Hamburgers! The cornerstone of any nutritious breakfast.
För några år sedan åkte jag och mina vänner till Tallinn för att inhandla alkohol som man sedan skulle föra in i Sverige. Det blev att åka upp till båten och väl där så ville en kompis äta. Restaurangerna på båtarna är knappast bra, men han var hungrig och jag själv höll mig hellre än att utmana ödet.
Så vi går in på en restaurang som serverar all möjlig form av mat. Det finns sörjig husmanskost från Sverige och annan Öststatsmat för riktiga karlakarlar. Just idag har min kompis tur, då ett finfint erbjudande ger honom en dricka vid köpet av deras smarriga hamburgare för enbart 35 riksdaler.
Då det inte går att kommunicera med den fete kärring så pekar kompisen på menyn som han vill beställa. Så hon öppnar en konservburk, tar hamburgaren och mikrar den lite. Lägger den i ett på tok för stort hamburgarpapper tillsammans med en papptallrik. Därefter häller hon upp den blaskiga drickan i en en såndära liten plastmugg som finns hos tandläkaren.
Och när den pissljumma, sladdrigt gummiga hamburgaren väl avnjuts. Så kan man verkligen känna kvalitén av varje gram på burgaren, som bröd, kött och den lilla mängd existerande tillbehör.
http://imageshack.us/photo/my-images/824/hamburgeeeers.png/