Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
riktig mat skall tillaga med omsorg, och där är Kina maten sist på listan. det blir alltid nåt snabbt skit som kocken i all hast slänger ihop. grejen är att i Sverige är restaurangerna någorlunda hälsosammare än den i kina. åker man till kina och äter maten där så är det bara fett som paketerats i muggar med nån äcklig wok. och det här ska man få i sig med pinnar, så förtjust är jag inte att jag sitter med fingrar och klor och med möda(!) med att få i mig skiten.
Har du varit i Kina? Allt jag käkat där (Och nej, jag äter inte deras jävla gatumat) har varit lätt och fräscht, speciellt jämfört med avskrädet som kallas för kinamat här i Sverige, men även jämfört med t.ex vanlig svensk husmanskost. Finns liksom en anledning till att asiater får mindre hjärtproblem och tjocktarmscancer än oss här i väst (och det inte bara för att de vart fattiga, statistiken gäller även för t.ex Hong Kong och Singapore). Och sen när packeterar man mat i "muggar" i Kina? Såvitt jag vet är det ett amerikanskt fenomen att kinesrestauranger packar sin chow mein (än en gång, inte en kinesisk maträtt) i cylinderformade förpackningar. Att du sen är för efterbliven för att hantera ett par ätpinnar är inge någons annans problem.
OnT så har jag bara dåliga erfarenheter Kebab House i Stockholm (både den vid hötorget och på vasagatan). Köttslamsorna måste fan ha kryddats med aska.