2007-01-19, 18:59
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Jag är helt oinsatt i hur Truecrypt gör, men du kan ju alltid prova att söka efter skadade partitioner med Partition Magic, och återställa dom därifrån. Har hjälpt mig ett försvarligt antal gånger med besvärliga diskar.
Det fungerar inte så, man gör en partition som ligger i en fil och så vitt jag vet så stöder inte Partition Magic den typen av partitioner.
Citera
2007-01-19, 21:14
Medlem
timehunters avatar
Givetvis använde jag två olika lösenord!

Men det är helt kört då, inget jag kan göra åt?

Jag mountar dem från samma fil och en volym är på 2 gig och en annan på 3 gig (Sammanlagt 5 gig) men kollar man filen jag mountar från så står det att den bara är 2 gig, så jag har lyckats få den hidden då iaf Nu har jag formaterat skiten och lärt mig en läxa!
Citera
2007-01-19, 23:43
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timehunter
Givetvis använde jag två olika lösenord!

Men det är helt kört då, inget jag kan göra åt?

Jag mountar dem från samma fil och en volym är på 2 gig och en annan på 3 gig (Sammanlagt 5 gig) men kollar man filen jag mountar från så står det att den bara är 2 gig, så jag har lyckats få den hidden då iaf Nu har jag formaterat skiten och lärt mig en läxa!
Men snälla nån, läs dokumentationen du har bevisligen inte förstått hur det fungerar.
Citera
2007-01-20, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Men snälla nån, läs dokumentationen du har bevisligen inte förstått hur det fungerar.

äh..
Citera
2007-01-20, 02:43
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aph3x3d
äh..

Carradine har faktiskt rätt. Lite svårt att gömma en 3GiB fil i en fil som är 2GiB. PartitionMagic + TrueCrypt är kanske inte det bästa. Dock var det enda jag kunde hitta i dokumentationen:

Kod:
"Q: Can I resize a TrueCrypt partition?
A: Unfortunately, TrueCrypt does not support this. Resizing a TrueCrypt partition using a program
such as PartitionMagic will, in most cases, corrupt its contents."

Var din yttre partion någon typ av FAT, vilket är ett måste för att hidden ska fungera?

Du använde inte den yttre partionen något utan att skydda den som det står om i manualen?

EDIT: Jag garderar mig för sarkasm och ironi.
Citera
2007-01-20, 02:47
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aph3x3d
äh..
Ja, att läsa dokumentationen eller åtminstone den texten som kommer upp när man skapar partitionerna behöver man ju inte göra.
Citera
2007-01-20, 10:04
Medlem
timehunters avatar
Ja det må va klantigt och jag var säkert idiot som inte läste på ordentligt innan! Det kan jag erkänna och det beror på att jag är ganska kass på engelska när det kommer till svåra ord som i manualer till krypteringsprogram. Men nu är läget såhär iaf.

Jag har en textfil på 2048 000 kb.

Med denna textfil mountar jag min volym på 2000 000 kb
som är av typen Blowfish. Står (normal) i höger kant.

Med samma textfil mountar jag min (gömda) volym på 3000 0000 kb
som är av typen Blowfish. Står (hidden) i höger kant.

När jag ändå startat en tråd, går det inte ta bort krypterade volymer? Tidigare gånger har jag fort bort dem genom formatering av datan men känns onördigt bara för en sån sak.
Citera
2007-01-20, 10:08
Bannlyst
Citat:
Skapade en "hidden" volume i tryecrypt och la in lite viktiga filer där men efter att jag startade om datorn så fungerar bara den vanliga "fejk" volumen och när jag ska mounta den som är hidden står det att den inte är formaterad. Jag kunde lägga in filerna där igår?? Formaterar jag så försvinner ju allt

Lite ironiskt folk på samma forumavdelning klagar på att man ska ta back up
Citera
2007-01-20, 11:39
Medlem
timehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Lite ironiskt folk på samma forumavdelning klagar på att man ska ta back up

Det var väldigt klantigt. Jag skulle bara kunnat haft kvar en kopia på skrivbordet och sedan testat så allt fungerade. Har som sagt lärt mig en läxa
Citera
2007-01-20, 11:48
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ja det må va klantigt och jag var säkert idiot som inte läste på ordentligt innan! Det kan jag erkänna och det beror på att jag är ganska kass på engelska när det kommer till svåra ord som i manualer till krypteringsprogram. Men nu är läget såhär iaf.

Jag har en textfil på 2048 000 kb.

Med denna textfil mountar jag min volym på 2000 000 kb
som är av typen Blowfish. Står (normal) i höger kant.

Med samma textfil mountar jag min (gömda) volym på 3000 0000 kb
som är av typen Blowfish. Står (hidden) i höger kant.

När jag ändå startat en tråd, går det inte ta bort krypterade volymer? Tidigare gånger har jag fort bort dem genom formatering av datan men känns onördigt bara för en sån sak.
Eh?

Det säger ju sig självt, hur har du lyckats gömma 3GB i en 2GB stor fil?

Jag tänker i a f inte sätta mig och skriva någon guide när Truecrypt:s egna quickguide är så löjligt enkel att blinda 98-åriga Agda hänger med: http://www.truecrypt.org/docs/?s=tutorial
Citera
2007-02-20, 15:32
Medlem
call3s avatar
TrueCrypt Keyfiles?

Nu tänkte jag ge mig fan och kryptera en bit av hddn, och fick ett litet problem, är det här rätt forum föressten? jag hoppas så.
Hur fungerar Keyfiles? är det något man kan andvända som krävs i samband med att man anger lösenordet, så man typ kan ha den på ett usb minne eller cd skiva?
Vilken krypteringsmetod bör man köra?
hur långt pass är ett "måste" enligt er ?
mvh calle
Citera
2007-02-20, 15:59
Medlem
blueCommands avatar
Keyfiles är en trevlig sak.
Tills du formaterar USB-minnet med den på

Jag brukade köra Blowfish när jag körde med TC, hade bäst prestanda på min dator. Lösenordet var en blandning av 5 ord och ett lösenord med siffror, separerat med _.
Typ:

röd_gubbe_aoeu21_tå_jultomte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in