2009-03-28, 00:05
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5ettan
Såg på nyheterna att rättegången ska dras om för att den åtalade hörde att nämnden pratade nedsättande om honom, vad hade han väntat sig, han har nog dålig koll på vad han ställt till. Bra forum förresten
Detta är helt korrekt eftersom rätten ska se bevisen med objektiva ögon och inte ha någon förutfattad mening om de tilltalades skuld.

Helt naturligt...
Citera
2009-03-28, 00:08
Medlem
Eomins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodiac.15
I Sverige är betalning för sexuella tjänster förbjudet....trodde bara!!!
Se det så här, en man betalar en kvinna 1000:- för en sexuell tjänst, avslutat och klart.
Går hon sen till polisen, kan hända följande händer. Tingsrätten säger (oskrivet: 1000:- räcker inte för den sexuella tjänsten, du måste betala mer till henne), och tvingar mannen att betala kvinnan ytterligare 50000:- för de sexuella tjänsterna. ÄR DETTA LAGLIGT???
Sen till dom "stackars" utnyttjade tonårstjejerna, som säkert tjänat, ur deras perspektiv, grova stålar på detta. Har dom via sin kontakt efter första gången lämnat rummet och på nytt gått in där vid ett senare tillfälle. Då kan inte den tidigare händelsen vara straffbar, eftersom de frivilligt upprepat det pånytt, fulla av insikt vad det handlar om. Om de anser att S/M handlingarna blivit dem övermäktiga och ändå återvänder finns inget brottsligt. Bara den sista träffen kan anmälas som övergrepp, de tidigare har redan lamslagits, eftersom de frivilligt återvänt.
När det sen gäller S/M finns en gyllene regel, situationen bygger på smärta och skrik, men det finns alltid en överenskommen signal, ord eller handling, som gör att den ena vill avbryta. Att spela upp en videoupptagning från en sådan handling utan att förklara vad avbrottssignalen innebär är ganska tafatt, smärtan och skriken tillhör situationen, men hur vet en utomstående när den ena vill avbryta, detta måste nämndemän m.fl. veta innan de avgör om det handlar om ofrivillig handling.

Men med ditt resonemang blir ju den misshandlade kvinnan eller mannen i en destruktiv relation skyldig om den stannar kvar. Det kan finnas en hotbild, genom filmerna har de ju en hållhake som gör att tjejerna säkert hellre går tillbaka i stället för att deras omgivning får veta.

För övrigt är det bara sjukt att jämföra det här med BDSM. Varför skulle dom här männen sagt åt tjejerna att använda en stoppsignal? Det skulle de knappast tjäna på, herregud, de betalade ju flera tusen för varje träff och då kan man ju inte riskera att offr... nej, jag menar säljaren ångrar sig. Det är verkligen att tänka inuti en riktigt trång box att tro att detta måste ha haft med vanlig BDSM med vanliga regler att göra. I BDSM är det ju den undergivna som bestämmer, så verkar ju verkligen inte ha varit fallet nu.

Och är inte en tydligt stoppsignal att det blöder ur underlivet?! Herregud, har jag missat något? Det gör mig så jävla oroad att vissa personer verkligen inte kan tänka längre än till det strikt teoretiska.
Citera
2009-03-28, 00:10
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eomin
*Om tjejer är med i en sexakt och gillar det så behövs det inga pengar.[/b]

Över lag rätt, men för vissa kan "säljandet" iofs vara en turnon, precis som köpandet kan vara det för andra. I andra fall VÄLJER tejer (eller killar) att ha sex för pengar. Det är sjukt avtändande i min värld att ha sex med någon som gör det för pengar. Men enligt våra lagar är det INTE DETSAMMA SOM VÅLDTÄKT. Ergo brottsrubriceringarna i det flesta fall.

Citat:
*När man är 14-16 år har man ingen aning om att sex är skönt, utan man har på sin höjd upplevt småpojkar som kommer för snabbt och är på väg mot fel hål och inte helt omöjligt även någon våldtäkt. Sex handlar oftast om att man lärt sig att det är kärlek och att man egentligen vill ha bekräftelse på att man duger.

Det där varierar nog rätt mycket med individer. Finns nog en hel del tonåringar som "har en aning om att sex är skönt. 14-18 ska det dessutom vara. Och 14 i ett fall. Tendentiöst att hålla sig till det nedre intervallet i beskrivningen...

Citat:
*Tonåringar har många olika självskadebeteenden. Vissa skär sig, andra använder narkotika, vissa hamnar i slagsmål varje helg och andra säljer sex till personer som är 50 år äldre.

Funktionellt kan det säkert - särskilt i fall som detta - ofta vara en typ av självskadebeteende. Dock inte alltid när någon eller några av dessa parametrar (stor åldersskillnad, fler partners, BDSM-praktiker, pengar) förekommer.

