2010-02-17, 01:19
Medlem
Baztardos avatar
Min erfarenhet av dessa är begränsad, men jag skulle vilja säga att för "oinvigda" nej, för varandra.. ja delvis..
Citera
2010-02-17, 02:10
Medlem
Gideon-Stures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Börja här:

http://www.watchtower.org/z/index.html
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
"joina Jehovas"

Försök får du se hur svårt det är att bli ett Jehovas vittne.
Vi har ett vittne i tråden
Hur svårt ere egentligen att bli medlem i er sekt? Krävs ett inträdesprov, isåfall vad? ...Gå på vatten?

Gissar något i stil med "sök herren hos dig själv och du ska finna..." och/eller att det involerar en summa pengar som doneras till den lokala sektledaren.

Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Jag anser att de kan förstöra människors liv. Mina söner hade en kompis vars far var Jehovas det slutade illa för alla hans barn. De kräver pengar av sina anhängare så många går ekonomiskt på knä. Barnen blir utanför samhället, de fick inte ens göra stentroll och besöka oss på julaftonen. Jag köpte julklappar till dem som vi gömde i garaget till efter jul. Synd om barnen.
De fick inte göra ...vad??
Senast redigerad av Gideon-Sture 2010-02-17 kl. 02:32.
Citera
2010-02-17, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gideon-Sture
Hur svårt ere egentligen att bli medlem i er sekt? Krävs ett inträdesprov, isåfall vad? ...Gå på vatten?

Gissar något i stil med "sök herren hos dig själv och du ska finna..."

Du inleder ett bibelstudium tillsammnas med en broder/syster (beroende på om du är man eller kvinna).

När du kommit en bit på väg kan du börja som odöpt förkunnare dvs du går ut tillsammnas med en döpt förkunnare och sprider budskapet.

Då du kommit längre i dina studier börjar det bli dags för dop. Du får då svara på ca 100 frågor och sen kontrolleras att du ändrat din livstil, du får ej vara rökare, medlem i Svenska kyrkan bla..

Ja detta är en mycket kort sammanfattning.

Har du fler frågor får du gärna titta in i tråden som heter "Jehovas Vittnen" här på religionsdelen av forumet, då denna tråd ju egenligen bara skall behandla huruvida JV är farliga eller inte, vilket vi inte är om du frågar mig.

Citat:
och/eller att det involerar en summa pengar som doneras till den lokala sektledaren.

Nej!!!!! inga ekonomiska krav för att bli JV
Citera
2010-02-19, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke

Nej!!!!! inga ekonomiska krav för att bli JV

Nej, ekonomin sköter det med byggande och försäljning av fastigheter, med hjälp av gratis arbetskraft och frivilliga bidrag.
Citera
2010-04-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gideon-Sture

Det krävs att man går med ut och predikar och det krävs att man kan svara på frågor i en bok som man går igenom med några äldste.
Citera
2010-04-30, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fakkingskjorta
Detta ser ju så fantastiskt bra ut på pappret. Men man ska dock komma ihåg att de som inte betalar 'vartionde', som det kallas blir väldigt utstött.
Det börjar med att alla börjar snacka bakom ryggen på svikaren som inte har betalat, sen blir det mer och mer.
På pappret är det givetvis jättebra och frivilligt och allt. Men på insidan är det inte det.
Dom sjuka fundementalisterna kommer snacka skit om dig och stöta ut dig något otroligt.

Jehovas Vittnen är ja, en farlig sekt. Dom gör sjuka saker med dig.
Det kom en Jehovas-brud utanför min dörr, och när jag sa att jag hade hört att dom pippade små barn i buska blev hon genast arg och började pladdra på.
Dom är ett hot emot samhället!

Edit: Bör tilläggas att de flesta från JV är fula.

För det första kallas det inte "vartionde" utan bara "tionde" och för det andra praktiseras detta inte inom Jv.

Klart tjejen blev arg när du sade att du hört att de "pippar små barn i buskar", det skulle väl vilken representant som helst för vilken kyrka som helst bli. Visst, det har förekommit pedofilskandaler som tystats ner osv, det ska man inte försöka sticka under stol med, men att Jv i allmänhet skulle vara pedofiler eller "pippa små barn i buskar" är inget mindre än förtal.

