den stabilaste kvinnan på vår jord. Varför utsätter man sig för detta?

Anna har ju legat lågt en ganska lång period. Hon älskar att "pynta" och fixa i sitt hus, glad över lägenheten i Spanien, god ekonomi och ter sig lyckligt gift. Ungarna är vuxna, hon och Roberto har ju alla chanser i världen att leva i en lugn och fridfullt tillvaro. Men nä, då drar man i stället i gång en lavin av snackisar på nätet. på VEMS initiativ??
Citera
2025-02-12, 15:15
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Jag är riktigt nyfiken på vem som har tagit initiativ till filmen.

Tyvärr har jag ett svagt minne av att Anna snabel-a:t Anjo på Instagram. Så jag har en stark misstanke att det kan vara Anna som varit den som knuffat på denna pajasproduktion.
Citera
2025-02-12, 15:21
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodSosse
Vet AB & Co vad en normal tillvaro i en sund miljö är?

Det är vät tyvärr så
Citera
2025-02-12, 15:23
Medlem
Känns som att de sätter sig själva på väldigt höga hästar.

Citat:
ett av Sveriges mest kontroversiella rättsfall.

Citat:
vårt rättssystem kan svikta och leda till fällande domar under märkliga och diffusa omständigheter.
De flesta vet inte ens om att det har hänt.
Om de inte vore Annas son hade vi aldrig brytt oss om det här på FB.

Citat:
Denna film handlar inte om att fastställa Antonios skuld eller oskuld
Fult av regissören att ljuga. Hela filmen handlar ju om att visa att Antonio är oskyldig.
Hoppas SVT köper in den och visar på bästa sändningstid.
Citera
2025-02-12, 15:26
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Tyvärr har jag ett svagt minne av att Anna snabel-a:t Anjo på Instagram. Så jag har en stark misstanke att det kan vara Anna som varit den som knuffat på denna pajasproduktion.

Hon är nog inte riktigt klar över vad det är hon har dragit igång. Jag såg en intervju som en Cluee gjorde med Anjo på YT härom kvällen som gav en del hintar om "dokumentären". Nyfiken som jag är så kommer jag inte avhålla mig i från att se den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in