Citat:
*En tonåring är inte ett barn men ej heller en vuxen människa. Alla sökte vi väl en identitet i den här åldern? Och vi gjorde väl alla riktigt korkade saker vid vissa tillfällen? De flesta av oss kan nog vittna om att vi var lättduperade och vid vissa tillfällen kunde ha lurats till vad som helst med lite smicker, bekräftelse och hot. Tonåringar är inte lika slipade som äldre personer som går in för att få dem till att göra något dumt.

Stor individuell variation här. Vissa är helt tappade vid femtio medan andra är förvånansvärt vassa vid femton, IMO.

Citat:
*Ett nej är alltid ett nej. Har personen sagt att den ska hänga med dig hem? Att den ska ha sex med dig för pengar? Har den hånglat med dig? Säger den nej efter det så måste du ändå avbryta akten. Har du med en yngre och betydligt mindre erfaren person att göra så ligger det ännu mer på ditt ansvar att känna av signalerna som man borde kunna tyda efter att ha haft sex med viss regelbundenhet under några år (I detta fall årtionden!).

Yes. Dock kan det förekomma situationer där dessa signaler läsas av fel utan att det rimligen blir likvärdigt med våldtäkt för det.

Citat:
*Att en tjej blöder från vaginan är ett ganska tydligt tecken på att det inte är skönt, det kan man också ta som ett tecken på att inte fortsätta.

Vilken grad av blödningar det handlar om vet vi inte. Media är inte heller intresserade av att ange det. Sensation gäller. Nu har jag ingen vagina men ponera att jag har haft sex som lämnat mig blodig både här, där och everywhere - samt nöjd och belåten. Sådant förekommer...
Senast redigerad av KortKäpp 2009-03-28 kl. 00:30.
Citera
2009-03-28, 00:16
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Men dina fina kommentarer på alla inlägg i den här tråden är ju också rena spekulationer, så det känns lite onödigt. Vad har du för bevis för att dessa tjejer var helt olika alla andra tonåringar och inte hade något bekräftelsebehov, inte blev duperade, älskar män som är gamla nog att vara deras morfar utan att från barndomen ha någon traumatisk upplevelse i bagaget som gör att de ser gamla män som normen för sexualpartners?

Mja, jag vänder mig mot en mobbmentalitet där en massa användare på forumet tar för givet att allt är på värsta tänkbara sätt - och ofta uppenbarligen misstolkar och förvränger tillgängliga fakta - hänger ut folk med personuppgifter på nätet och dunkar varandra i ryggen över hur vidrigt alltsammans är.

Om du läser mina inlägg handlar dom genomgående om vad vi INTE vet och hur det OCKSÅ skulle kunna vara. Dessutom hänger jag inte ut någon och skuldbelägger absolut inte tjejerna.

Kort sagt är jag inte pro-pervo utan anti-lynchmob.
Senast redigerad av KortKäpp 2009-03-28 kl. 00:30.
Citera
2009-03-28, 00:17
Medlem
till Eomin

du jämför en destruktiv relation där den ena parten har ett beroende av den andra, alltså ditt eget ord, en relation.
Tjejer som lever ett vardligt liv i skola, kompisar och föräldrar går inte att jämföra med en relation.
Där finns inga beroenden, tvång eller det du anspelar på, allt är frivilligt.
Sen ska vi inte spekulera i huruvida det fanns en stoppsignal eller inte, eftersom vi inte vet, men det går inte att bortse fråna att så var fallet.
Citera
2009-03-28, 00:21
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
du jämför en destruktiv relation där den ena parten har ett beroende av den andra, alltså ditt eget ord, en relation.
Tjejer som lever ett vardligt liv i skola, kompisar och föräldrar går inte att jämföra med en relation.
Sen ska vi inte spekulera i huruvida det fanns en stoppsignal eller inte, eftersom vi inte vet, men det går inte att bortse fråna att så var fallet.
Det kan visst finnas beroenden och tvång med i bilden oavsett om du kallar det relation eller inte.
Citera
2009-03-28, 00:25
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Då kan inte den tidigare händelsen vara straffbar, eftersom de frivilligt upprepat det pånytt, fulla av insikt vad det handlar om. Om de anser att S/M handlingarna blivit dem övermäktiga och ändå återvänder finns inget brottsligt. Bara den sista träffen kan anmälas som övergrepp, de tidigare har redan lamslagits, eftersom de frivilligt återvänt.

Dumheter. Det kan finnas många skäl till att ett offer inte klarar att anmäla ett övergrepp. Att inte förhindra ytterligare övergrepp kan ju knappast ses som ett automatiskt samtycke i tidigare fall.

Citat:
När det sen gäller S/M finns en gyllene regel, situationen bygger på smärta och skrik, men det finns alltid en överenskommen signal, ord eller handling, som gör att den ena vill avbryta. Att spela upp en videoupptagning från en sådan handling utan att förklara vad avbrottssignalen innebär är ganska tafatt, smärtan och skriken tillhör situationen, men hur vet en utomstående när den ena vill avbryta, detta måste nämndemän m.fl. veta innan de avgör om det handlar om ofrivillig handling.

