2009-03-08, 12:20
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Borde du väl veta som utesluten!

2 Johannes 10 Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom.

2 Thessalonikerna 3:14 Men om någon inte är lydig mot vårt ord genom detta brev, håll då denne märkt och sluta upp med att umgås med honom, för att han må skämmas.

2 Thessalonikerna 3:6 Nu ger vi er föreskrifter, bröder, i Herren Jesu Kristi namn, att dra er bort från varje broder som vandrar oordentligt och inte enligt den tradition som ni mottog från oss.

Romarna 16:17 Nu förmanar jag er, bröder, att hålla ögonen på dem som vållar söndringar och ger orsaker till fall, tvärtemot den lära som ni har inhämtat; undvik dem.

1 Kror.5:5 överlämnar en sådan man åt Satan till köttets undergång, för att anden skall bli räddad på Herrens dag.

1 kor.5: 9-13 Men nu skriver jag till er att sluta upp att vara i sällskap med någon som kallas broder och som är otuktig eller girig eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en utsugare, ja, att inte ens äta med en sådan.*För hur kan det vara min sak att döma dem som är utanför? Dömer inte ni dem som är innanför, medan Gud dömer dem som är utanför? ”Avlägsna den onde mannen ur er krets.”

1 Tim. 1:19,20 *i det att du har tro och ett gott samvete, vilket några har skjutit åt sidan och därigenom lidit skeppsbrott i sin tro. *Till dem hör Hymenẹus och Alexander, och jag har överlämnat dem åt Satan, för att de genom tuktan skall lära sig att inte häda.

Titus 3:10,11 10*En människa som främjar en sekt skall du avvisa efter en första och en andra förmaning, eftersom du vet att en sådan har vänts bort från vägen och syndar och har dömt sig själv.

1 Tim.5:20 Dem som bedriver synd skall du tillrättavisa inför allas ögon, för att också de andra skall känna fruktan

Eftersom du inte läste hela mitt inlägg postar jag det igen.
Ja man kan tolka det lite hur man vill ser jag, finns det något skriftställe i
bibeln som talar för att andra än Jesus skall döma någon på jorden innan den
stora dommedagen? Gud har till och med överlämnat allt sådant åt Jesus.

Men nu har han även gett JV den befogenheten? Vart står det i bibeln?

För man dömer någon ut ur gemenskapen, Gud vill att vi skall vara barmhärtiga
och förlåta vår broder 77 gånger när den har begått fel mot oss. Men Gud själv
som enligt Bibeln är den mest barmhärtige någonsin, kan bara förlåta 3 ggr?

Eller finns det ett skriftställe som visar att man får synda 3 ggr sen blir man
utesluten? Eller kanske 2 ggr.

Vad grundar sig JV sina metoder på?

De metoder jag ville ha svar på är HUR kan JV veta om en människa har äkta
ånger eller inte? Vart i bibeln står det att man skall kasta ut sina bröder som
syndat efter 2:a eller 3:e gången?

Hur kommer det sig att JV anser att en människa som syndar mot anden och
köttet är precis av samma skrot och korn?
Citera
2009-03-08, 12:21
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Dessa meningar passar inte ihop med dina förra.

Vad säger du om vilka som ska få överleva Harmageddon?

Vad JV gör när de går ut och predikar är ju egentligen att de dömer folk till undergång. De allra flesta de träffar på kommer ju att tacka nej till budskapet och därmed har de försuttit sin chans till evigt liv. De som däremot inte fått del av budskapet ska ju Gud döma, deras hjärtan kan bara han läsa, och kanske får de överleva.
Citera
2009-03-08, 12:23
Medlem
Citat:
Jamen ok. Vem har sagt att du måste tro på det?
Finns flera saker som jag är tveksam till men som jag skrev innan "den som lever får se", en dag kanske ljuset kastas på just den saken jag har tänkt på... Eller så kanske jag en vacker dag får insikt i hur fel jag haft Det gäller att ha tålamod.

Haha, nu måste du skämta.
Om du inte tror på det kan du knappast vara ett JV, eftersom du väl inte kan gå i tjänsten och försvara läror du inte tror på, eller få dig tilldelat övningstal om just detta!

Se vad jag skrev ovan...

Men om du inte tror att JV är Guds organisation så har du ju ett stort problem!!!

Bara om jag är JV. Inte om jag är troende och Kristen!

Fast där förkastar du ju bibelbefästa fakta

Bibelbefästa fakta? Nej knappast.
Citera
2009-03-08, 12:24
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
http://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)

Och nej, samvete och empati ligger inom psykologi, beteendevetenskap och evolutionsbeteendevetenskap.
Att kunna motbevisa de påståenden Flexbärt kom med är grundläggande fysik, matematik och historia. Rätt skilda saker.
Och med grundläggande fysik menar jag grundskolevarianten. Om all is på polerna smälter stiger vattennivån med 100 meter. Världens högsta berg (som också blev täckt av vatten) är 8848 meter. Alltså saknas vatten motsvarande 8748 meter. Matematik.
Solljus tränger inte igenom vatten särskilt väl. Ner till 200 meters djup tränger bara 1%. Alltså hade en "vattenbaldakin" motsvarande jordens samlade oceanvolym gånger tre inte släppt igenom något ljus alls: jorden hade varit kall och mörk. Fysik.
Ingen fotosyntes hade varit möjlig under "vattenbaldakinen", och eftersom fotosyntesen är den grundläggande basen för energi för i princip alla jordens organismer hade jorden varit en död planet innan syndafloden. Biologi.

