2009-05-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bahnhof.zoo
Precis. Man berörs av olika saker och ting. Jag kan bara konstatera att fotbollen och alla dess arrangemang genererar oerhört stora summor till den svenska staten. Vad genererar andra kostsamma grupper? Noll.

Vänta här nu, du tar åt dig äran för att folk går på fotboll? Du tar åt dig äran för att olika lag fixar arrangemang som drar in pengar? I min värld är du och liknande personer bara stora minus. Visst ni kanske köper en biljett, ni kanske köper 2 korvar och något att dricka men sen står ni för det röda i balansräkningen.

Kategori C personer är väl bland de som lägger minst pengar av de olika fansen som går på alla matcher för att sedan se till att skapa de största kostnaderna.

Du försöker använda dig av retoriken, jag betalar för en upplevelse, då kan jag även skapa kostnader, för jag har minsann betalt. Det här är samma resonemang som, "jag har köpt öl på det här stället då är det inget problem om jag slår sönder inredning för samma eller mindre kostnad". I mina ögon ett pubertalt synsätt.

Bara för att man har genererat en vinst till någon ger det inte en rättighet att skapa en kostnad, något som borde vara uppenbart för alla över 12.
Citera
2009-05-12, 21:18
Medlem
Citat:

Det där får du utveckla. Tänka hur då? Min filosofi är att polisen ligger när flertalet miljoner, av såväl dina som mina skattepengar, på att förhindra konfrontation samt att upprätthålla ordningen. Att jag betalar mer skatt än du gör mig inget, sak samma. Polisen vet precist och minutiöst vad som komma skall, man har en X-term och en Y-term. Närmar sig dessa två termer varandra uppstår konfrontation. En konfrontation som enligt dig inte är av en önskvärd art vid fotbollsevenemang. Jag kan nämna hur många exempel som helst där polisen skulle kunnat förhindra blodvite hos "oskyldiga" personer.
Därför tänker jag ta Göteborg som exempel som flera här inne har tyckt var förjävligt. Man har ALLA tillresta supportrar på exakt samma ställe, såväl kategori A som B som C. Dessa står utanför Gamle Port och går i en gemensam gruppering mot stadion med polisiär eskort. 100-talet meter därifrån bryter sig somliga ur den grupperingen och rusar mot antagonister som placerat sig kring familjeläkaten och göteborsklackens sektion. Polisen vet sedan innan att det är en högriskmatch, med extra krut i denna gång. Man svarar med att ha 4(!) hästar uppställda som försvar/skydd till göteborgsflanörers försvar. Är det bra? Skall inte polisen lastas för att man gör ett direkt regelvidrigt och kopiöst dåligt jobb?

Din filosofi är att man alltid ska bekämpa det "största" eller "mest problematiska". Samhället funkar inte så. Vi kan inte sätta 100% av alla poliser att lösa mord för att sedan gå nedåt i straffskalan. Det blir ohållbart.

Du skyller polisen för att folk blev attackerade, är polisen även skyldig till bankrån, våldtäkter, hustrumisshandel, pedofiler osv osv? Du upplever inte att fokus hamnar lite fel? Sen kommer du med specifika saker som jag inte kan uttala mig om, fyra hästar dig osv.

Polisen skall ha kritik när de utför ett dåligt jobb men du anser att de är skyldig att folk slåss och där blir det lite fel.

Så du betalar mer skatt än mig, det var intressant... på fb kan alla vara lyckade.
Citera
2009-05-12, 21:29
Medlem
bahnhof.zoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flback
Din filosofi är att man alltid ska bekämpa det "största" eller "mest problematiska". Samhället funkar inte så. Vi kan inte sätta 100% av alla poliser att lösa mord för att sedan gå nedåt i straffskalan. Det blir ohållbart.

Du skyller polisen för att folk blev attackerade, är polisen även skyldig till bankrån, våldtäkter, hustrumisshandel, pedofiler osv osv? Du upplever inte att fokus hamnar lite fel? Sen kommer du med specifika saker som jag inte kan uttala mig om, fyra hästar dig osv.

Polisen skall ha kritik när de utför ett dåligt jobb men du anser att de är skyldig att folk slåss och där blir det lite fel.

Så du betalar mer skatt än mig, det var intressant... på fb kan alla vara lyckade.

Återkom när du rättat till dina faktafel och påståenden som är helt tagna ur luften.

Någon nationalekonom är du minsann icke. När jag investerar och genererar vinst till Dif har jag min fulla rätt att ställa krav som i sin tur genererar kostnader för bolaget. Det i sin tur kan exempelvis vara riskkapitalistiska investeringar, hur var det egentligen med Källström?
Citera
2009-05-12, 21:41
Medlem
Citat:
Återkom när du rättat till dina faktafel och påståenden som är helt tagna ur luften.

Någon nationalekonom är du minsann icke. När jag investerar och genererar vinst till Dif har jag min fulla rätt att ställa krav som i sin tur genererar kostnader för bolaget. Det i sin tur kan exempelvis vara riskkapitalistiska investeringar, hur var det egentligen med Källström?

Inte undra på att ni har hobbys som att slåss.

1: Att köpa något är inte att investera, köper du en biljett då ger den dig rätt att besöka en arrangemang, inte rätten att skapa kostnader.