Det är korrekt att man behöver känna till kontexten i sådan fall för att tolka filmen. Dessa män tycks dock inte ha varit vare sig särskilt empatiska eller några genier. Hade de varit det kunde de ju filmat när de avtalar ramarna för sexet med tjejerna innan och debriefar dem efter, som är ganska vanligt med seriös BDSM-porr.
Citera
2009-03-28, 00:27
Medlem
Eomins avatar
Citat:

Alla människor vi mött och haft ett utbyte med har vi en relation till. Du har ingen aning om huruvida det var frivilligt. Det var möjligen det vid allra första kontakten, men jag tycker allt talar för att det sedan utvecklades till att tjejerna hamnade i beroendeställning till dom här männen.

Allvarligt talat tror jag min främsta tanke är varför de annars skulle behöva betala för det och varför det annars skulle väckas rättegång om det. Att få till en anmälan om våldtäkt i Sverige är bland det svåraste man kan ta sig för, så det vore ju otroligt att man skulle tro en tjej som tagit betalt för sex om det inte finns väldigt tydliga bevis på att det inte kan ha varit frivilligt trots betalningen.
Citera
2009-03-28, 00:28
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Detta är helt korrekt eftersom rätten ska se bevisen med objektiva ögon och inte ha någon förutfattad mening om de tilltalades skuld.

Helt naturligt...

Bah! Tanken om en "objektiv" rätt - i detta eller något annat fall - är ren fernissa.

Jag säger som jag sagt förr: När Kenta, 47 år, som muckade för ett halvår sedan står åtalad för x antal olovliga körningar, drograttfyllor, häleri, förberedelse till- och inbrott, brott mot knivlagen och ringa narkotikabrott - vem faan tror att rätten då (eller någon annan gång) är opartisk?

Den består trots allt av ett gäng genomsnitsliga pensionärer...
Citera
2009-03-28, 00:29
Medlem
cobra33359s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortKäpp
Mja, jag vänder mig mot en mobbmentalitet där en masa användare på forumet tar för givet att allt är på värsta tänkbara sätt - och ofta uppenbarligen misstolkar och förvränger tillgängliga fakta - hänger ut folk med personuppgifter på nätet och dunkar varandra i ryggen över hur vidrigt alltsammans är.

Om du läser mina inlägg handlar dom genomgående om vad vi INTE vet och hur det OCKSÅ skulle kunna vara. Dessutom hänger jag inte ut någon och skuldbelägger absolut inte tjejerna.

Kort sagt är jag inte pro-pervo utan anti-lynchmob.

Lynchmob har ingen sagt även om det låter frestande, men brotten på nätet måste registreras och det har inte polisen tid med. Vore kul att ge gruppen Kris i uppdrag att låta sina medlemar göra en god gärning genom att låtsas vara tjejer på nätet det skulle avskräcka en del.
Senast redigerad av cobra33359 2009-03-28 kl. 00:31.
Citera
2009-03-28, 00:33
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
...allt talar för att det sedan utvecklades till att tjejerna hamnade i beroendeställning till dom här männen.

Det gäller väl en massa kvinnor som har slentriansex med sina partners också?

Citat:
Allvarligt talat tror jag min främsta tanke är varför de annars skulle behöva betala för det och varför det annars skulle väckas rättegång om det. Att få till en anmälan om våldtäkt i Sverige är bland det svåraste man kan ta sig för, så det vore ju otroligt att man skulle tro en tjej som tagit betalt för sex om det inte finns väldigt tydliga bevis på att det inte kan ha varit frivilligt trots betalningen.

Återigen: brottsrubriceringen i de flesta fall är INTE våldtäkt.
Citera
2009-03-28, 00:37
Medlem
Citat:
Jag och en lite mer webdesignkunnig kompis påbörjade ett projekt för några år sedan. Vi utgav oss för att vara 13-åriga tjejer på chatter och kom absolut inte med några inviter. När vi så blev uppraggade, ofta med pengar som löfte, så bestämde vi mötesplats med dem på publika platser där man hade god sikt från närliggande områden. Sedan satt vi i närheten på ett café och knäppte kort på dem. Tanken var att vi skulle starta en hemsida där vi lade upp bilden på dem och hela utdraget från chatten.

Tyvärr var ingen av oss riktigt kunniga om hur vi skulle kunnat skydda IP-adressen fullständigt så det blev ingenting. Jag skulle inte ha något emot att någon mer datorkunnig snodde den här idén, jag spelar gärna 13-åring över internet för att hänga ut snuskgubbarna (Och kanske snuskgummorna?).

Det här är rätt bra gjort av er, tyvärr har jag själv inte tid med ett sånt här projekt även om jag har kunskaper till det. Men det finns alltid någon som kan hugga på idén.

Det går att starta en helt anonym site och alltid använda VPN när man jobbar med siten för att slippa riskera att åka dit för att man driver siten o.s.v Man får då använda VPN redan när amn startar siten o.s.v
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in