2019-03-31, 21:55
Medlem
har nu tagit mig tiden att kolla exakt var de ska bo. Nu förstår jag var ni menar med att det ta fram popcorn. Jag joinar! Herregud! Ja det blir nog iaf glest med hemma-möten gissar jag. Så avlägset!
Nu vet jag inte var minstingen går i skolan men den tar över en timme till T-centralen i Sthlm. Börja med bussen kl. 06. Och klockan 8-12 är det bussfritt förbi bostaden. Hem får nog stackaren vänta en ansenlig tid varje dag för komma med bussen efter skolan. Visst att man vill ha ett hus, men sätta sin familj därute efter att de bott hela livet centralt är ju näst intill misshandel.
Vill de ha lugn och ro från all hets och kommentarer från folk så är en fysisk flytt inte lösningen utan att hoppa av sociala media och ägna sig åt sina barn på riktigt, inte instagramliv.
Citera
2019-03-31, 22:08
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansEric
https://www.ofverholms.se/objekt/?es...ate-type=House
3-kammarbrunn med sluten tank.2-glasfönster övre plan, (borde varit 3-glas i hela kåken)
3 glas-fönster suterräng/källarplan.Mycket nöje att se fram emotmed tanke på att Tunnan o Robert har tummen mitt i handen och stora svårigheter med långsiktigt tänk.

Jag läste någonstans om fyr-kammarbrunnar, är det något som kommer bli ett krav om några år? Då kanske de måste uppgradera till en sådan om några år? Ja jag läste om att de bara har tre-glasfönster på nedre våningen. Det luktar som sagt lite snabbrenovering för att få loss snabba pengar. Är sonen mer praktisk av sig? Om inte måste de snabbt komma sams med en händig människa annars kan det bli katastrof inom något år.
Citera
2019-03-31, 22:29
Medlem
Tagelapas avatar
Tänk när de märker hur helvetes mörkt det blir om kvällar och nätter där ute på landet. Inte ett gatljus så långt ögat når. Tror inte att ens den lilla bredkäftade kriminella gossen vågar gå ensam hem ifrån bussen då.

Med mörka kvällar och nätter kommer ju ofta t ex rådjur traskande och skäller. Då jädrar är det läskigt. Tror hela familjen fåntratt skulle få spunk om ett rådjur i brunst brölade i närheten av deras herrgård.

Har man egen brunn så kan det tjorva till sig om brunnen sinar. Det kan den ju lätt göra om det är somrar som den förra året. Då kostar det mellan 50.000 och 100.000 att gräva en ny. Plus att man väl behöver ta vattenprover mellan varven och även ha koll på färg och smak på vattnet.

Hoppas dom kommer ihåg att vaccinera sig mot TBE nu när dom ska bo mitt ute i spenaten för annars lär ambulansen få åka skytteltrafik fram och tillbaka dit ut varenda gång någon av dem får ett äckligt fästingbett.

Ja jisses, tänka sig att det kan vara så jädrans besvärligt att bo långt borta från stadens glam och ljus i något slags ingenmanslandsliknande mulleskog.

Jag vill också ha popcorn *sträcker fram handen*
Citera
2019-03-31, 22:30
Medlem
HansErics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jag läste någonstans om fyr-kammarbrunnar, är det något som kommer bli ett krav om några år? Då kanske de måste uppgradera till en sådan om några år? Ja jag läste om att de bara har tre-glasfönster på nedre våningen. Det luktar som sagt lite snabbrenovering för att få loss snabba pengar. Är sonen mer praktisk av sig? Om inte måste de snabbt komma sams med en händig människa annars kan det bli katastrof inom något år.

