2007-10-24, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fekke
Förutom detta så hade du rätt. Att bara formatera en disk gör inte direkt att datat 'försvinner'. Det går att delvis återskapa ändå.
Beror väl på hur du formaterar? Om det gäller en så kallad "snabbformatering" så har du rätt...
Citera
2007-10-24, 16:52
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
IBAS har fått fram data som skrivits över tjugosju gånger...

www.ibas.com
Citera
2007-10-24, 18:42
Medlem
Gissar att det inte är en modern hårddisk som Ibas kan läsa efter 27 överskrivningar.. Är man orolig över sånt så snabbformatterar man kanske inte direkt iofs.
Även om någon skulle få tag på en hel container är det dessutom långsamt att testa lösenord mot TC.

Citat:
Vad händer om man har en Krypterad disk som man sedan formaterar
Menar du formattera containern, eller typ högerklick-formattera på den mountade volymen?
Citera
2007-10-24, 22:34
Medlem
Simson1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
IBAS har fått fram data som skrivits över tjugosju gånger...

www.ibas.com

Nej, det stämmer inte, har du en hårdisk som är gjord på typ 2000-talet så räcker det med en till två överskrivningar för att även IBAS skall gå bet.
Citera
2007-10-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simson1
Nej, det stämmer inte, har du en hårdisk som är gjord på typ 2000-talet så räcker det med en till två överskrivningar för att även IBAS skall gå bet.
Precis. En del personer tror fortfarande att man måste skriva över nya hårddiskar 35 gånger för att vara riktigt säker på att datan inte går att återställa. Detta har aldrig varit sant.

Guttman skrev detta... år 1996. Det var en "universell" metod som garanterat gjorde all data oåterställbar oavsätt typ av magnetisk media -- även 30+ år gammal sådan. Alltså, om du vet vilken typ av media det gäller, räcker det att utföra ett fåtal av stegen.

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/secure_del.html

Läs "Epilogue". "For any modern PRML/EPRML drive, a few passes of random scrubbing is the best you can do."

Återställa sektorer som skrivits över 27 gånger? På en 175KB stor floppy-disk från 1972 kanske.
Citera
2008-01-02, 14:08
Medlem
FlyingMachines avatar
Möjligt att forcera mount med TrueCrypt?

Är det möjligt att forcera en mount av en partition som är krypterad med TrueCrypt?
Mitt filsystem har kraschat så jag kan inte mounta partitionen (jepp, säker på rätt lösen).

Skulle det gå att på något sätt kopiera filerna från hårddisken till en annan hårddisk om man har rätt lösenord?
Citera
2008-01-12, 11:02
Medlem
Paer86s avatar
TrueCrypt med USB-minne

Hej!

Hade tänkt att använda truecrypt på mitt 2GB flashminne. Har läst att man ska använda sig av "travelers mode" så man kan köra truecrypt från själva minnet. Min fråga är om jag först ska kryptera den vanligt och sedan kryptera i travelers mode, eller om man ska göra tvärtom. Är ganska ny på detta, så det är möjligt att jag missuppfattat det helt. Tacksam för rättning isåfall.

Mvh, Per
Citera
2008-01-12, 11:43
Medlem
x-dreams avatar
http://www.truecrypt.org/docs/?s=traveller-mode
Citera
2008-02-06, 15:54
Medlem
Truecrypt 5.0 - system encryption

Hej,
Fick just syn på det här, har inte sett det nämnas men tror det kan intressera många här:

Citat:
February 5, 2008

New features:
Ability to encrypt a system partition/drive (i.e. a partition/drive where Windows is installed) with pre-boot authentication (anyone who wants to gain access and use the system, read and write files, etc., needs to enter the correct password each time before the system starts). For more information, see the chapter System Encryption in the documentation. (Windows Vista/XP/2003)
...

Citat:
Pre-boot authentication is handled by the TrueCrypt Boot Loader

Helt klart välkommen överraskning för mig, har inte följt TC så noga på sistone.
Citera
2008-02-06, 16:07
Medlem
elgcrews avatar
Läste det på slashdot, verkar finnas många förbättringar.
Grymt med heldiskkryptering som är gratis, och att dom har skrivit ett GUI till Linux.
Det jag saknar är heldiskkryptering till Linux, packat i ett snyggt GUI liknande truecrypt, eller drivecrypt.
Citera
2008-02-06, 16:09
Medlem
DaVajjs avatar
http://www.truecrypt.org/docs/?s=system-encryption

Citat:
Note that TrueCrypt can encrypt an existing unencrypted system partition/drive in-place while the operating system is running (while the system is being encrypted, you can use your computer as usual without any restrictions). Likewise, a TrueCrypt-encrypted system partition/drive can be decrypted in-place while the operating system is running. You can interrupt the process of encryption or decryption anytime, leave the partition/drive partially unencrypted, restart or shut down the computer, and then resume the process, which will continue from the point it was stopped.

Otroligt imponerande.
Citera
2008-02-06, 17:39
Bannlyst
Äntligen! Detta har jag väntat på länge...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in