2008-03-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
Jo för all del, men det experimentet var ju att om man stänger av datorn genom att bryta strömmen, alltså den bootar inte ner utan bara bryts på en gång. Då ligger ju nyckeln kvar i ram i upp till 10 minuter och så hade dom kylspray som gjorde att det höll än längre...
Så lämna inte datorn så att en obehörig kan komma med kylsprej och bryta strömmen?
Citera
2008-03-19, 16:15
Medlem
eyyYos avatar
Intressant! Saknar dock funktionen att kunna lagra en nyckel på ett USB-minne. Och varje gång man låser upp datorn så skickar den in en ny nyckel i USB-minnet (helt random, för att minska chansen för kopiering av nyckeln). Sen har man självklart en nyckel på hundra tecken, om man tappar bort USB-minnet. Nyckeln på usbminnet ska självklart vara runt 64 MB
Citera
2008-03-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyyYo
Intressant! Saknar dock funktionen att kunna lagra en nyckel på ett USB-minne. Och varje gång man låser upp datorn så skickar den in en ny nyckel i USB-minnet (helt random, för att minska chansen för kopiering av nyckeln). Sen har man självklart en nyckel på hundra tecken, om man tappar bort USB-minnet. Nyckeln på usbminnet ska självklart vara runt 64 MB
lite overkill?
Citera
2008-03-19, 17:15
Medlem
eyyYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svindelmannen
lite overkill?
Jadå, men det var en överdrift för att visa hur stor den ska vara. Skulle iaf vilja ha en nyckel på 4 mb.
Citera
2008-03-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyyYo
Jadå, men det var en överdrift för att visa hur stor den ska vara. Skulle iaf vilja ha en nyckel på 4 mb.

själv ser jag ingen mening med att ha ett nyckel som är större än 768 bit
Citera
2008-03-19, 17:52
Medlem
eyyYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svindelmannen
själv ser jag ingen mening med att ha ett nyckel som är större än 768 bit
Ja, det räcker iofs. Sen ska systemet självklart känna av då nyckeln inte andvänts på 48 timmar, och därmed göra den ogiltig. Polisen lär inte knäcka fingeravtrycksläsaren på mindre, om man räknar med att det ska fraktas till labb osv. Något som hade varit äckligt nice, är en ögonscanner + fingeravtryck i kombo.
Citera
2008-03-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teron
Så lämna inte datorn så att en obehörig kan komma med kylsprej och bryta strömmen?

Nja... Jag tänker mer på folk som kanske krypterar allt för att t.ex inte ge antipirat-firmor mer bevis än möjligt. Typ att dom ringer på dörren med farbror blå och stampar in och man "råkar" slå av huvudströmmen i lägenheten... Då kan dom ju teoretiskt ändå fiska fram nyckeln. Eller tänker jag fel?

Visst extremfall men tycker det är intressant att diskutera.
Citera
2008-03-19, 18:22
Medlem
eyyYos avatar
Citat:
Nja... Jag tänker mer på folk som kanske krypterar allt för att t.ex inte ge antipirat-firmor mer bevis än möjligt. Typ att dom ringer på dörren med farbror blå och stampar in och man "råkar" slå av huvudströmmen i lägenheten... Då kan dom ju teoretiskt ändå fiska fram nyckeln. Eller tänker jag fel?

Mja, dom ska vara jävligt kvicka på det då. Står du och uppehåller dom ett tag så kan du iaf hoppas på att datan är förstörd.
Citera
2008-03-19, 20:01
Medlem
Citat:

Som eyyYo säger så måste de nästan vara förberedda på att du ska ha datan krypterad, för inte lär de gå runt med kylsprej och plocka ut folks RAM-minnen så fort de ska beslagta en dator =)

Citat:
Ursprungligen postat av Truecrypt manualen
Inherently, unencrypted master keys have to be stored in RAM as well. When a TrueCrypt volume is dismounted, TrueCrypt erases its master keys (stored in RAM). When the computer is cleanly restarted (or cleanly shut down) or hibernates, all TrueCrypt volumes are automatically dismounted and, thus, all master keys stored in RAM are erased by the TrueCrypt driver (including master keys for system partitions/drives).
Mao. låter det som om du skulle vara säker så länge du gör en clean shutdown eller iaf. avmonterar de volymer som har den hemliga datan på sig.
Citera
2008-04-06, 22:26
Medlem
Kryptera en hel partition med truecrypt

Nu har jag spenderat många timmar åt att hitta HUR FAN man krypterar en hel partition i truecrypt.
Jag vill INTE skapa en container i en partition där allt de krypterade ska vara i en fil... utan jag vill bara kryptera hela min partition on-the-fly, så att om man går in på den via den här datorn så skall windows fråga mig om jag vill formatera partitionen.

Om det inte går med truecrypt, någon som känner till nått annat krypteringsprogram som kan kryptera hela partitionen? Obs EJ systempartition.
Citera
2008-04-06, 23:29
Medlem
1. Create Volume.
2. Create Standard TrueCrypt volume.
3. Välj "Select Device" i stället för "Select File"
4. Välj din partition.
5. Följ resten av instruktionerna.

OSB: Så vitt jag vet kommer allt på din partition att raderas när den krypteras och formateras av TrueCrypt.
Citera
2008-04-07, 07:44
Medlem
Tack för svaret men det var helst det jag ville undvika, att den skall radera allt.

Finns det inget program som kan kryptera en hel partition onthefly utan att först radera allt?
För flera klarar av att göra det på systemdisken utan att rensa windows etc, och de klarar av att kryptera om en hel hårddisk utan att först rensa den också..
Det borde inte vara så svårt att kunna göra samma sak på en partition bara tycker man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in