2009-03-06, 11:47
Medlem
Paco.Escobars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Din story lät oerhört farlig, jag förstår om du är rädd för oss!!

visst, utåt sett är de inte så farliga. mest irriterande faktiskt. det farliga i det hela är att man förvränger folks intellekt och får dem att tro på uppenbara lögner. vad jag menade med min berättelse var att den främst var olycklig på grund av att man ser vilken makt "kyrkan/försalmligen" har, och hur lätt de kan få folk att tro på vad som helst.

all form av hjärntvätt bör bekämpas, och den fria viljan ska inte manipuleras. det är det jag menar med att jehovas är farliga. bara inställningen till blodtrasfusioner visar på hur förvrängda de är. varför ska man inte hjälpa barn t.ex. som lider av en sjukdom där blodtransfusion är det som är räddningen? ett skämt!
Senast redigerad av Paco.Escobar 2009-03-06 kl. 11:50.
Citera
2009-03-06, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
Håller med dig, det är bara det att eftersom ni förnekar Jesus enhet med fadern, .

Jesus godkönde sig sjålb, Jesus bad till sig själv, Jesus uppväckte siig självm var de så menar du?

Eller:
VAR INTE GUD ENSAM VID SKAPELSEN?

I Första Moseboken kapitel 1:26 står det: "Och Gud sade: Låt oss göra människorna till vår avbild, till att vara oss lika." "Oss" = pluralis... "vår" = pluralis.
Gud är alltså inte ensam?

Johannes 1:3
” Allting blev till genom honom, och utan honom blev alls ingenting till. Vad som har blivit till”

Kolosserna 1:15-16
"15 Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde av all skapelse; 16 därför att med hjälp av honom skapades allt annat i himlarna och på jorden, det synliga och det osynliga, vare sig det är fråga om troner eller herradömen eller regeringar eller myndigheter. Allt annat har skapats genom honom och för honom."

Bibeln ger själv svaret på frågan.
"I begynnelsen fanns Ordet (Kristus), och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var gud"
(Johannes 1:1).
1.

Uppenbarelseboken 19:13)
”och han är klädd i en ytterklädnad bestänkt med blod, och det namn han bär är ”Guds Ord”.”
Vems ”blod” är detta?
Det skulle kunna vara Jesu livsblod, som utgöts för människornas skull. (Uppenbarelseboken 1:5)
Men i det här sammanhanget syftar det nog snarare på hans fienders blod, som utgjuts när Jehovas domar verkställs över dem.
Vi påminns om den tidigare synen där jordens vinträd skördades och trampades i Guds förbittrings stora vinpress tills blodet nådde ”ända upp till hästarnas betsel”, vilket betecknade en stor seger över Guds fiender. (Uppenbarelseboken 14:18—20)
På liknande sätt bestyrker det blod som är stänkt på Jesu ytterklädnad att hans seger är garanterad och att den blir fullständig. (Jämför Jesaja 63:1—6.)
Nu talar Johannes återigen om att Jesus kallas med ett namn.
Den här gången är det ett allmänt känt namn — ”Guds Ord” — ett namn som identifierar denne krigarkung som Jehovas främste talesman och förkämpe för sanningen.
— Johannes 1:1; Uppenbarelseboken 1:1

Jesu medkrigare

Jesus kämpar inte ensam i den här striden. Johannes berättar: ”Och härarna som var i himmelen följde honom på vita hästar, och de var klädda i vitt, rent, fint linne.” (Uppenbarelseboken 19:14)
Att hästarna är ”vita” anger att det är ett rättfärdigt krig.
Det är på sin plats att kungens ryttare är iklädda ”fint linne”, och den gnistrande, rena vita färgen tyder på en ren, rättfärdig ställning inför Jehova.

Vilka består då dessa ”härar” av?
Utan tvivel ingår de heliga änglarna.
Det var tidigt under Herrens dag som Mikael och hans änglar slungade Satan och hans demoner ut ur himmelen. (Uppenbarelseboken 12:7—9)
Dessutom står ”alla änglarna” nu till Jesu förfogande, när han sitter på sin härliga tron och börjar döma jordens nationer och folk. (Matteus 25:31, 32)
I det avgörande krig då Guds domar slutgiltigt skall verkställas kommer Jesus med all säkerhet än en gång att åtföljas av sina änglar.

Rom. 16:27
Honom, den Gud som ensam är vis, tillhör härligheten genom Jesus Kristus för evigt.

