2009-05-12, 00:12
Medlem
Tjena, förlåt att jag kommer lite offtopic här men en fråga här bara, var det någon här på FB som var med på matchen Hammarby - Gefle på stadshagen i typ februari ? kommer ihåg att vi var cirka 30 talet bajare (kanske 10 KGB/BBS) resten var väl Ultras. Det kom iallafall c:a 70 stycken gnagare och det här är det närmsta jag kommit ett riktigt box, fast polisen fick iväg gnagarna med batong och pepparsprej. Men vad det någon bajare eller gnagare som var med också?
Citera
2009-05-12, 00:17
Medlem
.
Senast redigerad av Orbiiton 2009-05-12 kl. 00:20.
Citera
2009-05-12, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orbiiton

... och till er alla som tjatar om dessa jävla regler, det är inga jävla regler, inte ens oskrivna. Alla har fått för sig att det finns regler bara för att media samt GSE säger så. Det är vidrigt fegt att sparka på någon som ligger ner, det är vidrigt fegt att slåss med vapen, det är vidrigt fegt att att komma fler samt äldre än sina motståndare, det är vidrigt att blanda in oskyldiga. Det hela handlar om vett. Man gör inte så, gör man så är man en jävla fitta och beter man sig så har man ingenting i "branschen" att göra. Men det är fan inga jävla regler. Man gör bara inte så och det borde alla fatta. Jävla idiotfanskap.

Det finns något som kallas kulturella regler, tex, man sparkar inte på folk som ligger ner.

Dessa kulturella regler anser sig "scenen" stå för. Man kan hitta rapporter där det ibland nämns att folk som sparkade på liggande fick tillsägelser. Det är även allmänt vedertaget bland "grabbarna". Man kan se på reaktionerna i filmklippet mellan de två ungdomsgängen som nyligen möttes i Småland, i filmklippet ser man helt klart hur en grabb "hopp-sparkar" en som ligger ner.

Samma sak gäller vapen, men av någon konstig anledning anses inte som flaskor som vapen. Men ser man på rapporterna då ogillas vapen.

När det gäller oskyldiga, en av de mantran som rapas upp av "scenen" är att firmornas existensberättigande är att julgranar fredas och att firmorna möts. Även här kan vi gå till rapporter, om julgranar har attackerats av en annan firma då nämns detta.

Jag är medveten om att allt inte är 100% dvs, man tillåter att någon sparks delas ut, att flaskor flyger och att enstaka julgranar som råkar komma ivägen får lite skylla sig själva.

Det jag och andra (tror jag) reagerar på är att ovanstående bryts lite väl ofta för att de argument som "scenen" använder för sitt existenberättigande skall vara trovärdigt.
Citera
2009-05-12, 10:33
Medlem
SUPERHITLERs avatar
Citat:
Du må vara den drygaste personen som jag mött på internet. Du påstår dig veta allt om allting

Det har jag ALDRIG påstått. Däremot låter jag bli att uttala mig om saker som jag inte har någon koll på, till skillnad från dig, vilket alltså gör dig till en pajas.

För övrigt verkar inlägget jag kommenterade ha försvunnit. I alla fall ser det så ut på min dator. Var det så pinsamt för dig att du lyckades få det raderat?

Citat:
Jag försöker inte "påskina att jag har koll", jag fattar inte vad du baserar det på! Beskriv gärna. Du har säkert blivit mobbad i hela ditt liv av kääääääääääääsuals som du säger. Du måste tycka att det är otroligt skönt att äntligen kunna slå tillbaka mot dem - på internet! På internet och i synnerhet på flashback är du stor, men utanför denna värld kommer du alltid att vara en lowlifer.
Det här är det löjligaste jag vet, när du sitter och baserar argument mot mig på uppfattningar om mig IRL som du bara har hittat på. Särskilt som jag vet att det är uppfattningar som du absolut inte skulle ha om du visste något om mig IRL. Men men, klarar man inte av att argumentera mot det man ställs mot, får man hitta på egna saker argumentera mot. Synd bara att du måste dra ner diskussionen till en så låg nivå.
Citera
2009-05-12, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SUPERHITLER
För övrigt verkar inlägget jag kommenterade ha försvunnit. I alla fall ser det så ut på min dator. Var det så pinsamt för dig att du lyckades få det raderat?

Det är borta för mig med, loggade in igår och det var försvunnet, jag har inte bett någon mod radera det.

Jag orkar inte fortsätta argumentera mot dig/er. Du är jäkligt duktig på att argumentera och kan din grej samt svarar sakligt. Jag erkänner att jag fått stryk, ja.

