2009-05-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Det stora problemet som vakttornet har gjort är att sätta sanningen på sin egen organisation och inte på Jesus. Vi som är kristna vet ju att Jesus är sanningen och tror man på Jesus som enligt Bibeln är Sanningen då har man ju sanningen.

Sanningen för en kristen är Jesus Kristus. Sanningen för ett jehovas vittne är bibelsällskapet vakttornet! Det är ju uppenbart att vakttornet inte följer Bibeln!

Men hur är det med kristenhetens präster och påve?
Är det inte samma sak som JVs styrande krets?
Citera
2009-05-10, 12:51
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Men hur är det med kristenhetens präster och påve?
Är det inte samma sak som JVs styrande krets?

Kristenhetens präster anser sig aldrig vara sanningen, inte vad jag har hört iaf. Och OM dem skulle påstå detta så har dem självklart fel, precis som vakttornet, det finns endast en SANNING och det är Jesus Kristus. Jag tror faktiskt inte att en viss organisation kan vara sanningen, utan dem som tror på Jesus har sanningen (alltså har Jesus i sitt liv) Det gäller sedan att följa Jesus eftersom han är den gode Herden och Sanningen!
Citera
2009-05-10, 12:56
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Kristenhetens präster anser sig aldrig vara sanningen, inte vad jag har hört iaf. Och OM dem skulle påstå detta så har dem självklart fel, precis som vakttornet, det finns endast en SANNING och det är Jesus Kristus. Jag tror faktiskt inte att en viss organisation kan vara sanningen, utan dem som tror på Jesus har sanningen (alltså har Jesus i sitt liv) Det gäller sedan att följa Jesus eftersom han är den gode Herden och Sanningen!

De säger sig dock förmedla sanningen. Den enda sanningen, precis som du vräker ur dig här.
Nejdu, att böja sig för auktoriteter och inte ifrågasätta är en del av alla religioner.
Citera
2009-05-10, 12:58
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
De säger sig dock förmedla sanningen. Den enda sanningen, precis som du vräker ur dig här.
Nejdu, att böja sig för auktoriteter och inte ifrågasätta är en del av alla religioner.

Men det är skillnad på att förmedla sanningen och anse sig vara sanningen, eller vad säger du?
Citera
2009-05-10, 12:59
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Men det är skillnad på att förmedla sanningen och anse sig vara sanningen, eller vad säger du?

Bara en skillnad i grader. Alla kristna anser sig sitta inne med sanningen, och tror sig arrogant veta att alla andra hamnar på varmare breddgrader härefter.
Fånigt.
Citera
2009-05-10, 13:07
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Bara en skillnad i grader. Alla kristna anser sig sitta inne med sanningen, och tror sig arrogant veta att alla andra hamnar på varmare breddgrader härefter.
Fånigt.

Och det beror på att de följer sina egna tolkningar av skriften. De påstår att en viss tolkning i skriften är sanningen och alla som inte håller med dem inte följer sanningen i sitt liv. Detta är enligt mig en underlig filosofi, därför att Jesus säger att han är sanningen, och om jag som kristen tror på Jesus så har jag Jesus (Sanningen) i mitt liv. Men så tror jag personligen att det i grund och botten är med alla som tror på Jesus Kristus, Guds son.

Jesus är ju så otroligt mycket mer än endast en tolkning. Och jag tror att när man börjar inse att Jesus inte är en viss tolkning utan Människosonen och Guds son, som lever än idag då tror jag att han hjälper oss via den heliga Anden att förstå hur han menade.
Men samtidigt så tror jag att vi måste ödmjuka oss och inte vara högfärdiga och endast tänka: "Våran organsation är Sanningen" Eller vad tror du?
Citera
2009-05-10, 13:32
Medlem
Citat:

Det e väl så att alla som tror anser sig ha funnit nånting som ligger nära det som kan vara en sanning...för annars skulle man ju inte tro på det.

Precis som du tror att sanning t ex är att Gud är tre.
Och jag inte tror det.
Citera
2009-05-10, 13:54
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det e väl så att alla som tror anser sig ha funnit nånting som ligger nära det som kan vara en sanning...för annars skulle man ju inte tro på det.

Precis som du tror att sanning t ex är att Gud är tre.
Och jag inte tror det.

Självklart! Men det är skillnad på att tro på Jesus som sanningen, eller att tro på en viss tolkning som sanningen. Det gör Jesus "enligt mig" endast till en tolkning om man samtidigt tror att den tolkningen man har är sanningen, när Jesus i själva verket ansåg sig vara Sanningen.

Det här låter rörigt, jag skall försöka lägga upp det så bra som möjligt.

Jesus ansåg sig vara sanningen och det tror vi på.
Många anser att deras tolkning av skriften är sanningen.
Då blir Jesus endast en tolkning, och inte en levande person.

Och jag tror att det bästa är att ödmjuka sig, och låta Jesus vägleda en!=)
Citera
2009-05-10, 13:56
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Och det beror på att de följer sina egna tolkningar av skriften. De påstår att en viss tolkning i skriften är sanningen och alla som inte håller med dem inte följer sanningen i sitt liv. Detta är enligt mig en underlig filosofi, därför att Jesus säger att han är sanningen, och om jag som kristen tror på Jesus så har jag Jesus (Sanningen) i mitt liv. Men så tror jag personligen att det i grund och botten är med alla som tror på Jesus Kristus, Guds son.

Jesus är ju så otroligt mycket mer än endast en tolkning. Och jag tror att när man börjar inse att Jesus inte är en viss tolkning utan Människosonen och Guds son, som lever än idag då tror jag att han hjälper oss via den heliga Anden att förstå hur han menade.
Men samtidigt så tror jag att vi måste ödmjuka oss och inte vara högfärdiga och endast tänka: "Våran organsation är Sanningen" Eller vad tror du?

Men snälla, själva bibeln är ju en tolkning. Historien om Jesus kommer ju från fyra tolkningar, de fyra evangelierna.
Allt skrevs ju efter Jesu död, och vi vet ju hur fiskarhistorier fungerar.
Citera
2009-05-10, 14:04
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Men snälla, själva bibeln är ju en tolkning. Historien om Jesus kommer ju från fyra tolkningar, de fyra evangelierna.
Allt skrevs ju efter Jesu död, och vi vet ju hur fiskarhistorier fungerar.

ja så tror du! Men så tror inte alla!
Citera
2009-05-10, 14:15
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
ja så tror du! Men så tror inte alla!

Tror? Det är ju ett jävla faktum. Läs de fyra olika evangelierna, de skiljer sig åt på fler än en punkt. Hur fasen kan det röra sig om SANNINGEN, om boken som ska innehålla sanningen innehåller fyra olika versioner?
Citera
2009-05-10, 14:19
Medlem
Citat:
Kristenhetens präster anser sig aldrig vara sanningen,

Nej de är inte ens nämnda i NT, står inte en stavelse om att det skall finnas präster i den kristna jordiska församlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in