Jag har då sett både enormt snygga och "mindre vackra" människor inom både Jv och andra kyrkor, men grejen med att vara kristen är att det inte handlar om hur man ser ut på utsidan, utan hur man är inombords.

Du verkar inte vara en så värst vacker människa som öser ur dig förtal och rena förolämpningar mot människor du inte ens känner...

Om Jv är farligare än andra sekter vet jag inte, klart är att de kan vara farliga för vissa människor, men det kan andra kyrkor/sekter också vara. Att de skulle vara en fara för samhället håller jag inte alls med om!
Citera
2010-05-01, 23:13
Medlem
Jag känner 3 stycken Jehovas vittnen. Dom är lika normal som mig. Dom är inte farliga. Men en sak är farligt med dom, det är att om dom hoppar av religionen så kommer dom inte ha några moraler och kommer bete sig brottsliga (säger dom). Dom har känt mig sen jag var 12, och jag är runt 20 nu. Dom vet att jag inte är brottslig även om jag är ateist, så jag är väl ett 'undantag' enligt dom gissar jag på, haha . Undrar om de någonsin ifrågasätter sin religion ju mer snälla ateister de träffar. I doubt it...
Citera
2010-05-02, 20:45
Medlem
Jehovas vittnen är en farlig och hansynslös sekt.

För ca 4 veckor sedan var en avhoppare från Jehovas vittnen i vår skola. Han hade minst sagt en bekymmerslös barndom.

Jehovas vittnen är en grupp religiösa som dyrkar guden jehovas, de är hans vittnen. När "religionen" grundades så kunde bara 300 000 människor vara vittnen, för att himelen hade inte mer utrymme än så, eller något liknande. Idag finns flera miljoner vittnen och då pratar man inte längre om maxgränsen.

När de börjar gå i sin religiösa undervisning får de reda på att vittnena har all sanning och alla andra är satans påfund och man får inte umgås med dem. Detta varierar stort mellan familj till familj. Men den allmänna uppfattningen bland vittnena är att man inte umgås med människor utanför religionen.

Övergrepp är vanligt, våldtäkt är vanligt. Man manipulerar vänner familjen och andra som man värvar. Alla synder man begår kan förlåtas om man ber om ursäkt. Man tvingar medlemmarna att betala hutlösa summor pengar till rörelsen. Människor blir helt utblottade av medlemskapet.

Det är inte allt. Det värsta man kan göra är att hoppa av sekten. Då kommer man aldrig att kunna bli förlåten, man är utesluten från allt. Familjen lämnar dig, du får inte ens försöka prata med dem, de kommer inte lyssna. Du får inte umgås med dem, du får inte ens gå på samma gata som dem. Om din bror lämnar sekten kommer du aldrig att ens kunna säga ett ord till honom. Sådana är reglerna. Allting är oerhört hierarkist. Ledarna har mest makt och har stort inflytande över alla.

Det är en gammal tråd men Jehovas vittnen är mycket farliga, man ska alltid undvika umgänge med dem.
Citera
2010-05-02, 21:17
Medlem
Magnums avatar
Har kommenterat/rättat vissa påstående i citatet nedan (Fetstil):

Citat:
Ursprungligen postat av Kavajpojken
Jehovas vittnen är en farlig och hansynslös sekt.

För ca 4 veckor sedan var en avhoppare från Jehovas vittnen i vår skola. Han hade minst sagt en bekymmerslös barndom.

Jehovas vittnen är en grupp religiösa som dyrkar guden jehovas, (JEHOVA) de är hans vittnen. När "religionen" grundades så kunde bara 300 000 människor vara vittnen, för att himelen hade inte mer utrymme än så, eller något liknande. Idag finns flera miljoner vittnen och då pratar man inte längre om maxgränsen. (144 000 kommer till himmelen och regerar tillsammans med Jesus över ett obestämt antal människor på jorden)

När de börjar gå i sin religiösa undervisning får de reda på att vittnena har all sanning och alla andra är satans påfund och man får inte umgås med dem. Detta varierar stort mellan familj till familj. Men den allmänna uppfattningen bland vittnena är att man inte umgås med människor utanför religionen. (Sant)

Övergrepp är vanligt, våldtäkt är vanligt. Ytterst tveksamt. Definitivt inte vanligt. Jag skulle snarare påstå att detta är betydligt ovanligare hos JV än bland icke JV) Man manipulerar vänner familjen och andra som man värvar. Alla synder man begår kan förlåtas om man ber om ursäkt. Man tvingar medlemmarna att betala hutlösa summor pengar till rörelsen. Människor blir helt utblottade av medlemskapet. Falskt. Man ger frivilliga bidrag, hur mycket är helt ett personligt beslut. Organisationen uppmuntrar dock medlemmarna att vara givmilda men inget tvång förekommer så vitt jag vet.

Det är inte allt. Det värsta man kan göra är att hoppa av sekten. Då kommer man aldrig att kunna bli förlåten, man är utesluten från allt. Familjen lämnar dig, du får inte ens försöka prata med dem, de kommer inte lyssna. Du får inte umgås med dem, du får inte ens gå på samma gata som dem. Falskt Om din bror lämnar sekten kommer du aldrig att ens kunna säga ett ord till honom. Sådana är reglerna. Allting är oerhört hierarkist. Ledarna har mest makt och har stort inflytande över alla.

Det är en gammal tråd men Jehovas vittnen är mycket farliga, man ska alltid undvika umgänge med dem.
Senast redigerad av Magnum 2010-05-02 kl. 21:20.
Citera
2010-06-03, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Två välklädda unga kvinnor från Jehovas vittnen, kom nyss förbi. Jag ryggade genast tillbaka och svarade; "Nej, jag är inte intresserad av sådant där". Jag har alltid tyckt de varit suspekta och t.o.m. en sekt. Alltid har jag varit på min vakt gällande deras avsikter.

Kan de även vara farliga? (Helt allvarlig är jag inte, litet med glimten i ögat, men en smula allvarlig.)

De är farligare än man kan tro, och du kommer inte få ligga hur mycket du än bönar och ber så ge dem varsin käftsmäll och be dem dra åt helvete.
DE ÄR FARLIGA och helt sjuka i huvudet, det är deras trevliga intryck som svaga ensamma människor hakar på. Eller människor i sorg som de aktivt söker upp för att fånga in.
Jag har stor insyn i JV och allt jag kan säga är att de är mycket mycket farliga.
De har dessutom byggt upp en massiv propaganda apparat och hjärntvättats till det yttersta så deras svar på frågor tom kan verka vettiga tills man får en objektiv ståndpunkt.
Fråga varför de har vigselringar men inte firar födelsedagar tex.
Citera
2010-06-03, 17:28
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krille16
De är farligare än man kan tro, och du kommer inte få ligga hur mycket du än bönar och ber så ge dem varsin käftsmäll och be dem dra åt helvete.
DE ÄR FARLIGA och helt sjuka i huvudet, det är deras trevliga intryck som svaga ensamma människor hakar på. Eller människor i sorg som de aktivt söker upp för att fånga in.
Jag har stor insyn i JV och allt jag kan säga är att de är mycket mycket farliga.
De har dessutom byggt upp en massiv propaganda apparat och hjärntvättats till det yttersta så deras svar på frågor tom kan verka vettiga tills man får en objektiv ståndpunkt.
Fråga varför de har vigselringar men inte firar födelsedagar tex.
Tackar!
De har inte varit här sedan djävligt länge nu. Nej, jag raggade inte på dem. Sade bara vad jag tycker. Att jag inte är intresserad. Hur har Du insyn i deras verksamheter då?
Citera
2010-06-03, 21:56
Medlem
Om ni tycker så illa om dom varför inte låta dom stiga på och prata ett antal gånger(så många som ni orkar) så tar ni tid från dom. Genom att göra så kan ni ju samtidigt lära er lite om religion och så och allmänbildning är aldrig fel. Deras läror sammanfaller ofta med Sv. kyrkans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in