Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Klarar ni av dialekten?
Ja, det stör mig inte
38,06%
94 röster
Nej, det stör och tar fokus ifrån matchen
61,94%
153 röster
2019-09-01, 07:00
  #1861
Medlem
Knotknets avatar
Bojan är överlägset sämst alla kategorier. Kan ingenting om fotboll och har en vidrig attityd. Nej Bojan du har aldrig varit en storspelare, du har spelat i pissoarer AIK och lyckades i en usel omgivning vara sämst i laget.
Citera
2019-09-03, 21:42
  #1862
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Bojan är överlägset sämst alla kategorier. Kan ingenting om fotboll och har en vidrig attityd. Nej Bojan du har aldrig varit en storspelare, du har spelat i pissoarer AIK och lyckades i en usel omgivning vara sämst i laget.
Har skrivit om honom ett antal gånger förut men ändå. Han får väldigt mycket tid i viasat. Alltså måste det finnas något genuint intresse för honom som expert. Min gissning är att han går hem hos facebook svenssons som inte kan något om fotboll. Spännande med en blatte som pratar "fin" svenska och visar känslor och säger "vad han tycker" liksom. Sen går han nog hem hos många supporters då han använder samma argument som pöbeln oftast gör. Han gjorde exempelvis ett uppskattat framträdande i man united tv där han fick mycket beröm när han slängde ur sig en massa skit om det dåliga styret. Men det är just det han gör. Han sitter bara och häver ur sig vad han tycker och tänker. Hans känslor hela tiden. Inga expertegenskaper överhuvudtaget.

Men det absolut värsta är hur han hela tiden leker expert på allting. I supercupfinalen påstod han att domaren som kom från ligue 2 var en av europas bästa. Hur många ligue 2 matcher tror ni han sett? Nu sitter han och leker expert på damfotboll. Hur många dammatcher tror ni han sett? Sen skrev jag för något år sedan om hur han påstod att han följt moussa sissoko i spurs ändå från hans tid i tolouse. Hur många tolouse matcher tror ni han sett? Han läser en massa på wiki eller något och sen hittar han på. En jävla fjant är vad han är.

En annan fjant är martin åslund som fortsätter vara dryg och arrogant i studion. Vilket ni säkert såg när han snackade bury i premier league studion. Han gör det också till sin grej att hela tiden gå emot sin "medexpert" i studion för att leka kunnig. Han har dessutom dålig koll på det han snackar om. Han verkade vara ute på tunn is och hade förmodligen väldigt lite koll på burys situation. Han har haft liknande inlägg kring bayern munchen och deras ekonomi och arena vilket blivit avslöjat flera gånger om, bland annat här på flashback.

Den enda jag egentligen gillar i svensk tv är erik niva. En del stör sig på hans röst. Visst. Och jag vet inte om jag skulle kalla honom expert. Mer nörd. Men han ger hela tiden nya och intressanta vinklar kring fotbollen. Man lär sig oftast något nytt. Inte som dem andra som bara sitter där och rapar ur sig gamla floskler.
__________________
Senast redigerad av asdfghjklzxcvbnm 2019-09-03 kl. 21:44.
Citera
2019-09-07, 07:57
  #1863
Medlem
Ovcharkas avatar
Hanna Marklund - störande?

Jag kan inte titta på matcher som hon kommenterar. Hennes dialekt tar överhand och fokus.

Se höjdpunkterna från matchen mot Färöarna så får ni en liten reminder/ett smakprov:
https://www.fotbollskanalen.se/video...-mot-faroarna/

Går det att titta på sändningar med henne?
Ja, dialekten stör inte så pass/inte alls.
Nej, dialekten är åt helvete.

Tillägg samt extra diskussion: Varför ombeds hon inte tala ordentligt? Dialekt i all ära, men när ord förvrängs, kortas av etc, så har det ju gått för långt.

