Citat:
Ursprungligen postat av Dieter_K
Jag orkar inte klippa och klistra, men snabb kommentar till det övriga. Ungdomar har alltid organiserat sig i gäng och slagits. Just nu uppmärksammar media fenomenet med firmor och då söker sig bråkmakarna dit istället. Det är inte ett fotbollsproblem, utan ett samhällsproblem som tar sig uttryck genom en koppling till fotboll. Snart är denna fluga över och då bråkar de i andra former igen. Minns tex alla skinnheads och kickers på 80 och 90-talet? Faktum är fortfarande att det är mycket lugnare kring matcherna nu än för så lite som tio år sen.
Ja, absolut är det så, inget nytt, sant!

Tror dock inte att det försvinner denna gång (kolla övriga fotbollsvärlden) och grejen är ju t ex att på de senaste derbyna, m m, så har det ju sett ut som 80-talet igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Dieter_K
Mitt syfte har aldrig varit att försvara, utan att just förklara. De enda jag försvarat är de oskyldiga som genom provokation betett sig illa. Inte själva handlingen, utan orsaken till den.
Självklart borde människor inte mörda, våldta, köra rattonyktra, fuska med skatten osv. Men tror du på fullaste allvar att vi någonsin kommer uppnå det? Därför har vi polis och ordningsvakter som ska skydda oss oskyldiga. Det är hela min poäng. DE är anställda för att veta bättre. DE har betalt för att föregå med gott exempel. Inte för att provocera fram mer bråk och slå oskyldiga.
Ja, självklart ska ordningsmakt, såväl polis som väktare, vara bättre rustade psykiskt för detta, absolut! Ser man den stora helheten så är det dock fotbollsrelaterat våld likväl oavsett vem som börjar, provocerar och/eller är mest skyldig.
Vidare så blev nog debatten senast lite "fel" eftersom jag satt och yrade om firmor och helheten medan det i torsdags, på detaljnivå, var en annan problematik. Jag tror dock att om firmorna tar sig i kragen och tar boxen långt bort till 100% att det blir "bättre" i och runt arenorna för, som jag nämner ovan, så är det lite av en tillbakagång vi ser nu tycker jag.
Har det kommit fram någon mer info eller nåt nytt gällande DIF Säks agerande och hur blir det ikväll? JK vill ju inte se dem där medan Bosse ju ändå menade att man inte kan strunta i regelverket. Någon?