De skall nog inte räkna med lille gangstaslynglen. Han fortsätter leka gangsta och får då gratis logi så småningom,Tunnan och hennes älskade Robert har verkligen inte tänkt denna gången heller. Allt Tunna rör vid blir fantasier och drömmar som slutar i kaos.
Citera
2019-03-31, 23:01
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wowbooken
har nu tagit mig tiden att kolla exakt var de ska bo. Nu förstår jag var ni menar med att det ta fram popcorn. Jag joinar! Herregud! Ja det blir nog iaf glest med hemma-möten gissar jag. Så avlägset!
Nu vet jag inte var minstingen går i skolan men den tar över en timme till T-centralen i Sthlm. Börja med bussen kl. 06. Och klockan 8-12 är det bussfritt förbi bostaden. Hem får nog stackaren vänta en ansenlig tid varje dag för komma med bussen efter skolan. Visst att man vill ha ett hus, men sätta sin familj därute efter att de bott hela livet centralt är ju näst intill misshandel.
Vill de ha lugn och ro från all hets och kommentarer från folk så är en fysisk flytt inte lösningen utan att hoppa av sociala media och ägna sig åt sina barn på riktigt, inte instagramliv.

Jag tror inte Anna bryr sig om minstingen, kan ju vara så att Roberto skjutsar
henne till skolan när han ska åka till jobbet och eventuellt hämtar.

Anna och minitunnan lär ju ta sovmorgnar varje dag, om någon buss inte går mellan
8-12, så är inget bekymmer för dessa damer, de snarkar nog på som attan under den tidsperioden.
Förmodligen överröstar deras snarkningar eventuella flygplan som är i närheten med råge..

Misstänker att Roberto tycker att det är riktigt bra att Anna och minitunnan sitter isolerade
i skogen, så de inte riskerar att frestas av att köpa en massa snacks, godis eller krimskrams
för Robertos pengar stup i kvarten.
Det kanske också kommer att visa resultat på vågen till slut, för dem båda.
Citera
2019-03-31, 23:26
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Tja, fastighetsskatten dyker ju upp varje år...blir några tusenlappar där också.
Sotaren kommer också ett par gånger varje år och han vill ju också ha en slant för besväret.
VA- och elavgifter tillkommer ju och så var det ju det här med fiber/bredbandet då...
Sophämtning kommer man inte heller undan...det kostar det med.
Hemförsäkringen får man absolut inte glömma bort!

Så blir det ju lite skatt på överskjutande vinst vid försäljningen av tidigare bostad också, om inte svärfar står för den...

Kör mikropop
Nu ska vi inte måla fan på väggen (det sköter Anna så bra själv).

Det enda de har som behöver sotas är en (misstänker jag) f.d. öppen spis med kassett. De brukar användas för "trivselvärme" så då kommer de säkert undan med en sotning vartannat år. Fast Roberto eller "lille hantverkar'n" kanske kan gå en gör-det-självkurs och då slipper de den utgiften. Brandskyddskontroll kommer de dock ej undan (googla Anna ).

VA är ju enskilt så det är ju helt gratis...

Bra att du tog upp hemförsäkring men du glömde husförsäkring. Vet någon vad en sådan går på för en herrgård?

Tittade lite på husets planlösning och jag blir inte klok på det långsmala rummet i suterrängplanet (under balkongen/terrassen). Vad sjutton ska det användas till?

Rummet märkt "Allrum" passar väl bra till wannabe-gangstern med egen dörr ut. Sovrummet därnere får Anna och Roberto ta för jag misstänker att rummen däruppe blir till tjejerna. Att bo vägg-i-vägg med kaninerna är inget som någon ska behöva utsättas för.

Sen reagerar jag också på att det är väldigt stort outnyttjat utrymme där nere. Men det blir säkert bra.

*micropopcorn, storförpackning*
Citera
2019-03-31, 23:52
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Nu ska vi inte måla fan på väggen (det sköter Anna så bra själv).

Det enda de har som behöver sotas är en (misstänker jag) f.d. öppen spis med kassett. De brukar användas för "trivselvärme" så då kommer de säkert undan med en sotning vartannat år. Fast Roberto eller "lille hantverkar'n" kanske kan gå en gör-det-självkurs och då slipper de den utgiften. Brandskyddskontroll kommer de dock ej undan (googla Anna ).

VA är ju enskilt så det är ju helt gratis...

