Redan i Annas event är det rörigt. Alltså, ska man framstå som amatörkock några snäpp utöver gemene man så bör man åtminstone kunna skriva en smidig ingrediens/inköpslista.
På Annas lista är mat och efterrätts-ingredienser blandat huller om buller. Skulle jag gå till affären med den listan skulle jag bli fullständigt tokig - man får ju springa fram och tillbaka hela tiden. Normalt stolpar man ju upp grejerna efter hur de placeras nära varann i butiken. De flesta vet också i vilken ordning dessa avdelningar generellt finns i butiken.
Annas lista däremot är väl lite vad hon kom på efter hand när hon skrivit ner hemma. Det känns inte genomtänkt eller genomarbetat alls. Otrolig oproffsigt!
Anna är mer visuell. Hon ser framför sig hur hon måttar och lägger upp alla ingredienser i skålar för att enkelt få tag i dem. I detta nu storstädar hon sitt kök och springer stressat runt och skäller på alla som sätter en lilltå i köket nu när "jag ska ju ha mitt stora genombrott nu".
Tog min bara nån minut att inom parentes skriva vilken avd. Hade jag gått med listan till affären hade jag fått göra om den...
175 g smör (mejeri)
3-4 vitlöksklyftor (frukt o grönt)
1 msk timjan (gärna färsk, men fryst går också bra) (frukt o grönt)
2 kg fast potatis (frukt o grönt)
1 kg kycklingbröstfilé (kött)
1 dl Dansukker Gelésocker Multi (bak)
10 dl vispgrädde (mejeri)
100 g choklad - ljus eller mörk efter eget tycke (bak)
Vaniljstång (färsk) (bak)
Vaniljsocker (om man vill ha extra smak) (bak)
250 g frysta jordgubbar (fryst)
200 g frysta blåbär (fryst)
450 g frysta hallon (fryst)
150 g strösocker (bak)
1 bunt sparris (färsk el. fryst) (fryst)
2 tärningar hönsbuljong (såser)
4 normalstora tomater (frukt o grönt)
Chiliflakes (kryddor)
Salt (kryddor)
Vippeppar (kryddor)
Paprikapulver (kryddor)
Maizena redning (ljus) (såser)
Ekströms Collorit-soya (såser)
Citronmeliss (frukt o grönt)
Ströbröd (bak?)
Olja (matolja eller olivolja) Oljor
Färska bär till desserten (förslagsvis en ask vardera av hallon, blåbär, björnbär och jordgubbar för att toppa/garnera med.) (frukt o grönt)
På Annas lista är mat och efterrätts-ingredienser blandat huller om buller. Skulle jag gå till affären med den listan skulle jag bli fullständigt tokig - man får ju springa fram och tillbaka hela tiden. Normalt stolpar man ju upp grejerna efter hur de placeras nära varann i butiken. De flesta vet också i vilken ordning dessa avdelningar generellt finns i butiken.
Annas lista däremot är väl lite vad hon kom på efter hand när hon skrivit ner hemma. Det känns inte genomtänkt eller genomarbetat alls. Otrolig oproffsigt!
Anna är mer visuell. Hon ser framför sig hur hon måttar och lägger upp alla ingredienser i skålar för att enkelt få tag i dem. I detta nu storstädar hon sitt kök och springer stressat runt och skäller på alla som sätter en lilltå i köket nu när "jag ska ju ha mitt stora genombrott nu".
Tog min bara nån minut att inom parentes skriva vilken avd. Hade jag gått med listan till affären hade jag fått göra om den...
175 g smör (mejeri)
3-4 vitlöksklyftor (frukt o grönt)
1 msk timjan (gärna färsk, men fryst går också bra) (frukt o grönt)
2 kg fast potatis (frukt o grönt)
1 kg kycklingbröstfilé (kött)
1 dl Dansukker Gelésocker Multi (bak)
10 dl vispgrädde (mejeri)
100 g choklad - ljus eller mörk efter eget tycke (bak)
Vaniljstång (färsk) (bak)
Vaniljsocker (om man vill ha extra smak) (bak)
250 g frysta jordgubbar (fryst)
200 g frysta blåbär (fryst)
450 g frysta hallon (fryst)
150 g strösocker (bak)
1 bunt sparris (färsk el. fryst) (fryst)
2 tärningar hönsbuljong (såser)
4 normalstora tomater (frukt o grönt)
Chiliflakes (kryddor)
Salt (kryddor)
Vippeppar (kryddor)
Paprikapulver (kryddor)
Maizena redning (ljus) (såser)
Ekströms Collorit-soya (såser)
Citronmeliss (frukt o grönt)
Ströbröd (bak?)
Olja (matolja eller olivolja) Oljor
Färska bär till desserten (förslagsvis en ask vardera av hallon, blåbär, björnbär och jordgubbar för att toppa/garnera med.) (frukt o grönt)