2009-03-07, 09:32
Medlem
schabo-labos avatar
"Förringa inte Jesus med individuell verksamhet"

Sällskapet tycker inte man skall debattera på internet. Vakttornet eller Vakna har en spalt som heter "Frågor från läsekretsen", september i fjol hade de en fråga som löd såhär;

Citat:
Uppmuntrar Den trogne och omdömesgille slaven att enskilda grupper av Vittnen träffas för att forska i Skriften eller för att debattera den tillsammans?

Nej, det gör de inte! Och ändå har somliga av våra medlemmar runtom i världen bildat grupper för självständig forskning i Bibelrelaterade frågor. Somliga har ägnat sig åt att studera hebreiska och grekiska i egna studiegrupper, med avsikt att undersöka riktigheten i Nya Världens översättning. Andra har ägnat sig åt att utforska vetenskapliga ämnen med anknytning till Bibeln. De har skapat hemsidor och diskussionsforum för att utbyta tankar och debattera åsikter. De har också hållit möten och skrivit artiklar för att lägga fram sina nya rön och för att komplettera det som tillhandahålls under våra kristna församlingsmöten och genom vår litteratur.

Runtom hela jorden får Jehovas vittnen ta del av omfattande andlig vägledning och uppmuntran genom församlingsmöten och sammankomster, samt genom publikationerna från Jehovas organisation. Under ledning av hans Heliga ande och med grund i Sanningens ord erbjuder Jehova allt som behövs för att hela hans folk skall ”vara överens och stå eniga i tankar och åsikter” och ”fasta i den tro som de har undervisats i”. (1 Kor 1:10; Kol 2:6, 7)

Säkerligen är vi tacksamma över Jehovas andliga föda i dessa sista dagar. Därför ger Den trogne och omdömesgille slaven inte sitt godkännande till att någon litteratur eller några webbsidor produceras, eller att några möten organiseras utan dess överinseende. Det är lovvärt att vilja använda sin tankeförmåga till att stödja de goda nyheterna. Men det som Jesus åstadkommer genom sin jordiska församling idag skall inte få förringas av någon individuell verksamhet.
Ord och inga visor.

"De har skapat hemsidor och diskussionsforum för att utbyta tankar och debattera åsikter"... "Därför ger Den trogne och omdömesgille slaven inte sitt godkännande till att någon litteratur eller några webbsidor produceras, eller att några möten organiseras utan dess överinseende". "Hela hans folk...", "eniga i tankar och åsikter..." "andlig föda i sista dagar"... "Jesus jordiska församling..." - man sätter Sällskapet på höga hästar.
Citera
2009-03-07, 09:35
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Detta är selektiva citat som inte innehåller hela sanningen om vad dessa läkare har för uppfattning. Det är och förblir så att blod är det enda som kan rädda liv i vissa situationer. Bland dessa situationer är störtblödningar vid förlossningar och vissa svåra blodförgiftningar.

Absolut, det motsäger jag mig inte.

Detta gäller standard operationer och även mer komplicerade där man kan ersätta blod, och i de fallen är blodfri-transfusion de allra bästa valen!
Citera
2009-03-07, 09:36
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vad menar du?

Att det finns människor som inte har fått chansen att ta ställning för Guds sida, de kommer att få överleva då Jehova ser till hjärtat
Citera
2009-03-07, 09:38
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
En del blir dock tråkigt nog påverkade att döpa sig i alltför unga år.
Och det är inte alltid så himla smart.

Både ja och nej, det var nog vanligare på 80 & 90-tal.

Men när du blir äldre så har du ändå din fria vilja, den kan ingen bortförklara!
Citera
2009-03-07, 09:40
Medlem
schabo-labos avatar
Kvinnor ska vara tysta.

Om du som kvinna tänkt bli ett Jehovas vittne tänk på hur härliga församlingsmötena kommer bli. Glöm inte att läsa följande artikel så att du vet att det är tystnad i församlingen som gäller, "i den bemärkelsen att du inte börjar diskutera med en man".
Citat:

JEHOVA GUD skapade Adam först, sedan Eva. Innan Eva blev skapad, fick Adam livserfarenhet. Under den här tiden gav Jehova honom särskilda anvisningar. (1 Moseboken 2:15–20) Som Guds talesman skulle Adam förmedla dessa till sin hustru. Följdriktigt skulle han sedan ta ledningen i allt som rörde tillbedjan.

