Citat:
Ursprungligen postat av
Flor-Ida
Så kan det vara. Men jag har MYCKET svårt att se att något som skrivits om Took-Anna når upp till den nivån att det skulle ha allmänintresse.
Dessutom är kraven inte alls lika strikta när en s k skvallersida skriver något. Folk förväntas förstå att det som står där är just skvaller.
Men om däremot en s k seriös tidning (Expressen, AB, DN etc) skulle skrivit något, så är risken/chansen att bli fälld större. Detta eftersom folk förväntar sig (fortfarande) att det som står där är sant. Förutom det har de medierna en större spridning till allmänheten. Tänk t.ex på Persbrandsmålet.
Så det är många parametrar att ta hänsyn till. Generellt kan sägas att det är MYCKET svårt att få någon fälld för förtal i Sverige.
Allt det här kommer advokaten förklara för Anna, innan han först lurat av henne lite pengar för konsultation, inläsning och förberedelser.
Nja, jag var otydlig. 😁
Mitt inlägg handlade om 2 saker.
Tror nog också att det bli svårt med att få ett till ett allmänt åtal, om inte en advokat lyckas övertyga domstolen att Anna ska vara ett prejudikat för alla som blir utsatta för förtal, att Anna blir fet extremt mycket mer än alla andra, att hon aldrig kan gå vidare i livet, att det hindrat henne från att få jobb etc etc.
Den andra grejen var om Annas irritation över det som skrivits om henne och det sträcker sig nog inte bara till en sak.
Anna blir ju upprörd över det mesta, trots att hon nekar.
Hon sa att hon tagit printscreens, så hon har nog en diger hög om någon advokat vill ta till sig fallet, det en rejäl bibba att läsa igenom.
Edit Anna blir
det extremt mycket mer än alla andra.