Du hade diskuterat med ateister förr, sa du. Du hade vunnit varenda diskussion sa du.
Exakt vilken definition för vinst i debattsammanhang använder du dig av
?

Oj detta hade jag missat...
Jag har väl inte påstått att jag vunnit varenda diskussion?

Jag har diskuterat men Pingstvänner, Mormoner, Satanister, Ateister, Nazister, Katoliker osv osv... När jag var yngre så satte jag min ner o undersökte, vad är sant, vem hart sanningen? Hur tänker och fungerar människor... Väldigt intressant!
Citera
2009-03-08, 12:24
Medlem
Citat:
Jamen ok. Vem har sagt att du måste tro på det?
Finns flera saker som jag är tveksam till men som jag skrev innan "den som lever får se", en dag kanske ljuset kastas på just den saken jag har tänkt på... Eller så kanske jag en vacker dag får insikt i hur fel jag haft Det gäller att ha tålamod.

Men om du inte tror att JV är Guds organisation så har du ju ett stort problem!!!
Fast där förkastar du ju bibelbefästa fakta

Men hur kan du välja att tro på ngt och inte på det ena? Säga att det ena är bibelfästa fakta och inte det andra?
Hedningarnas tider och 1914 är enligt JV bibelfästa fakta...

Blir det inte ngn konflikt för dig att tro att JV är av Gud om saker inte går att få ihop?

Vad säger du när du går ut i tjänsten? För man måste ju kunna stå för det budskap man har.
Citera
2009-03-08, 12:25
Medlem
Citat:
Som utesluten?

Nej, absolut inte!
Citera
2009-03-08, 12:26
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Vad JV gör när de går ut och predikar är ju egentligen att de dömer folk till undergång. De allra flesta de träffar på kommer ju att tacka nej till budskapet och därmed har de försuttit sin chans till evigt liv. De som däremot inte fått del av budskapet ska ju Gud döma, deras hjärtan kan bara han läsa, och kanske får de överleva.

Till viss del ja.
Vi predikar Guds budskap precis som Jesus gjorde och varnar för vad som skall komma och vad Bibeln säger att man måste göra för att få överleva!
Citera
2009-03-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo

Och det är helt fel.

Jag vet en broder som är säker på att fler än vi eller org tror kommer att överleva, alltså då de som inte valt sida.
Och det är oxå en lite annan tanke än den som finns i litteraturen.
Citera
2009-03-08, 12:27
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Hehe... Det kan vi klura länge på, men om vi sammansätter resten av skriftställena så tycker jag att det är rätt glasklart iaf!
Mmm.. resten av skriftsällena behöver sig en granskning under förstoringsglaset innan man eventuellt kommer fram till att det är glasklart. För tillfället håller jag mig till neutral på den punkten eftersom mitt minne kring de övriga skriftställerna sviker, så jag minns inte hur man skulle tolka Sällskapets tolkningar. Men vi får återkomma till ämnet när man har lite mer kött på benen fröken BattleBitch.
Citera
2009-03-08, 12:30
Medlem
Citat:
Till viss del ja.
Vi predikar Guds budskap precis som Jesus gjorde och varnar för vad som skall komma och vad Bibeln säger att man måste göra för att få överleva!

Men alla JV tror inte att det är så.

Det verkar som om det finns många individuella trostankar inom denna enade grupp.
Citera
2009-03-08, 12:31
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Men hur kan du välja att tro på ngt och inte på det ena? Säga att det ena är bibelfästa fakta och inte det andra?
Hedningarnas tider och 1914 är enligt JV bibelfästa fakta...

Blir det inte ngn konflikt för dig att tro att JV är av Gud om saker inte går att få ihop?

Vad säger du när du går ut i tjänsten? För man måste ju kunna stå för det budskap man har.

Alla stora saker har jag inget problem med, det är få mindre saker som man ibland klurar på mer eller mindre.

men så är det för alla, vi är uppmanade att "göra sanningen till vår EGEN" då måste man grubbla för att få ihop det

Vad jag säger när jag går ut i tjänsten? Det som Jesus sa "predika att Guds kungarike har kommit nära!"
Citera
2009-03-08, 12:31
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Men alla JV tror inte att det är så.

Det verkar som om det finns många individuella trostankar inom denna enade grupp.

Du kanske inte har förstått ännu att det inte är liktänkande robotar du har att göra med va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in