2: Att investera, tex i ett riskkapitalbolag är en helt annan sak än att köpa 3 öl på en krog.

Du blandar ihop begreppen lite, antar att du blivit hoppad på.

Även om det skulle vara så att du investerat i ett riskkapitalbolag så ger detta inte rätten att förstöra för likvärdig summa för de som utnyttjat kapitalet. Att man måste förklara detta för någon över 18 är en jävla varningssignal, samhalls varning.

Sen verkar du har problem med kravställning, att slåss med andra supportrar är inte att ställa krav, att slåss mot polisen är inte att ställa krav osv.
Citera
2009-05-12, 21:45
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Seriöst, borde inte gett mig in i den här diskussionen. Jag bryr mig inte ett dugg om vad alla ni som låtsas se till samhällets bästa försöker hävda är realistiskt. Ni har en hang-up gällande den här frågan och kommer aldrig att ge er, ni är arga skattebetalare™ som värnar om era gator & era torg, alla barnfamiljer och så vidare. Riktiga mönstermedborgare, ni går väl aldrig mot röd gubbe ens?

Hur som helst, liknelsen var väl inte så svår att förstå? Ni påstår att huliganer = minskade publiksiffror.

AIK = många huliganer, massor av publik.
TFF = Inga huliganer, ingen publik.

Jag hävdar inte att huliganer automatiskt fyller läktarna men de verkar heller inte ha den påverkan på publiksnittet som ni hävdar.
Jag ber om ursäkt men jag förstod bara inte, ärligt talat, den parallellen, sorry, men med det inte sagt att du hade fel eller uttryckte dig dumt, tvärtom...jag greppade bara inte. Att det sedan får dig att såväl komma med små personliga påhopp samt lägga ord i min mun tycker jag är lite synd.

Jag "värnar" inte om min värld eller är någon sorts stockkonservativ skattebetalare som ser er som sämre utan undrar bara, för sjuttielfte gången så svara gärna på det nu , varför ni inte klarar av att åka iväg och slåss där ni får vara ifred?

Det jag försöker få fram är att firmorna nu, med saker som youtube och hungriga journalister som grund, hamnar sjukt hårt i rampljuset och att detta, oavsett tidigare beräkningar och jämförelser, är väldigt negativt för fotbollen.
Citera
2009-05-12, 21:46
Medlem
bahnhof.zoos avatar
Citat:

1: Att köpa något är inte att investera, köper du en biljett då ger den dig rätt att besöka en arrangemang, inte rätten att skapa kostnader.

2: Att investera, tex i ett riskkapitalbolag är en helt annan sak än att köpa 3 öl på en krog.

Även om det skulle vara så att du investerat i ett riskkapitalbolag så ger detta inte rätten att förstöra för likvärdig summa för de som utnyttjat kapitalet. Att man måste förklara detta för någon över 18 är en jävla varningssignal, samhalls varning.

Sen verkar du har problem med kravställning, att slåss med andra supportrar är inte att ställa krav, att slåss mot polisen är inte att ställa krav osv.

Sade jag inte åt dig att ta reda på fakta och sluta komma med faktafel? Hur många gånger skall jag behöva säga det åt dig?
Citera
2009-05-12, 21:50
Medlem
Marmoths avatar
Citat:

Schmack-slabang-poff.....dunderträff mitt på spikhuvudet!

Det är lite av den problematiken jag också ser, d v s "de" väljer själva regler som passar dem och lever efter dem som fakta-mantran och tycker att de "är" klubben. Det är väl bättre att engagera sig i klubben, gå på möten, rösta och göra det på "rätt" sätt om man verkligen har seriösa intentioner.
Citera
2009-05-12, 21:52
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Sade jag inte åt dig att ta reda på fakta och sluta komma med faktafel? Hur många gånger skall jag behöva säga det åt dig?
Citera
2009-05-12, 21:55
Medlem
BIuemagics avatar
Har ingen större koll på firma världen så jag undrar hur stora och respekterade är RFK?
Citera
2009-05-12, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIuemagic
Har ingen större koll på firma världen så jag undrar hur stora och respekterade är RFK?

Det finns säkert nån 15-åring som tycker som är skitcoola och jätterespekterade. Troll eller?
Citera
2009-05-12, 22:01
Medlem
BIuemagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korv20000
Det finns säkert nån 15-åring som tycker som är skitcoola och jätterespekterade. Troll eller?

Som sagt har jag ingen större koll och då jag är ÖIS supporter var jag nyfiken. Capish?
Citera
2009-05-12, 22:14
Medlem
Citat:

Okej samhallsmänniska, istället för att ospecificerat säga att någon har eller skriver faktafel så är det bättre att påpeka vad som är fel.

Du har uppenbara problem att diskutera på ett forum, du skriker högt om att folk inte har rätt fakta, du blandar ihop begrepp mm. Det blir lite tokigt då.

Du vill på något sätt hävda att investering eller köp ger någon slags rättighet till att förstöra för likvärdig summa, finns inget annat sätt att tolka de du skriver. Hur du sedan kopplar in investering i spelare till huliganers kostnader är för mig en gåta, men det är säkert helt logiskt i din hjärna.

Uppenbarligen har du gigantiska problem när folk spräcker illusionen om "scenen" och försöker greppa varje halmstrå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in