2019-06-04, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khun-T
Anna har valt en kors vimpel. Hon skulle ha googlat.
Men hon är halv spansk finsk osv

En svensk vimpel är delad längs med vimpelns längd i ett blått och ett gult fält; vimpel skall hissas så det blå fältet är överst. Under senare år har det dock blivit vanligt med en blågul korsvimpel som är mycket lik den danska vimpeln men denna utformning har inget stöd i traditionen varför Riksarkivet avråder från all användning av denna.

Ja de är väldigt tydliga på denna punkt ”En s.k. korsvimpel är inte godkänd och är även historisk felaktig - avstå från användning.” Stackars Märsta-Anna hoppat av skolan vid 14 år och gör allt fel hela tiden... samtidigt måste hon kämpa på som långtidsarbetslös. Fördriver dagarna med tonårsutbrott varvat med den typ av kladdiga klängande på sitt kärleksoffer som utmärker kåta tonåringar. ”Titta på oss!” Husets verkliga tonåringar måste trippa på tå, trösta och lirka. Blir utskällda när de bakat en kaka utan att tänka på vilka frestelser det utsätter mamma för. Om de däremot döms för grova brott blir de ursäktade och får höra att offren är de verkliga förövarna. Men korsvimpeln i topp, majbrasan på full fyr och träningsverk i blockeringsfingrarna så ska väl ännu en dag kunna passera.
Citera
2019-06-04, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khun-T
Anna har valt en kors vimpel. Hon skulle ha googlat.
Men hon är halv spansk finsk osv

En svensk vimpel är delad längs med vimpelns längd i ett blått och ett gult fält; vimpel skall hissas så det blå fältet är överst. Under senare år har det dock blivit vanligt med en blågul korsvimpel som är mycket lik den danska vimpeln men denna utformning har inget stöd i traditionen varför Riksarkivet avråder från all användning av denna.

Ang Annas mamma, Anna hävdar att morsan är värmländska, här sägs det att hon var finska. Var morsan född i Finland eller var hon född i Sverige av finska föräldrar?
Citera
2019-06-04, 07:29
Medlem
Gabriel Knights avatar
Vad är det här för något?

https://www.skrivunder.com/vi_vill_i...a_book_i_media
Senast redigerad av Gabriel Knight 2019-06-04 kl. 07:32.
Citera
2019-06-04, 07:45
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Vad är det här för något?

https://www.skrivunder.com/vi_vill_i...a_book_i_media

Får säga att det lite absurt hur ett specifikt namn (inte mitt - en viss Malin) kommer upp i att jag ska kunna signera. Nåväl, jag anser att Facebook och relaterade sajter är ondska så tack, men nej tack.
Citera
2019-06-04, 14:38
Medlem
Boopidoos avatar
Hon har lagt ut en kort film av fontänen utanför Eastman Institutet på IG.
Jag håller tummarna för att de nu tänker ta tag i V’s problem. Den korrigeringen kräver expertis och då är Eastman rätt ställe 👍🏼
Citera
2019-06-04, 19:12
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badmoessa
Ang Annas mamma, Anna hävdar att morsan är värmländska, här sägs det att hon var finska. Var morsan född i Finland eller var hon född i Sverige av finska föräldrar?

Annas mamma var utan tvekan en finska.
Så Anna är finsk-spansk.
Hon håller av någon anledning väldigt tyst om sitt klara finska påbrå och överdriver betydelsen av sin one-night-stand spanska far.
Vetenskapens senaste rön är att genetiken betyder mycket mer än miljön.
Så hon är en blandning av en tjock urfinska och en tjuvaktig spansk zigenare.

Då hon är både tjock och har dokumenterats vara tjuvaktig så är hon en perfekt hybrid.

Bryr mig dock inte så mycket, då jag tycker att det här är den mest underhållande tråden någonsin på fb....

Har inte kollat de senaste inläggen, men har Halmpyntet lyckats undvika att skapa en skogsbrand med sitt slybrännande?
Familjen Stolledano lyckas inte göra många rätt, men de är oerhört roliga på sitt sätt.
Vill snarast se en dokusåpa om deras eskapader.
Senast redigerad av Rimbert 2019-06-04 kl. 19:33.
Citera
2019-06-04, 22:50
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Annas mamma var utan tvekan en finska.
Så Anna är finsk-spansk.
Hon håller av någon anledning väldigt tyst om sitt klara finska påbrå och överdriver betydelsen av sin one-night-stand spanska far.
Vetenskapens senaste rön är att genetiken betyder mycket mer än miljön.
Så hon är en blandning av en tjock urfinska och en tjuvaktig spansk zigenare.

Då hon är både tjock och har dokumenterats vara tjuvaktig så är hon en perfekt hybrid.

Bryr mig dock inte så mycket, då jag tycker att det här är den mest underhållande tråden någonsin på fb....

Har inte kollat de senaste inläggen, men har Halmpyntet lyckats undvika att skapa en skogsbrand med sitt slybrännande?
Familjen Stolledano lyckas inte göra många rätt, men de är oerhört roliga på sitt sätt.
Vill snarast se en dokusåpa om deras eskapader.

Vad hette mamman då? Hette hon Book eller något annat?
Citera
2019-06-04, 23:00
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Vad hette mamman då? Hette hon Book eller något annat?
Tror att namnet kommer från mamma Books första äktenskap.
Fast jag är inte så insatt i den Bookska genealogin.
Någon borde forska i Annas djupare rötter.
Citera
2019-06-04, 23:10
Medlem
nickomyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Tror att namnet kommer från mamma Books första äktenskap.
Fast jag är inte så insatt i den Bookska genealogin.
Någon borde forska i Annas djupare rötter.

Jag tror det redan har släktsforskats lite i Book-trädet . Och Annas morföräldrar kom fr Småland . Men eftersom många i tråden tycker att mamma Book ser finsk ut så vill vi inte riktigt tro det .
Citera
2019-06-04, 23:25
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra
Jag tror det redan har släktsforskats lite i Book-trädet . Och Annas morföräldrar kom fr Småland . Men eftersom många i tråden tycker att mamma Book ser finsk ut så vill vi inte riktigt tro det .
Marita var hennes namn (inte Maritha, som Tunnan försöker få det till. Hon t o m ljuger om sin mors namn!).

Jag träffade Marita vid flera tillfällen under 80-talet. Hon talade ofta högljutt med sina väninnor på klingande finska. Hördes även att hon finsk-bröt på svenska.
Citera
2019-06-04, 23:27
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra

Bara för att någon ser "finsk" ut behöver man inte vara från Finland i första generationen utan möjligen längre bak i släktledet.Släktforskar man vet man att det är på det viset.
Citera
2019-06-04, 23:58
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Marita var hennes namn (inte Maritha, som Tunnan försöker få det till. Hon t o m ljuger om sin mors namn!).

Jag träffade Marita vid flera tillfällen under 80-talet. Hon talade ofta högljutt med sina väninnor på klingande finska. Hördes även att hon finsk-bröt på svenska.

Stackars dig...

Värt att komma ihåg att Anna slog genom när "spanjorska" var exotiskt - det var det hennes mamma försökte sälja henne med (som ledde till helt olämpliga Lolita-liknande utvik). Vilket är varför Anna håller fast vid att hon är spanjorska, trots att hon nog har mer gemensamt med mamma Tunna än pappa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in