Du kan analysera hur många youtube-filmer som helst, läsa vad media än skriver, läsa vad olika skribenter skriver på olika forum, läsa böcker skrivna av ex-grabbar, men du kommer aldrig förstå dig på känslan om du inte lever det livet och jag tror att det är vad som alltid kommer skilja oss åt. Men snälla, börja inte klanka ner på personer pga dennes kultur innan du vet hur det är att leva som den personen du klankar ner på gör.
Citera
2009-05-12, 12:03
Medlem
SUPERHITLERs avatar
Citat:
Det är borta för mig med, loggade in igår och det var försvunnet, jag har inte bett någon mod radera det.

Jag orkar inte fortsätta argumentera mot dig/er. Du är jäkligt duktig på att argumentera och kan din grej samt svarar sakligt. Jag erkänner att jag fått stryk, ja.

Du kan analysera hur många youtube-filmer som helst, läsa vad media än skriver, läsa vad olika skribenter skriver på olika forum, läsa böcker skrivna av ex-grabbar, men du kommer aldrig förstå dig på känslan om du inte lever det livet och jag tror att det är vad som alltid kommer skilja oss åt. Men snälla, börja inte klanka ner på personer pga dennes kultur innan du vet hur det är att leva som den personen du klankar ner på gör.

Känslan är, som jag också har skrivit tidigare, inte jättesvår att förstå. Den är inte unik och kulturer med samma element har alltid funnits.

För mig är det helt OK om ni utövar er hobby på det sätt som ni finner lämpligt, förutsatt att det inte påverkar någon annan. Jag tycker att t ex lajv-rollspel är löjligt, men jag är inte inne och hackar i deras trådar eftersom de sköter sitt för sig själva och inte ställer till det för någon som inte vill bli inblandad.

Nu tillhör inte du dem, men det finns ju onekligen huliganer i tråden som anser sig att ha rätt att diktera villkoren för andra människor. Några inlägg bak är det ju t ex en nisse som hävdar att svensson inte behöver bli drabbad om man väljer sittplats istället för ståplats, går åt ett visst håll efter matcher etc. Men ni har ingen jävla rätt att diktera villkoren för människor som inte tillhör er kultur!

Samma sak med krossandet av polisbilar. Det drabbar skattebetalare som inte har ett skit med er hobby att göra.

Vill ni fightas och vara i fred, så gör det! Blir ni förbannade om kvällspressen skriver om er, så ge fan i att göra saker som garanterat ger rubriker, och dessutom inte har ett dugg att göra med det som ni påstår är er kultur, som att trasha polisbilar. Vill ni inte att utomstående lägger sig i, så agera på ett sätt som gör att utomstående slipper bli indragna!

Men personligen så är jag helt övertygad om att det är just den uppmärksamhet som huliganerna gnäller om som de är ute efter.
Citera
2009-05-12, 17:52
Medlem
bahnhof.zoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SUPERHITLER
Känslan är, som jag också har skrivit tidigare, inte jättesvår att förstå. Den är inte unik och kulturer med samma element har alltid funnits.

För mig är det helt OK om ni utövar er hobby på det sätt som ni finner lämpligt, förutsatt att det inte påverkar någon annan. Jag tycker att t ex lajv-rollspel är löjligt, men jag är inte inne och hackar i deras trådar eftersom de sköter sitt för sig själva och inte ställer till det för någon som inte vill bli inblandad.

Nu tillhör inte du dem, men det finns ju onekligen huliganer i tråden som anser sig att ha rätt att diktera villkoren för andra människor. Några inlägg bak är det ju t ex en nisse som hävdar att svensson inte behöver bli drabbad om man väljer sittplats istället för ståplats, går åt ett visst håll efter matcher etc. Men ni har ingen jävla rätt att diktera villkoren för människor som inte tillhör er kultur!

Samma sak med krossandet av polisbilar. Det drabbar skattebetalare som inte har ett skit med er hobby att göra.

Vill ni fightas och vara i fred, så gör det! Blir ni förbannade om kvällspressen skriver om er, så ge fan i att göra saker som garanterat ger rubriker, och dessutom inte har ett dugg att göra med det som ni påstår är er kultur, som att trasha polisbilar. Vill ni inte att utomstående lägger sig i, så agera på ett sätt som gör att utomstående slipper bli indragna!

Men personligen så är jag helt övertygad om att det är just den uppmärksamhet som huliganerna gnäller om som de är ute efter.

Och det är allmänt känt att Kat c folket tycker vadå om den saken sa du?