Ordspråksboken 8:22 -30
”22 Jehova frambringade mig* som begynnelsen ¤ av sin väg, det tidigaste av sina verk för länge sedan. 23 Från oöverskådlig tid har jag varit insatt på min plats, från begynnelsen, # innan jorden fanns. 24 När djupen ” inte fanns, frambringades jag som under födslosmärtor när det inte fanns några källor fyllda med vatten. 25 Innan bergen sänktes på plats, före kullarna, frambringades som under födslosmärtor, 26 när han ännu inte hade gjort jorden och de öppna vidderna och det första av det fruktbara landets & stoftmassor. 27 När han beträdde himlen var jag där: När han fastställde en cirkel under djupets yta, 28 när han gjorde molnmassorna där ovan fasta, när han lät djupets källor bli starka. 29 när han satte för avet sin förordning, för att vattnen inte skulle överskrida hans befallning, = när han bestämde jordens grundvalar, 30 då var jag vid hans sida som en mästerlig arbetare **: Jag var den som han höll särskilt kär dag efter dag, hela dioden gladdes jag inför honom, 31 gladdes över det fruktbara landet ## på hans jord., och min glädje var hos människosönerna. +
* Skapade mig, ägde mig.
¤ I begynnelsen, början.

# Från huvudet.

” De svallande brusande vattnen.

& Jordens runds.

= Hans mun.

** En skicklig hantverkare, eller en älskling, skicklig, en som visar sig trofast. En som anpassar sig till honom, en som sammanställde ordnade allt.

## Den bebodda jorden.

+ Jordemänniskans söner.

Upp 3:14.
"Så säger han som är Amen (Kristus), det trovärdiga och sanna vittnet, början till Guds skapelse"

Kol 1:15, 16
”Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde av all skapelse. – Därför med hjälp av honom skapades allt annat i himlarna och på jorden, det synliga och det osynliga, vare sig det är frågan om troner eller herradömen eller regeringar eller myndigheter. Allt annat har skapats genom honom och för honom.”

Hebr 1:2 Studiebibeln 2003
”Har vid slutet av dessa dagar talat till oss genom en Son, som han har insatt till arvinge av allt, och genom honom har han gjort tingens ordningar *.”

* Tidsåldrarna.
Citera
2009-03-06, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Varför skulle man vilja bli ett JV?? Sekten minskar i alla civiliserade länder men man hittar alltid nya vidskepliga i U-länder.....

Då är du dåligt underrättad och dessutom skulle vägen till liv vara smal och svår att gå på och få de som fann den.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=163310
Citera
2009-03-06, 12:05
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
*mohahahahaaaaa*
Skräckhistorierna blir inte värre än man gör dom. Har du inte lärt dig det
Ärligt talat, fröken verkar lida av någon lättare störning. Inte menat som någon förolämpning, men ditt språkmissbruk och allmänna förvirring tyder på det.

Hursomhelst, läs i den stora tråden om JV i detta forum. Är flera fd JVs som berättar sina upplevelser i sekten. Man får tårar i ögonen, och man inser att en sekt som JV kan orsaka mycket onska i världen.

Sen om du vill kalla dem alla lögnare så är det upp till dig.
Citera
2009-03-06, 12:10
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paco.Escobar
visst, utåt sett är de inte så farliga. mest irriterande faktiskt. det farliga i det hela är att man förvränger folks intellekt och får dem att tro på uppenbara lögner. vad jag menade med min berättelse var att den främst var olycklig på grund av att man ser vilken makt "kyrkan/försalmligen" har, och hur lätt de kan få folk att tro på vad som helst.

all form av hjärntvätt bör bekämpas, och den fria viljan ska inte manipuleras. det är det jag menar med att jehovas är farliga. bara inställningen till blodtrasfusioner visar på hur förvrängda de är. varför ska man inte hjälpa barn t.ex. som lider av en sjukdom där blodtransfusion är det som är räddningen? ett skämt!

Om jag skulle gå ut o fråga mina arb.kamrater dagens fråga - Är jag hjärntvättad? Så lovar jag dig att de skulle garva läppen av sig. Dagens största skämt!

Som Vittne så garanterar jag dig att jag har en fri vilja, därför har JAG valt att bli ett Jehovas Vittne! Ingen kan never ever tvinga dig till det! Jag lovar!

