Ursprungligen postat av
Skarnfogden
1. Pizza Pino i Midsommarkransen. Käkade en Calzone som iofs smakade helt ok, men redan ett par timmar efter började jag må tjyvens. Slutade med tre dagars kaskadspyor och feber upp över öronen. Detta var flera år sedan, men jag kan än idag inte med just den pizzan. Det är som att bara åsynen av den får kväljningarna tillbaka.
2. Jensens Böfhus på Sveavägen. Var där en gång, aldrig mer. Åt en hamburgare, dyr, i alla fall jämfört med Sibylla eller donken, som fick de där djupfrysta billighetsburgarna man hittar på Ica att smaka som gourmetmat vid en jämförelse. Fy fan.
3. Kinesen på Birger Jarlsgatan nära Eriksbergsgatan. Minns inte vad den hette, men detta va många år sedan och idag ligger det något Vietnamesiskt där. Var där på lunch med jobbarpolare och alla beställer samma sak utom jag. De får sin mat och börjar käka. jag sitter och väntar och blir hungrigare och hungrigare. Visst kan man vara flexibel, och regeln om att alla vid samma bord ska ha maten samtidigt behöver inte hållas på minuten speciellt inte lunchtid, men när de andra började bli klara efter typ en halvtimme, och jag förgäves hade försökt påkalla uppmärksamhet från kyparen drog jag helt enkelt. Polarna berättade att ett par minuter senare kommer samma kypare ut med min mat och blir skitförbannad när jag gått. han börjar gorma och kräver att de ska betala mitt käk, vilket de givetvis vägrar. Då springer han ut på gatan i fåfängt hopp om att få tag i mig, och där stod han när de gick. Högröd i ansiktet och svärande på kinesiska. De garvade så de höll på att dö.
4. Samma sak på ett ställe i England. Snett emot Cutty Sark i Greenwich. Var där med jobbet och alla beställde något suspekt med Taco-anknytning, utom jag som tog dagens rätt. Misstag. Logisk sett borde mitt käk bara varit att sleva upp, men så verkar inte varit fallet. När de andra ätit upp fick jag (då ganska grinig) efter två påminnelser min mat. Smakade helt ok, men jag gick ändå in på toaletten och ollade sedlarna ordentligt innan jag tryckte dem hårt i handen på den något förvånade kyparen.
5. Dagobert på Roslagsgatan. Var visserligen inte jag, utan en polare, och i efterhand kan man ju undra hur smart det var att beställa en räkcocktail mitt i varmaste sommaren på typ ett decennium, en fråga han säkert ställde sig själv under dagarna som kom. Spya på spya och rännskita galore. Har varit där flera gånger sedan dess och käket är bra. Dock skyr vi allting som har räkor i sig.
6. Fridhem på Fridhemsgatan. Heter nu Lion Bar tror jag och byter ägare ungefär en gång i kvartalet. ett äkta sunkhak där lukten av urinoar stundom ger ölet en ny dimension. Har käkat där flera gånger, och det var ju inte direkt så att Guide Michelin eller vad det heter idag, stod på kö, men fullt okej för priset. Gjorde dock missen att beställa in en plankstek, vilket var det segaste trådigaste kött jag någonsin ätit. Har aldrig tidigare riktigt förstått uttrycket att någonting smakar skosula, men fick lära mig den hårda vägen. Enda gången jag inte kunde äta upp någonting överhuvudtaget trots att jag var hungrig. Fick döva svälten med billig öl istället.
7. Govindas (ligger bredvid Fridhem liksom av gudomlig ingivelse). Nu är jag inte någon vegetarian, men hade hört så mycket om detta ställe och hur bra det skulle vara så jag tog blivande frugan med mig dit för en av de vidrigaste soppor jag någonsin ätit. Minns inte vad de kallade den, men det smakade ungefär som om du kokt upp bottenslasket i en större offentlig askkopp. Det fick oss bägge att närapå spy, men alla de gamla hippiesarna och harekrishnagubbarna som var där förutom oss smaskade och sörplade med välbehag tills deras vidriga skägg var fulla av slaggprodukter. Urk. Tilläggas skall att det var någon form av buffé och att en av bönerabblarna ur personalen kom och tipsade oss om att det var fritt fram att hämta mer.