Förresten går mina skattepengar till knarkande ungdomar och ensamstående morsor i förorten som tuggar bidrag. Fastän de säger att de skall bättra sig gör de inte det. De efterlever inte vad de säger sig stå för. Heja bra argument!
Citera
2009-05-12, 18:12
Medlem
Klubbarna och åskådarna/huliganerna betalar skatt, dom har alltså rätt att ta del av det som finansieras av skattepengar dvs alla polisresurser som krävs vid högriskmatcher. Klubbarna i allsvenskan betalar ca 250 milj i skatt per år polisinsattserna för en säsong går på 50miljoner. Det betyder att allsvenskan drar in 200 miljoner kr till andra saker i samhället. Ganska enkel matematik, klubbarna står själva för säkerhetskostnaderna.

Att klubbarna skulle stå för alla kostnaderna för sånt som händer utanför arenan är som om systembolaget skulle stå för alla fylleslagsmål mm i samhället.

Angående ältandet om regler och den skiten:

En bra liga är en liga som står upp oavsett, är man 20 st och stöter på 40 andra så är det bara att köra på och hoppas på det bästa. Om ligan som vinner börjar massakera folk som ligger så får dom ett dåligt rykte. Det är snarare en hedersak än en regel.

Om man ska köra uppstyrt och nummer och ålder bestämms ska detta givetvis följas annars får man ett rykte om att man är en oärlig och feg liga, varför skulle man annars komma med 60 pers när det bestämdes 35? *host* gnaget *host*

Att oskyldiga drabbas är självklart tråkigt men det händer och det går inte att försvara. Folk får helt enkelt ta det försiktigare bland oskyldiga.

Citera
2009-05-12, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bahnhof.zoo
Och det är allmänt känt att Kat c folket tycker vadå om den saken sa du?

Förresten går mina skattepengar till knarkande ungdomar och ensamstående morsor i förorten som tuggar bidrag. Fastän de säger att de skall bättra sig gör de inte det. De efterlever inte vad de säger sig stå för. Heja bra argument!

Så bara för at det finns knarkande ungdomar och annat folk som "tuggar" bidrag så är det OK att du också kostar staten en massa onödiga pengar.

SUPERHITLERS senaste inlägg var nog det mest sakliga jag läst på länge i den här tråden.

Jag köper att det är en fantastisk känsla när ni fightas. Förmodligen samma känsla som när jag gick min första match i kickboxning. Men faktum kvarstår; oskyldiga drabbas, tredje man påverkas. Det kan du aldrig komma ifrån. Jag vet att det finns en och annan som bara deltar i "rena" fighter och som håller sig till den hederskodex som finns. Det är inte de personerna som vi vill åt.
Citera
2009-05-12, 19:51
Medlem
bahnhof.zoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korv20000
Så bara för at det finns knarkande ungdomar och annat folk som "tuggar" bidrag så är det OK att du också kostar staten en massa onödiga pengar.

SUPERHITLERS senaste inlägg var nog det mest sakliga jag läst på länge i den här tråden.

Jag köper att det är en fantastisk känsla när ni fightas. Förmodligen samma känsla som när jag gick min första match i kickboxning. Men faktum kvarstår; oskyldiga drabbas, tredje man påverkas. Det kan du aldrig komma ifrån. Jag vet att det finns en och annan som bara deltar i "rena" fighter och som håller sig till den hederskodex som finns. Det är inte de personerna som vi vill åt.

Tydligen. Det är den retoriken superhitler och flback använder sig av. Att det kostar pengar och att andra skadas. Varför är ni inte lika aktiva i drogforumen? Är det legitimt att kosta statet pengar genom missbruk och bidragstagande? Det är uppenbart att de inte är insatta och förstår att vi har en polismakt som skall upprätthålla ordning och säkerhet. Man pekar med pinnen på att det är Kat C folket som är problemet. Hur vore det att tänka om och peka på polisens insatser? Den poliskår som kostar mest i hela världen är den absolut sämsta. Man klarar inte hålla folksamlingar på 1000 personer åtskilda. Det är horribelt och befängt. Jag undrar hur många gånger jag promenerat Frösundaleden i mitt 36-åriga liv och skrattat åt den svenska polisens "taktik"..

En sak skall man ge dem, arrangemanget vid senaste derbyt var prickfritt.

Du menar att tredje man inte påverkas när folk pundar och lever på bidrag? Håhå jaja..
Senast redigerad av bahnhof.zoo 2009-05-12 kl. 19:56.
Citera
2009-05-12, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bahnhof.zoo
Tydligen. Det är den retoriken superhitler och flback använder sig av. Att det kostar pengar och att andra skadas. Varför är ni inte lika aktiva i drogforumen? Är det legitimt att kosta statet pengar genom missbruk och bidragstagande? Det är uppenbart att de inte är insatta och förstår att vi har en polismakt som skall upprätthålla ordning och säkerhet. Man pekar med pinnen på att det är Kat C folket som är problemet. Hur vore det att tänka om och peka på polisens insatser? Den poliskår som kostar mest i hela världen är den absolut sämsta. Man klarar inte hålla folksamlingar på 1000 personer åtskilda. Det är horribelt och befängt. Jag undrar hur många gånger jag promenerat Frösundaleden i mitt 36-åriga liv och skrattat åt den svenska polisens "taktik"..

