Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Klarar ni av dialekten?
Ja, det stör mig inte
38,06%
94 röster
Nej, det stör och tar fokus ifrån matchen
61,94%
153 röster
2019-09-07, 16:08
  #1873
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Tror du jag fattar allt som en stockholmare säger då?

Det borde finnas kommentatorer som ansvarar för att kommentera särskilda klubbars matcher. Man borde kunna välja mellan en hemma- eller bortakommentator - just för att alla ska förstå - och så borde man kunna stänga av kommentatorn på TV-sändningar.

Jag vet inte vilket betyg du hade i svenska, men jag antar att det inte va MVG.
Citera
2019-09-07, 16:13
  #1874
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Jag vet inte vilket betyg du hade i svenska, men jag antar att det inte va MVG.
Svenska är nog det enda ämne som jag fått MVG i både på grundskolan och på gymnasiet. Däremot har jag inte pluggat vidare. Fler relevanta frågor?
Citera
2019-09-07, 16:21
  #1875
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Svenska är nog det enda ämne som jag fått MVG i både på grundskolan och på gymnasiet. Däremot har jag inte pluggat vidare. Fler relevanta frågor?

Ändå förstår du inte svenska. Snyggt! Yes. Vad hade du i danska?
Citera
2019-09-08, 06:15
  #1876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Hon pratar helt utan att använda annat än infinitiv-form, är det verkligen så man pratar i Åliden? Det är en våldtäkt på svenska språket som borde hanteras genom att man skickar upp dugliga svensklärare till Åliden med omnejd!
Språket hon talar kallas 'bondska' och ja, det är infinitiv som gäller mest hela tiden. Har en ingift släkting från de trakterna som talar likadant.

"Igår dammsuga ja' huse' "

"Han gav den åt jag"


Tyvärr, kommenterar Hanna är det bara att stänga av.
Citera
2019-09-08, 12:17
  #1877
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Jag tycker då att det är mera störande med att Hanna Marklund är en kvinna. Som gammal damfotbollsspelare är hon sämre kvalificerad än f.d. elitidrottsmän.
Citera
2019-09-08, 14:33
  #1878
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En dialekt definieras som »avvikelse från standardspråket«. Standardspråket är skriftspråket och dialekter är talspråk. En dialekt kan aldrig vara fel. Om någon påstår det så har den personen helt enkelt inte förstått vad en dialekt är. Du verkar vara en sådan.
Det är fruktansvärt fel att ha den dialekten i program där hela Sverige tittar och lyssnar. Det är min åsikt om jag får ha nån?
Citera
2019-09-08, 17:54
  #1879
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det är fruktansvärt fel att ha den dialekten i program där hela Sverige tittar och lyssnar. Det är min åsikt om jag får ha nån?

Du får absolut ha en åsikt och tycka som du tycker. Det är dock inte samma sak som att du har rätt och att den som tycker tvärtemot dig har fel. Du företräder inte tittarnas samlade åsikt. Det gör inte jag heller, men jag förmodar att den kommersiella kanalen TV4 har bättre koll, än du, på vad som går hem i stugorna och vad som inte gör det.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-09-08 kl. 17:56.
Citera
2019-09-08, 20:50
  #1880
Medlem
bagarn29s avatar
Rudolf "Putte" Kock, är väl okänd för de flesta av er, men på sin tiden stjärna. Liksom Bengt Bedrup som i klippet påminner om en riktig klassiker.

http://karlskronabloggen.se/2018/09/...ock-klassiker/
Citera
2019-09-10, 03:45
  #1881
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du får absolut ha en åsikt och tycka som du tycker. Det är dock inte samma sak som att du har rätt och att den som tycker tvärtemot dig har fel. Du företräder inte tittarnas samlade åsikt. Det gör inte jag heller, men jag förmodar att den kommersiella kanalen TV4 har bättre koll, än du, på vad som går hem i stugorna och vad som inte gör det.
Jag tycker du har rätt i sak men att tro att kanalers ansvariga vet bättre är ju humbug. Det drivs en agenda där hon får jobbet före en bland tittare mer populär man 7 dagar i veckan. Det är viktigt för vissa, oavsett kvalitet.

—-

Ni som hetsar med att ni inte förstår vad norrlänningen/skåningen/stockholmaren säger skyltar bara med er ointelligens. Jag tror er inte. Ingen är väl så dum..?

Jag saknar Jens Fjellström btw. Han är fin!
Citera
2019-09-10, 05:39
  #1882
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Jag tycker du har rätt i sak men att tro att kanalers ansvariga vet bättre är ju humbug. Det drivs en agenda där hon får jobbet före en bland tittare mer populär man 7 dagar i veckan. Det är viktigt för vissa, oavsett kvalitet.

Ja just det, jag har rätt men ändå fel.

Vad jag menade var inte att ställa upp en jämförelse mellan henne och någon »populärare«. Jag menade helt enkelt att det nog är mycket färre som retar sig på henne än vad vissa i tråden vill påskina. Med andra ord TV4 har koll på att hon inte är en »katastrof« och att hon går hem tillräckligt bra i stugorna för att tjäna deras olika syften.

Personligen tycker jag att hon är bra, långt bättre än många andra, men naturligtvis inte bäst.

Citat:
Jag saknar Jens Fjellström...

Fjellström är en som jag tycker är bättre, exempelvis. »Gnäll« Strömberg gör däremot nästan att jag vill stänga av.
Citera
2019-09-10, 11:33
  #1883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Jag vet inte vilket betyg du hade i svenska, men jag antar att det inte va MVG.

Otroligt att jag "försvarar" en helsingborgare, men antar att du inte heller hade MVG i svenska.

Dels stoltserar du med att du inte förstår svenska om den som talar har någon form av dialekt, och sen skriver du "va"...
Citera
2019-09-10, 20:54
  #1884
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Rudolf "Putte" Kock, är väl okänd för de flesta av er, men på sin tiden stjärna. Liksom Bengt Bedrup som i klippet påminner om en riktig klassiker.

http://karlskronabloggen.se/2018/09/...ock-klassiker/

Putte Kock var ju inte sämst. Han var profilstark. I slutet på karriären var han tipsexpert och presenterade varje vecka TV-tipset.

https://www.oppetarkiv.se/video/10643271/sportspegeln
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback