Citat:
Ursprungligen postat av dreamboi123
ett skämt eller?
Att göra en ANMÄLAN är väl en sak. Att få till ett ÅTAL är betydligt svårare. Då bevisläget ofta är så kasst (ord mot ord) låter åklagare ofta bli att väcka åtal. Och av de åtal som väcks fälls.. hm, är det 25%?
Sammantaget kan man säga att om samtliga anmälningar om våldtäkt skulle vara genuina är risken att fällas för en faktiskt våldtäkt några få procent. Fast i verkligheten är risken högst sannolikt MINDRE, ty fastän det säkerligen finns en del falska anklagelser och gränsfall bland anmälningarna är det högst troligt att det är betydligt fler kvinnor (OCH MÄN!) som inte anmäler alls, väl medvetna om de små chanserna att få till en fällande dom, hur jobbig och kränkande en rättegång kan vara och skammen i samhället över att vara utsatt.
Tyvärr innebär det här att en del mer eller mindre känner att alla åtal som väcks helst bör leda till fällande dom och maximistraff, liksom för att kompensera för svårigheten att döma våldtäktsmän. Eller att man bör hänga ut folk som är åtalade men inte dömda. Eller att man ska knacka ett knä på en snubbe för att ens emotionellt instabila tjejkompis säger att han våldtagit henne.
Dock en obalans åt ett håll rättas inte till av en obalans åt andra hållet.
Det här är nog skälet till att jag engagerar mig i denna tråd. Liksom tråden kring "Stureplansprofilerna." Jag är rätt övertygad om att det - utifrån tillgänglig info - i båda fall handlar om as som sannolikt skyldiga till brotten.
Men det bekymrar mig att många verkar mena att bara för att någon blivit piskad, spottad på etc är det AUTOMATISKT tecken på att sexet inte skedde med samtycke, trots att vi är ganska många som gillar sådant sex. Detta lite utifrån ett resonemang av typen "det är sjukt - det kan ingen vilja."
Och då är det fördomar och inte rättssäkerhet som råder.