Citat:
Ursprungligen postat av
cece123
Det är bara låtskrivarna som får Stimpengar och trots att dottern fick en podd att spela Annas låtar.. Osäkert hur mycket Anna bidrog i låtskriveriet.. lär ju Anna få knappt något öre eftersom Ari Lehtonen och andra personer ska få sin beskärda del av den där Dr Alban producerade skivan.
Ingen vill spela skivan någonstans.
Googlade lite kvickt..
Anna verkar ha upphovsmannarätt på... inget alls. Hon står dock med som sångerska lite här och där..
Hittar heller ingen stim-registrering på henne.
Jag är dock inte någon expert på sånt här så jag kan mycket väl ha missat ngt.
Anna har, de korta stunder hon varit aktuell, alltid varit en "produkt".
Det är inte så att hon någonsin suttit vid piano och skrivit låtar själv. Hon äger ingenting av det hon sjungit.
Vet inte vem som tjänar de få stim-kronor som de låtarna Anna sjungit in genererar.
Fula gubbarna Dunsö/Ström får antagligen något..
De två lär ha skrivit iaf några av de låtarna Anna sjöng i barn-tv, för länge länge sedan (i den populärkulturella forntiden..).
Anna har fått färdiga låtar att sjunga. Låtar där andra skrivit både text och musik.
Jag ser att hon nuförtiden ibland piper lite om att ingen "ger" henne några bra låtar.
Jag kan tänka mig lite olika anledningar till detta.
En anledning lär vara att ingen skriver låtar att framföras av neurotiska 50-plussare med grogg/gulablend/karaoke-röst.
Det finns helt enkelt ingen målgrupp för sådan musik.
Inte ens på Spotify lyssnas det på henne, och där betalar man ändå inte specifikt för att lyssna på Anna.
Musiken finns tillgänglig men ingen bryr sig.
En annan orsak till uteblivna samarbeten och specialskrivna hitlåtar är att
hela branschen vet att Anna är mycket labil.
Man vill helt enkelt inte bli indragen i alla jädra metagräl och turbulens som Anna alltid omger sig med.
Annas senare musikaliska fadäser kan man räkna bort nästan rakt av ur alla stim-resonemang.
Det är inte ofta man hör exempelvis somba sombrero i radio, tv eller något annat sammanhang öht..