En motsvarande ordning finns i den kristna församlingen, och det kan vara bra att se närmare på denna ordning. Aposteln Paulus skrev: ”Jag tillåter inte en kvinna ... att utöva myndighet över en man, utan hon bör hålla sig i stillhet. Ty Adam formades först, sedan Eva.” (1 Timoteus 2:12, 13) Det här innebär inte att en kvinna skall vara helt tyst under ett möte i den kristna församlingen. Hon skall vara tyst i den bemärkelsen att hon inte börjar diskutera med en man. Hon skall inte förringa hans förordnade ställning eller försöka undervisa församlingen. Män har fått uppdraget att presidera över och undervisa församlingen, men kvinnor tillför mycket till kristna möten genom att delta i dem på olika sätt.
Mitt eftertryck.
http://www.watchtower.org/z/20070115/article_02.htm
Citera
2009-03-07, 09:41
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Konstigt.
Jag känner igen dig från familjeliv, men under helt andra namn.
Och när jag på familjeliv sökte "BattleBitch", så fanns ingen sådan medlem.

Det har du ju så rätt i, vad knasig jag är... Var på bushumör, så jag döpte mig till "hemligt"

http://familjeliv.se/hem/hemligt/presentation.php
Citera
2009-03-07, 09:46
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Sällskapet tycker inte man skall debattera på internet. Vakttornet eller Vakna har en spalt som heter "Frågor från läsekretsen", september i fjol hade de en fråga som löd såhär;

Ord och inga visor.

"De har skapat hemsidor och diskussionsforum för att utbyta tankar och debattera åsikter"... "Därför ger Den trogne och omdömesgille slaven inte sitt godkännande till att någon litteratur eller några webbsidor produceras, eller att några möten organiseras utan dess överinseende". "Hela hans folk...", "eniga i tankar och åsikter..." "andlig föda i sista dagar"... "Jesus jordiska församling..." - man sätter Sällskapet på höga hästar.

Njaee...
Det finns väl medlemmar som vill väl, men så blir det ju så fel. Tänk om hälften av 7miljoner skulle göra egna hemsidor alla har vi egna tankar o åsikter ju, så du kan tänka dig hur galet det skulle bli.

I ett forum så är man en individ, med en religion. Jag skapar inte en hemsida, och "företräder" min religion, där har jag insikt nog att jag inte har tillräckligt med kunskap och hellre hänvisar till den officiella hemsidan.
Citera
2009-03-07, 09:57
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Om du som kvinna tänkt bli ett Jehovas vittne tänk på hur härliga församlingsmötena kommer bli. Glöm inte att läsa följande artikel så att du vet att det är tystnad i församlingen som gäller, "i den bemärkelsen att du inte börjar diskutera med en man".
Mitt eftertryck.
http://www.watchtower.org/z/20070115/article_02.htm

Om man vet hur våra möten går till så inser man att detta är helt naturligt!
Citera
2009-03-07, 10:05
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Njaee...
Det finns väl medlemmar som vill väl, men så blir det ju så fel. Tänk om hälften av 7miljoner skulle göra egna hemsidor alla har vi egna tankar o åsikter ju, så du kan tänka dig hur galet det skulle bli.

I ett forum så är man en individ, med en religion. Jag skapar inte en hemsida, och "företräder" min religion, där har jag insikt nog att jag inte har tillräckligt med kunskap och hellre hänvisar till den officiella hemsidan.
Okay, förstår din ståndpunkt och jag håller med dig. Tycker det är fantastiskt att medlemmar diskuterar sin religion och det vore underbart om alla gjorde det.
Citera
2009-03-07, 10:09
Medlem
schabo-labos avatar
Hur tolkar Sällskapet Apg 1: 6,7 när det står
Citat:
"Då de nu hade kommit tillhopa, frågade de honom och sade: "Herre, skall du nu i denna tid upprätta igen riket åt Israel?" Han svarade dem: "Det tillkommer icke eder att få veta tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt"
Varför har man räknat ut 1914 när man inte tillkommer få veta tider eller stundern som är fastställd?
Citera
2009-03-07, 11:03
Medlem
Citat:
Att det finns människor som inte har fått chansen att ta ställning för Guds sida, de kommer att få överleva då Jehova ser till hjärtat

Ok, då fattar jag.
Citera
2009-03-07, 11:07
Medlem
Citat:
Både ja och nej, det var nog vanligare på 80 & 90-tal.

Men när du blir äldre så har du ändå din fria vilja, den kan ingen bortförklara!

Nej den kan ingen bortförklara.
Men har man pga påtryckningar döpt sig i för unga år och sen åker ut...då blir konsekvenserna väldigt hårda.
De som utövat påtryckning får inga konsekvenser, bara den som tagit steget.

Och förresten så måste de som levde på 80 & 90-talen oxå leva vidare i de situationer som de hamnat i. Kanske som uteslutna.

Jag vet JV som tycker att uteslutningsanordningen är alldeles för hård.
Och i vissa fall kan jag oxå tycka det.
Senast redigerad av Leviticus 2009-03-07 kl. 11:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in