Vem har sagt att Blod är räddningen vid sjukdom? Vittnena vill ge sina barn den Bästa möjliga läkarvården och tar därför hjälp av de Bästa läkarna och tar därför del av blodfria transfusioner för att överleva på bästa sätt, så där har du fel!
Citera
2009-03-06, 12:14
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Ärligt talat, fröken verkar lida av någon lättare störning. Inte menat som någon förolämpning, men ditt språkmissbruk och allmänna förvirring tyder på det.

Hursomhelst, läs i den stora tråden om JV i detta forum. Är flera fd JVs som berättar sina upplevelser i sekten. Man får tårar i ögonen, och man inser att en sekt som JV kan orsaka mycket onska i världen.

Sen om du vill kalla dem alla lögnare så är det upp till dig.

Förstår du, jag är ett Jehovas Vittne.
Jag har sett båda sidor av myntet...
Klart att det är tufft ibland, men vad är det man säger "är man med i leken så får man leken tåla".

När man blir ett Jehovas Vittne, vet man vad det innebär, alla krav. Det är inte hemligt. Jag sa JA till det! Jag vet vad som händer om jag inte följer bibeln!

JV skapar ingen ondska i världen ... det är människorna själv. Vi väljer ALLA hur vi vill handla!
Citera
2009-03-06, 12:15
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Om jag skulle gå ut o fråga mina arb.kamrater dagens fråga - Är jag hjärntvättad? Så lovar jag dig att de skulle garva läppen av sig. Dagens största skämt!
Undrar om de garvar med dig eller åt dig då

Citat:
Som Vittne så garanterar jag dig att jag har en fri vilja, därför har JAG valt att bli ett Jehovas Vittne! Ingen kan never ever tvinga dig till det! Jag lovar!
Har dina eventuella barn eller andra sektmedlemmars barn också valt att bli Jehovas Vittne?

Citat:
Citat:
Vem har sagt att Blod är räddningen vid sjukdom? Vittnena vill ge sina barn den Bästa möjliga läkarvården och tar därför hjälp av de Bästa läkarna och tar därför del av blodfria transfusioner för att överleva på bästa sätt, så där har du fel!
Citat:
Är jag hjärntvättad?
Citera
2009-03-06, 12:19
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Undrar om de garvar med dig eller åt dig då

Ja det vet ju säkert du, eller inte!

Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Har dina eventuella barn eller andra sektmedlemmars barn också valt att bli Jehovas Vittne?

Vissa ja, vissa inte.
Som jag sagt innan, alla har fri vilja. Bara för att du föds som JV är ingen garanti för att du blir ett.

Man måste själv studera Bibeln och vara övertygad om att det är sanningen, annars kommer det aldrig att funka!
Citera
2009-03-06, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Klart JV är farliga. Sök här på Flashback och läs den ena skräckhistorien efter den andra. Folk som vuxit upp i sekten och sedan lämnat den har inte vackra saker att säga om den.

Sen längtar alla JVs till domedagen, alltså är det bäst att inte låta dem ha några maktpositioner i samhället. Skulle väl bli som när man har en starkt troende kristen som president i USA. Krig är bara kul för dem.

Du vet tydligen inte vad domens dag är?
Det är en dag på 1000 år där Jesus för fram mänskligheten till fullkomlighet.

http://www.watchtower.org/z/kt/article_01.htm

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=150095
Citera
2009-03-06, 12:24
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

JV skapar ingen ondska i världen ... det är människorna själv. Vi väljer ALLA hur vi vill handla!

Jodå, det är människorna själva. JVs äldste är ju människor som väljer att mörka barnövergrepp.

Och det är JVs sektmedlemmar, också de människor, som väljer att låta de äldste göra det.
Senast redigerad av Snorlyktan 2009-03-06 kl. 12:27.
Citera
2009-03-06, 12:29
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Jodå, det är människorna själva. JVs äldste är ju människor som väljer att mörka barnövergrepp.

Vad pratar du om?
ALLA har en fri vilja!
Om offret säger att det inte vill anmäla förövaren så ska man respektera det. Innersta ansvaret har föräldrarna.

Sen att det finns människor som inte agerar rätt, finns det överallt.
Det finns även i JV .. Ingen nyhet.
Men det är inte så som du skriver att JV har typ en policy att mörka övergrepp, det är så fel det bara kan bli!!
Citera
2009-03-06, 12:33
Medlem
Citat:
J

Vissa ja, vissa inte.
Som jag sagt innan, alla har fri vilja. Bara för att du föds som JV är ingen garanti för att du blir ett.

Ett barn tror på det som föräldrarna säger, så där finns tyvärr inte så mycket fritt val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in