En sak skall man ge dem, arrangemanget vid senaste derbyt var prickfritt.

Du menar att tredje man inte påverkas när folk pundar och lever på bidrag? Håhå jaja..

Vi berörs utav olika saker här i livet, pundare är ett mindre problem för mitt fotbollslag, coola snubbar som dig är ett problem.

Att du var 36 kommer som en överraskning, efter att ha läst dina inlägg var jag helt säker på att du var runt 18.

Om vi alla skulle tänka som ovan, då skulle polisen lägga 100% av sina resurser på att lösa mord för att sedan gå nedåt, eller svenska folket skulle ge alla sina bidrag till en organisation som började med det värsta. Nu fungerar det inte riktigt så i livet. Man väljer själv vad man engagerar sig i.

Du anser att polisen gör ett dåligt jobb, jag anser att ni gör ett dåligt jobb representera era lag. Skall man bekämpa det värsta då är det väl ni som är "roten" till polisernas inkompetens.

Har jag ens tryckt på att det kostar pengar? Kan ha nämnt det men inget som jag "aktivt" har använt som ett argument.
Citera
2009-05-12, 20:48
Medlem
bahnhof.zoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flback
Vi berörs utav olika saker här i livet, pundare är ett mindre problem för mitt fotbollslag, coola snubbar som dig är ett problem.

Att du var 36 kommer som en överraskning, efter att ha läst dina inlägg var jag helt säker på att du var runt 18.

Om vi alla skulle tänka som ovan, då skulle polisen lägga 100% av sina resurser på att lösa mord för att sedan gå nedåt, eller svenska folket skulle ge alla sina bidrag till en organisation som började med det värsta. Nu fungerar det inte riktigt så i livet. Man väljer själv vad man engagerar sig i.

Du anser att polisen gör ett dåligt jobb, jag anser att ni gör ett dåligt jobb representera era lag. Skall man bekämpa det värsta då är det väl ni som är "roten" till polisernas inkompetens.

Har jag ens tryckt på att det kostar pengar? Kan ha nämnt det men inget som jag "aktivt" har använt som ett argument.

Precis. Man berörs av olika saker och ting. Jag kan bara konstatera att fotbollen och alla dess arrangemang genererar oerhört stora summor till den svenska staten. Vad genererar andra kostsamma grupper? Noll.

Huruvida min ålder kommer som en överraskning eller inte väljer jag att inte kommentera då det knappast hör hit.

Det där får du utveckla. Tänka hur då? Min filosofi är att polisen ligger när flertalet miljoner, av såväl dina som mina skattepengar, på att förhindra konfrontation samt att upprätthålla ordningen. Att jag betalar mer skatt än du gör mig inget, sak samma. Polisen vet precist och minutiöst vad som komma skall, man har en X-term och en Y-term. Närmar sig dessa två termer varandra uppstår konfrontation. En konfrontation som enligt dig inte är av en önskvärd art vid fotbollsevenemang. Jag kan nämna hur många exempel som helst där polisen skulle kunnat förhindra blodvite hos "oskyldiga" personer.
Därför tänker jag ta Göteborg som exempel som flera här inne har tyckt var förjävligt. Man har ALLA tillresta supportrar på exakt samma ställe, såväl kategori A som B som C. Dessa står utanför Gamle Port och går i en gemensam gruppering mot stadion med polisiär eskort. 100-talet meter därifrån bryter sig somliga ur den grupperingen och rusar mot antagonister som placerat sig kring familjeläkaten och göteborsklackens sektion. Polisen vet sedan innan att det är en högriskmatch, med extra krut i denna gång. Man svarar med att ha 4(!) hästar uppställda som försvar/skydd till göteborgsflanörers försvar. Är det bra? Skall inte polisen lastas för att man gör ett direkt regelvidrigt och kopiöst dåligt jobb?

Efter matchen kommer Göteborgs kat C mot Jvn stationen i GBG där polisen vet att Djurgårdens kat C huserar. Jag vet att polisen visste det då man tänkte gripa flertalet Djurgårdare men som det så snyggt såg ut "tappade bort dem". Hur ställer du dig till att polisen låter eskortera göteborgs Kat C till Djurgårdens Kat C? Bra jobb.

Hur fan kan kategori C supportar var roten till ett polisiärt förkastligt arbete och utlärande? Besitter inte ens rikskrim mer kompetens än att man kan hålla isär grupperinger på 100 personer som är våldsromantiker vet jag inte vad.. Du har säkert något bra att säga om det med.

*Orkar ej korrekturläsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in