Citat:
Ursprungligen postat av
Gabriel Knight
Mat ska inte bara smaka gott utan även se bra ut. "Vi äter med ögonen också" menar Johan Swahn i sin doktorsavhandling kring marknadsföring av mat. Med detta menar jag att det inte räcker med att svänga ihop en maträtt utifrån ett recept utan man måste kunna detta med uppläggning och få maträtten att se fräsch ut och sådant också annars vill ingen köpa kokboken. Tyvärr brister det en del gällande detta hos Anna. Dottern var väl något bättre på uppläggning mm har jag för mig.
https://svemarknad.se/vi-ater-med-ogonen-ocksa/
Javisst. Man måste göra vissa saker med maten för att ett foto ska bli lyckad när man tar foton som ska finnas i en kokbok. Det ska penslas med olja och stickas fast med tandpetare och grejas för att det ska se gott ut. Såna saker som gör att man inte alls vill äta den fotade maten. Men det tar ju en matfotograf hand om så att hon kan gå in och börja experimentera med recept ā la Anna.
Men för att ett förlag ska hjälpa till med fotograf så måste ju det finns recept på maträtter som Anna ätit sen hon var barn och fört med sig in i hennes egen familj och hur hon har förändrat recepten. Sen kan hon berätta glada minnen från sin tid i Solstollarna och med ABC. Inget klagande och ingen gråt, härliga tillbakablickar ska det vara.
Men tror jag på det? Nej, det kommer hon aldrig att ens orka försöka med. Men det vore ju en väg för henne att få vara i medialjuset. Hon skulle behöva vara glad och trevlig och ha gott självförtroende. Sluta hata på IKEA-ätare. Och totalt anse att hennes barn inte ska kommenteras eller hängas ut.