Bra att du tog upp hemförsäkring men du glömde husförsäkring. Vet någon vad en sådan går på för en herrgård?

Tittade lite på husets planlösning och jag blir inte klok på det långsmala rummet i suterrängplanet (under balkongen/terrassen). Vad sjutton ska det användas till?

Rummet märkt "Allrum" passar väl bra till wannabe-gangstern med egen dörr ut. Sovrummet därnere får Anna och Roberto ta för jag misstänker att rummen däruppe blir till tjejerna. Att bo vägg-i-vägg med kaninerna är inget som någon ska behöva utsättas för.

Sen reagerar jag också på att det är väldigt stort outnyttjat utrymme där nere. Men det blir säkert bra.

*micropopcorn, storförpackning*

Allrum? Men det står ju att huset ska ha 4 riktiga sovrum? Inte kan väl det långsmala rummet du talar om varit tänkt som ett litet sovrum? Det hade varit intressant att se den gamla planlösningen innan renoveringen.
Hm nu har jag räknat rummen och får det inte riktigt att stämma om man inte räknar köket och matrummet som två rum vilket det inte är, det är ett avdelat rum.
Om det inte räknas så blir det avlånga rummet det sjätte rummet och bör då vara något slags sovrum med 3 fönster. Märkligt.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2019-04-01 kl. 00:08.
Citera
2019-04-01, 00:08
Medlem
Var kan jag se en planlösning över herrgården?
Citera
2019-04-01, 00:10
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Var kan jag se en planlösning över herrgården?

Jag tittar på bilderna här:
https://www.ofverholms.se/objekt/?es...ate-type=House

Hm i texten ser det ut som att de räknar det avlånga rummet som det sjätte rummet och räknar matrummet/köket som kök

Citat:
Entréplanet disponerar hall med klädkammare, vardagsrum, kök, två sovrum och ett duschrum.Souterrainplanet består av tre rum, hallar, relax med bastu, tvättstuga, wc och förråd
Senast redigerad av Gabriel Knight 2019-04-01 kl. 00:40.
Citera
2019-04-01, 05:42
Medlem
HansErics avatar
Lite priser för olika villa-försäkringar, 350:-/mån upp till 475:- blir säkert dyrare för Tunnans herrgård.
https://www.bank24.nu/hemforsakring/
Ute på landsbygden är det vanligt med skadedjur, små möss som tar sig in på hösten och då blir det extra kostnader om inte Tunnan själv vill gillra musfällor, Anticimex är inte gratis. Många ekonomiska glada överraskningar för Tunnan-familjen som de aldrig räknat med.
Citera
2019-04-01, 06:47
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagicadH
Tror faktiskt Anna Book tror att privat väg innebär att det är ett boende för VIP eller exklusivt utvalda. Något för riktigt kända och rika.

Efter drygt ett år kommer hon att ha lärt sig vad det betyder på riktigt och vem som skall betala. Jag ser fram emot en snörik vinter, tjällossning och rikligt med potthål.

Som redan nämnts, det finns även enskilt vatten och enskilt avlopp. Att detta inte är super-VIP och extra fint, det kommer Anna också att lära sig, jag hoppas att hela familjen är hemma när slamsugarbilen kommer.
Senast redigerad av trottwell 2019-04-01 kl. 07:13.
Citera
2019-04-01, 07:10
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Efter drygt ett år kommer hon att ha lärt sig vad det betyder på riktigt och vem som skall betala. Jag ser fram emot en snörik vinter, tjällossning och rikligt med potthål.

Anna kommer att sitta tryggt i fåtöljen med förvissningen om att hennes vandrande plånbok Roberto betalar.Rubb och stubb.
Det är vad hon fick lära sig från första början i deras relation och med hennes svårigheter med förändringar, kommer det inte att ändras.
Det blir nog inte mycket tid för Roberto framöver att softa och sova ut, utan bara work, work work.
När han kommer hem blir det bara work,work,work.
Under tiden som Roberto sliter kommer Anna förnöjt sitta på golvet och sorterar trosor och prata för sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in