2009-07-02, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overjordiskt
Citat från ovanstående artikel:
"högljudda skrävlare som från podiet på typiskt Vakttornsmanér salvelsefullt domderar. Som vilken karikatyr av en frikyrkopastor som helst."

Jag har varit på ganska många möten och även i Ovesholm en gång. Jag har aldrig hört någon på podiet tala såhär inom Jehovas vittnen. Tvärtom förespråkar de lågmäldhet och saktmodighet.

Sant att de flesta har en normal framtoning.
Dock finns det t.ex. ett par st från Betel som är kända för sin domderande stil.
Även lokalt finns det här och var äldste som av en del kallas för "pastor ........" av samma anledning.
I en församlingen finns en äldste som går under benämningen "domedagsprofeten"
Citera
2009-07-02, 20:45
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Sant att de flesta har en normal framtoning.
Dock finns det t.ex. ett par st från Betel som är kända för sin domderande stil.
Även lokalt finns det här och var äldste som av en del kallas för "pastor ........" av samma anledning.
I en församlingen finns en äldste som går under benämningen "domedagsprofeten"

Skilj på personligheter och vad vi JV står för TACK!
Citera
2009-07-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Skilj på personligheter och vad vi JV står för TACK!

Öh???
Jag skrev ju att "de flesta har en normal framtoning".
overjordiskt skrev att h*n aldrig hört JV med den tråkiga stilen.
Jag talade om att den sorten också finns.
Varför stör det dig?
Får skavankerna i fasaden inte synas?
Citera
2009-07-02, 20:59
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Öh???
Jag skrev ju att "de flesta har en normal framtoning".
overjordiskt skrev att h*n aldrig hört JV med den tråkiga stilen.
Jag talade om att den sorten också finns.
Varför stör det dig?
Får skavankerna i fasaden inte synas?

Bra!
Rätt ska vara rätt .. Lätt att missuppfatta ditt inlägg för utomstående!
Citera
2009-07-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Om du inbillar dig att JV är de enda som är motståndare till aborter, så visar det bara hur lite du vet.

Det e mkt man tror att JV e ensamma om när man e ett JV.
Citera
2009-07-04, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det e mkt man tror att JV e ensamma om när man e ett JV.

Ja, det har du rätt i.

Tänker ofta på Jesu liknelse om fariséen och publikanen när jag hör JVs självgoda prat om hur bra JV är, och hur dåliga världsmänniskor och icke JV är.

Läs gärna liknelsen med eftertanke! Lukas 18:9-14.

Gäller även, nej jag menar i synnerhet, Bordeline och Flexbärt.
Citera
2009-07-04, 14:30
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ja, det har du rätt i.

Tänker ofta på Jesu liknelse om fariséen och publikanen när jag hör JVs självgoda prat om hur bra JV är, och hur dåliga världsmänniskor och icke JV är.

Läs gärna liknelsen med eftertanke! Lukas 18:9-14.

Gäller även, nej jag menar i synnerhet, Bordeline och Flexbärt.

Jag sätter in den så att alla kan läsa

Luk 18: 9 För några som var säkra på att de själva var rättfärdiga och som föraktade andra, berättade Jesus också denna liknelse: 10 "Två män gick upp till templet för att be. Den ene var farisé och den andre publikan. 11 Farisén stod och bad för sig själv: Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor, rånare, brottslingar, äktenskapsbrytare, eller som den där publikanen. 12 Jag fastar två gånger i veckan, jag ger tionde av allt jag tjänar. 13 Publikanen stod långt borta och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog sig för bröstet* och bad: Gud, var nådig mot mig, syndare. 14 Jag säger er: Han gick hem rättfärdig, inte den andre. Ty var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd."
Citera
2009-07-04, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Jag sätter in den så att alla kan läsa

Luk 18: 9 För några som var säkra på att de själva var rättfärdiga och som föraktade andra, berättade Jesus också denna liknelse: 10 "Två män gick upp till templet för att be. Den ene var farisé och den andre publikan. 11 Farisén stod och bad för sig själv: Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor, rånare, brottslingar, äktenskapsbrytare, eller som den där publikanen. 12 Jag fastar två gånger i veckan, jag ger tionde av allt jag tjänar. 13 Publikanen stod långt borta och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog sig för bröstet* och bad: Gud, var nådig mot mig, syndare. 14 Jag säger er: Han gick hem rättfärdig, inte den andre. Ty var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd."

SÅ bra verser!
Citera
2009-07-05, 07:29
Medlem
Redivivuss avatar
Hur går det med tennissystrarna Williams verksamhet inom JV?

Serena gav "Jehovah" äran för sin seger över sin syster i damsingeltennisfinalen i Wimbledon.
Citera
2009-07-05, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Hur går det med tennissystrarna Williams verksamhet inom JV?

Serena gav "Jehovah" äran för sin seger över sin syster i damsingeltennisfinalen i Wimbledon.

Låter inte JVlikt att säga ngt sådant.
Citera
2009-07-05, 20:30
Medlem
overjordiskts avatar
Med tanke på att Jehovas vittnen är mest smädade av alla kristna och kanske även mer än så, så är det nog på sin plats att citera Den Heliga Skrift.

Matteus 5:11 "Lyckliga är ni när man smädar er och förföljer er och lögnaktigt säger allt möjligt ont mot er för min skull". (Detta säger Jesus.)

1 Petrus 4:14 " Om ni blir smädade för Kristi namns skull, lyckliga är ni då, därför att härlighetens ande, ja Guds ande, vilar över er". (Även detta är det Jesus som säger.)

Om man ska lyssna till Den Heliga Skrift och se till vilka som är mest smädade, så verkar det luta åt att Jehovas vittnen "har" sanningen. Eller är på väg att ha sanningen. Vi får se hur de tolkar/översätter Den Heliga Skrift i framtiden.
Citera
2009-07-05, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overjordiskt
Med tanke på att Jehovas vittnen är mest smädade av alla kristna och kanske även mer än så, så är det nog på sin plats att citera Den Heliga Skrift.

Matteus 5:11 "Lyckliga är ni när man smädar er och förföljer er och lögnaktigt säger allt möjligt ont mot er för min skull". (Detta säger Jesus.)

1 Petrus 4:14 " Om ni blir smädade för Kristi namns skull, lyckliga är ni då, därför att härlighetens ande, ja Guds ande, vilar över er". (Även detta är det Jesus som säger.)

Om man ska lyssna till Den Heliga Skrift och se till vilka som är mest smädade, så verkar det luta åt att Jehovas vittnen "har" sanningen. Eller är på väg att ha sanningen. Vi får se hur de tolkar/översätter Den Heliga Skrift i framtiden.

Mest smädade?
Hur kommer du fram till det?
JV förkunnar inte ens Kristus.
De förkunnar Jehovas namn.
Om man läser Bibeln så kommer man snart fram till att JV inte är i närheten av nån sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in