"Han schjuut på bortr stolp å gör mål".
__________________
Senast redigerad av Ovcharka 2019-09-07 kl. 08:00.
Citera
2019-09-07, 08:26
  #1864
Medlem
Har inga problem med dialekten fastän jag kommer från andra ändan av landet. Problemet jag har är KVOTERINGEN i det svenska samhället, så även inom idrotten i massmedierna. När t.ex. Lagerbäck eller Axén snackar, då finns det en tyngd som är blytung. Fjantar finns det också, främst Åsnelund och Johannesson, men de är också kvoterade fastän de vare sig kan något om fotboll som inte sofftittaren kan eller att man förstår vad de menar med sitt grötiga uttal eller sina avhuggna meningar där man får gissa eller själv får fylla i de ord som utelämnas i meningarna de försöker att sätta samman. En gris med smycken är fortfarande en gris. Martin Å är fortfarande Marin Å även om han dresserar sig i Armanikostym.
Citera
2019-09-07, 08:32
  #1865
Medlem
Engelitzs avatar
Jag är helt emot kvotering, och det finns bättre manliga alternativ än Marklund. . Kärringar ska kommentera kärringfotboll och inte herrlandslaget. . Nåväl hon är i allafall bättre än snutaset Malin Swedberg. Hon är riktigt usel. .
Citera
2019-09-07, 09:29
  #1866
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är inte bekant med det faktum att dialekter definieras som avvikelse från skriftspråket. Alla som är uppväxta i och bor i Sverige talar någon dialekt. Vissa dialekter är mer uttrycksfulla (vassa, grötiga, sjungande etc.) än andra. Sammantaget gäller emellertid det faktum att talspråk (dialekter) inte är underkastade någon grammatik som »dugliga« svensklärare ska rätta till.

När Nannskog eldar på med sin halvskånska eller när Stockholmsdialekten ljuder där [e] blir /ɛ/ är det ingen som skriker efter svensklärare.

Det jävliga är att när Ingemar Stenmark en gång i tiden talade i stil med det Marklund gör (klippte av orden) då upplevdes det som charmigt. Det kan du ju fundera på varför det är så.

Det är ju en satans tur att Marklund både vågar och att TV4 tillåter henne att tala natuligt.
Att man talar dialekt betyder inte att man kan åsidosätta alla grammatikregler och som Hanna prata endast i infinitiv.
Citera
2019-09-07, 11:38
  #1867
Medlem
Har lite svårt för Hanna Marklund, att hon är kvinna spelar ingen roll för mig, det har mer att göra med att hon verkar inte ha någon större koll på varken regler, spelare eller annat intressant som rör lagen i matchen. Sen är dialekten lite jobbig tyvärr.

Vill man ha en kvinna som kommentator så är det helt okej för mig men det får inte komma på bekostnad av kvalitén. I alla fall inte så pass mycket att det blir störigt eller för märkbart.

Therese Strömberg har väl hyffsad koll ändå? Har inte sett så mycket mer än målklubben med henne men där verkar hon ju rätt okej, byt ut Hanna mot henne om det nu är viktigt att ha en kvinnlig kommentator. Therese pratar ju tydlig svenska också vilket är en stor fördel.

Vad finns det för fler kvinnliga alternativ?

Sen tycker jag att Tv4 håller en låg nivå även på de manliga kommentatorerna också, jämnför dom med viasats/viaplays kommentatorer(Glenn Strömberg, Niklas Holmgren, Henrik Strömblad etc) som har stenkoll på allt så märker man det väldigt fort.
__________________
Senast redigerad av Logisksvensk 2019-09-07 kl. 11:45.
Citera
2019-09-07, 12:34
  #1868
Medlem
Det som är värre än okunnighet är tycker jag tillgjordhet och fokus på sig själv än på sporten. Således är vidriga Christer Olsson på radiosporten sämst enligt mig med Chris Härenstam på silverplats.
Citera
2019-09-07, 13:07
  #1869
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Att man talar dialekt betyder inte att man kan åsidosätta alla grammatikregler och som Hanna prata endast i infinitiv.

En dialekt definieras som »avvikelse från standardspråket«. Standardspråket är skriftspråket och dialekter är talspråk. En dialekt kan aldrig vara fel. Om någon påstår det så har den personen helt enkelt inte förstått vad en dialekt är. Du verkar vara en sådan.
Citera
2019-09-07, 15:45
  #1870
Medlem
Needs.more.brandys avatar
För mig som skåning är det extremt irriterande att höra uppsvenska dialekter som kommenterar HIF, men det är ändå bättre än att ha boisare och mff:are som kommenterar.
Citera
2019-09-07, 15:47
  #1871
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
För mig som skåning är det extremt irriterande att höra uppsvenska dialekter som kommenterar HIF, men det är ändå bättre än att ha boisare och mff:are som kommenterar.

För oss som inte har satt i halsen är det uppfriskande att höra vad människan faktiskt säger.
Citera
2019-09-07, 15:57
  #1872
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
För oss som inte har satt i halsen är det uppfriskande att höra vad människan faktiskt säger.
Tror du jag fattar allt som en stockholmare säger då?

Det borde finnas kommentatorer som ansvarar för att kommentera särskilda klubbars matcher. Man borde kunna välja mellan en hemma- eller bortakommentator - just för att alla ska förstå - och så borde man kunna stänga av kommentatorn på TV-sändningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback