2009-03-28, 00:39
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobra33359
Lynchmob har ingen sagt även om det låter frestande, men brotten på nätet måste registreras och det har inte polisen tid med. Vore kul att ge gruppen Kris i uppdrag att låta sina medlemar göra en god gärning genom att låtsas vara tjejer på nätet det skulle avskräcka en del.

Problemet är väl att det är brottsligt att hota någon eller utge sig för att vara polis. Och om man utlämnar chattloggar, personuppgifter etc kan man tänka sig att det är förtal. Givetvis skulle ett sådant här system missbrukas av folk som hyser agg till någon och vill smutskasta denne. Lek själv med tanken att en knäpp arbetskamrat lägger ut fejkade uppgifter om hur du försöker köpa analsex av en lokal mellanstadietjej.

Rättssystemet är ytterst felbart, men ofta bättre än alternativen...
Citera
2009-03-28, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eomin
Att få till en anmälan om våldtäkt i Sverige är bland det svåraste man kan ta sig för.

ett skämt eller?
Citera
2009-03-28, 00:52
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortKäpp
Bah! Tanken om en "objektiv" rätt - i detta eller något annat fall - är ren fernissa.

Jag säger som jag sagt förr: När Kenta, 47 år, som muckade för ett halvår sedan står åtalad för x antal olovliga körningar, drograttfyllor, häleri, förberedelse till- och inbrott, brott mot knivlagen och ringa narkotikabrott - vem faan tror att rätten då (eller någon annan gång) är opartisk?

Den består trots allt av ett gäng genomsnitsliga pensionärer...
I detta fallet så var jävet alldeles för uppenbart, eller hur? Tanken är väl att det ska vara som jag skrev?

Om någon går ut och "snackar skit" om en person som man senare ska vara med och fria eller fälla är det jäv så det sjunger om det.
Senast redigerad av BoISaren 2009-03-28 kl. 00:55.
Citera
2009-03-28, 00:54
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamboi123
ett skämt eller?

Att göra en ANMÄLAN är väl en sak. Att få till ett ÅTAL är betydligt svårare. Då bevisläget ofta är så kasst (ord mot ord) låter åklagare ofta bli att väcka åtal. Och av de åtal som väcks fälls.. hm, är det 25%?

Sammantaget kan man säga att om samtliga anmälningar om våldtäkt skulle vara genuina är risken att fällas för en faktiskt våldtäkt några få procent. Fast i verkligheten är risken högst sannolikt MINDRE, ty fastän det säkerligen finns en del falska anklagelser och gränsfall bland anmälningarna är det högst troligt att det är betydligt fler kvinnor (OCH MÄN!) som inte anmäler alls, väl medvetna om de små chanserna att få till en fällande dom, hur jobbig och kränkande en rättegång kan vara och skammen i samhället över att vara utsatt.

Tyvärr innebär det här att en del mer eller mindre känner att alla åtal som väcks helst bör leda till fällande dom och maximistraff, liksom för att kompensera för svårigheten att döma våldtäktsmän. Eller att man bör hänga ut folk som är åtalade men inte dömda. Eller att man ska knacka ett knä på en snubbe för att ens emotionellt instabila tjejkompis säger att han våldtagit henne.

Dock en obalans åt ett håll rättas inte till av en obalans åt andra hållet.

Det här är nog skälet till att jag engagerar mig i denna tråd. Liksom tråden kring "Stureplansprofilerna." Jag är rätt övertygad om att det - utifrån tillgänglig info - i båda fall handlar om as som sannolikt skyldiga till brotten.

Men det bekymrar mig att många verkar mena att bara för att någon blivit piskad, spottad på etc är det AUTOMATISKT tecken på att sexet inte skedde med samtycke, trots att vi är ganska många som gillar sådant sex. Detta lite utifrån ett resonemang av typen "det är sjukt - det kan ingen vilja."

Och då är det fördomar och inte rättssäkerhet som råder.
Senast redigerad av KortKäpp 2009-03-28 kl. 01:01.
Citera
2009-03-28, 00:54
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Det är korrekt att man behöver känna till kontexten i sådan fall för att tolka filmen. Dessa män tycks dock inte ha varit vare sig särskilt empatiska eller några genier. Hade de varit det kunde de ju filmat när de avtalar ramarna för sexet med tjejerna innan och debriefar dem efter, som är ganska vanligt med seriös BDSM-porr.
Inte mycket till bevis, då det du talar om kan spelas in under, verkligt, hot.
Citera
2009-03-28, 00:55
Medlem
Citat:
Um. Majoriteten av tjejerna var över 15. En var väl under 15 vid första kontakten enligt media. Du menar alltså att man inte ska få maila någon som man lagligen får knulla med? Oooook...

Ingen av flickorna var väl i närheten av prepubertala, så pedofili är knappast aktuellt i detta fall.

Regeln i många länder är att en myndig person inte får ta kontakt med en icke myndig person via nätet i syfte att ha sex, vad är det i det som är svårt att förstå ?

Sverige är flata när det gäller det men det ska väl ändras förhoppningsvis.
Citera
2009-03-28, 00:55
Medlem
cobra33359s avatar
Citat:
Problemet är väl att det är brottsligt att hota någon eller utge sig för att vara polis. Och om man utlämnar chattloggar, personuppgifter etc kan man tänka sig att det är förtal. Givetvis skulle ett sådant här system missbrukas av folk som hyser agg till någon och vill smutskasta denne. Lek själv med tanken att en knäpp arbetskamrat lägger ut fejkade uppgifter om hur du försöker köpa analsex av en lokal mellanstadietjej.

Rättssystemet är ytterst felbart, men ofta bättre än alternativen...

Jag syftar på grabbar som bygger falska relationer där dom utger sig för att vara unga.
Citera
2009-03-28, 00:57
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
I detta fallet så var jävet alldeles för uppenbart, eller hur? Tanken är väl att det ska vara som jag skrev?

Om någon går ut och "snackar skit" om en person som man senare ska vara med och fria eller fälla är jäv så det sjunger om det.

Just. Regeln är inte att vara opartisk. Regeln är att inte spräcka illusionen.

It aint a crime if you dont get caught.

Jag vet inte vad man ska säga om nämndemän som är korkade nog att gå ut och säga att dom inte trott att en åtalad var "helt oskyldig" eller snackar skit om åtalade i PA-systemet.

Eller poliser som lämnar in videomaterial där dom själva planerar grov misshandel som bevis till tingsrätten.

Kanske är det något i vattnet som gör oss (ännu) dummare?
Citera
2009-03-28, 00:57
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gardemon
Regeln i många länder är att en myndig person inte får ta kontakt med en icke myndig person via nätet i syfte att ha sex, vad är det i det som är svårt att förstå ?

Sverige är flata när det gäller det men det ska väl ändras förhoppningsvis.
Även i Sverige ska det bli (eller är det redan?) förbjudet med sk. grooming. Att ta kontakt med minderåriga i sexuellt syfte.
Citera
2009-03-28, 01:02
Medlem
Citat:
Mja, jag vänder mig mot en mobbmentalitet där en massa användare på forumet tar för givet att allt är på värsta tänkbara sätt - och ofta uppenbarligen misstolkar och förvränger tillgängliga fakta - hänger ut folk med personuppgifter på nätet och dunkar varandra i ryggen över hur vidrigt alltsammans är.

Om du läser mina inlägg handlar dom genomgående om vad vi INTE vet och hur det OCKSÅ skulle kunna vara. Dessutom hänger jag inte ut någon och skuldbelägger absolut inte tjejerna.

Kort sagt är jag inte pro-pervo utan anti-lynchmob.

Jag skulle väl säga om du inte är pervo så är du väldigt naiv.
Citera
2009-03-28, 01:03
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Inte mycket till bevis, då det du talar om kan spelas in under, verkligt, hot.

Korrekt, det är alls inte vattentätt. Men det är ändå ett bättre underlag för en eventuell framtida rättslig bedömning än att inte ens försöka.
Citera
2009-03-28, 01:03
Medlem
hmhs avatar
Citat:
Även i Sverige ska det bli (eller är det redan?) förbjudet med sk. grooming. Att ta kontakt med minderåriga i sexuellt syfte.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/gromning-ska-ge-ett-ars-fangelse-1.485712
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in