Å så nyfiken jag blev nu.... Läste detta inlägg på Finest och det är Alex Erwik som skrivit det....
Inlägget kan läsas här också :
www.finest.se/alexerwik
Känns nästan som det är Anna som pratat med honom. Hennes syster Pia bloggar ju på finest också...
Ring mig aldrig mer !
Kategori: Erwiks tankar
Jag har använt uttrycket två gånger senaste veckan. En gång till den där kändiskvinnan som kom fram till mig och baktalade sin egen syrra på ett kändispartaj för en vecka sen. Helt utan anledning började hon trasha sin syrra framför mig. Själv är hon osams med hela stan men poletten verkar inte trilla ner. Ni kan typen. Den där personen som inte hör alarmet trots att fler personer än en uppenbarligen tycker att hen beter sig på fel sätt mot sin omgivning. Det är naturligtvis alla andra som har fel.
Där stod jag och blev indragen i familjetjafs och det kändes minst sagt obekvämt. Jag hade dessutom Lisa och Millie från kontoret med mig och de var lite chockade. De undrade vad det är för typ av människa som säger såna saker om sin syrra till complete strangers. Som bekant både till den som baktalade och blev omtalad så känns det lite olustigt att behöva lyssna på sånt. Det hör inte hemma i en ytlig bekantskap.
Jag skrev något kort om det på facebook, utan att nämna några namn. Den omskrivna förstod dock vem det handlade om och ringde och ville förklara sig. Jag betackade mig fortsatt inblandning och sa att om det inte hade varit för att personens familj stod runtomkring henne så hade jag sagt det in her face, att den där typen av skitsnack är rent ut sagt smutsigt. Så där beter man sig bara inte.
Det mest komiska i samtalet är att personen, under sitt telefonsamtal till mig, också beklagade sig om att en bloggare på finest hade kallat henne mediakåt. Utan att nämna hennes namn, vilket gör det svårt för mig att censurera. Det är ju inte vitryssland vi bor i. Här får man ju faktiskt ha åsikter om kändisar utan att hamna i finkan. I det här fallet så är meningen 'hon är mediakåt' lika förtalande som 'Victoria Silvstedt är blond'. Det är alltså snarare ett konstaterande som inte är helt apart från verkligheten. 'Men du gillar ju att få media, det är väl ingen hemlighet. Stå för det istället, det är väl ingenting som är fel', svarade jag. Själva finalen i vårt telefonsamtal lät så här:
Hon: Ok, jag ska inte höra av mig mer till dig
Jag: Nej, gör inte det är du snäll. Ring mig aldrig mer.
Jag ser på livet så här. Skitsnack och trams får inte ta plats i våra liv. Jag har inte ens fem minuter till övers för människor som inte är sympatiska. Inte heller människor som tar av din energi men aldrig ger. Och det man också ska tänka på när någon pratar skit om sin syrra med dig som främmande person är; 'Undrar vad den här personen säger om mig och till vilka om vi kommer på kant någon gång'.
I lördags skickade jag också ett sms till en person som finns i mitt arkiv. Kanske det argaste sms jag någonsin skickat till någon jag inte haft kontakt med på väldigt länge. Det gick till en person som finns långt bak i min historia men vars handlingar och beteende fortfarande påverkar mig i nutid. Jag behövde få ur mig några saker. För när jag ser nyanserat på vår historia så ser jag en annan sanning än jag såg då.
Jag har hela tiden trott att det är jag som är skyldig honom en ursäkt. Med tiden har jag förstått att det är precis tvärtom, och att jag praktiskt taget blev hjärntvättad. Ni har alla haft den typen av människor i era liv. Det kan ha varit en vän, ett ex, en bekant, en kollega, till och med en förälder eller ett syskon. En person som bygger sin egen självkänsla på att i ord göra dig till en mindre människa. Medveten eller omedveten njutning av att förminska någon annan. Om detta görs tillräckligt länge så blir du hjärntvättad. Du kommer förr eller senare att börja se på dig själv med den personens ögon. De orden kommer snart vara en del av dig om du inte bryter.
Mitt sms var skrivet i affekt och jag kan väl i efterhand känna att det var lite hårt. Men jag behövde få det sagt. Med tanke på hur elak den här personen var mot mig i många år så är ett sms ganska lindrig payback.
I det där ögonblicket så ville jag typ slänga ut hans ansikte och namn så att de som känner oss båda skulle förstå vilken mobbare den här personen är, eller åtminstone var då. Men hade jag gjort det så hade jag varit lika illa som kändiskvinnan ovan. Jag skrev ett inlägg häromdagen om hur trashigt det är när personer med en gemensam historia hänger ut sin 'smutstvätt' på nätet. I sina olika kanaler. Jag måste nånstans stå fast vid de orden och föregå med gott exempel.