2009-03-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Men hur sann är en sanning som inte tål att ifrågasättas?
Bra sagt.
Citera
2009-03-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Bra sagt.

Tack, men visst är det så?
En sanning är ju en sanning hur man än vrider på det.
Citera
2009-03-15, 21:51
Medlem
Citat:
Jag har då och då funderat på hur det gick för dig, och det här va ju inte så roligt.
Varför skulle de fråga om styrande kretsen?
Och hur kan du bli utesluten utan fler besök och bara genom ett brev??
Jag har i ärlighetens namn inte heller gått i tjänsten på länge nu, kände att jag behövde/behöver lite distans till allt. För att hitta ngt som jag kan kalla mitt eget.
Det är en sanslöst hård konsekvens man får ta när man inte längre kan få ihop det. Undrar hur många som håller sig kvar pga det egentligen.
Jag vet en broder som har försökt få fram sin åsikt om att uteslutningarna inte behöver vara så hårda, att man skulle kunna göra på ett annat sätt...ett mer mänskligt sätt...men så får han inga uppgifter i församlingen heller. Men han e kvar.
Och jag väljer själv om jag ska fortsätta konversera med dig. Jag kan/vill inte döma dig så det är inga problem.
Har du kvar ngn tro eller är du less på allt vad religion heter nu?
Jag hoppas du ändå känner dig glad och kanske lättare nu...

De tycks ha i uppgift att kolla om man håller med om allt eller har några invändningar. Många berättar om att de precis riktar sig in på att "avslöja" om någon har en "felaktig" inställning. De vill inte ha med någon som tänker själv. Jag hamnade i situationen att antingen ljuga för att rädda mig eller vara ärlig. Jag har senare förstått att det görs medvetet.
Om du inte går i tjänsten så är det bäst att du ser upp lite. Då gäller det att svara rätt på eventuella frågor.
Tack Leviticus, jag uppskattar att prata med dig så länge du vill det samma.
Faktum är att jag är säkrare i min tro nu än någonsin tidigare. Jag har forskat oerhört mycket och fått ihop en tro som jag kan stå för och som jag får ihop med bibeln till skillnad från den tolkning JV gör. Sedan är det upp till Gud att döma.
Jag är glad för att det är en lättnad att kunna stå för sina egna åsikter och inte behöva automatiskt upprepa det andra säger att jag borde tycka. Jag är förkrossad över vad det har kostat mig.
Citera
2009-03-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ingen blir utkastad,, var får ni det ifrån.

Men många säger så även om det är de själva som bär sig åt och går själv.
Man ska så att säga äta kakan och ha kakan kvar.

Det är så härligt att träffa på sådana som dig. Det gör mig så mycket mer övertygad om hur rätt jag har valt och hur lite sådana som du begriper.
Citera
2009-03-15, 22:01
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
De tycks ha i uppgift att kolla om man håller med om allt eller har några invändningar. Många berättar om att de precis riktar sig in på att "avslöja" om någon har en "felaktig" inställning. De vill inte ha med någon som tänker själv. Jag hamnade i situationen att antingen ljuga för att rädda mig eller vara ärlig. Jag har senare förstått att det görs medvetet.
Om du inte går i tjänsten så är det bäst att du ser upp lite. Då gäller det att svara rätt på eventuella frågor.
Faktum är att jag är säkrare i min tro nu än någonsin tidigare. Jag har forskat oerhört mycket och fått ihop en tro som jag kan stå för och som jag får ihop med bibeln till skillnad från den tolkning JV gör. Sedan är det upp till Gud att döma.
Jag är glad för att det är en lättnad att kunna stå för sina egna åsikter och inte behöva automatiskt upprepa det andra säger att jag borde tycka. Jag är förkrossad över vad det har kostat mig.

Usch... när jag läser sånt här så vill jag bara krama om dig och säga snälla kämpa...

Men det är jag... Alla vill kanske inte
Citera
2009-03-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Det kan jag iof förstå...

Det kan inte jag. Sanningen klarar av alla ifrågasättanden. Den som har sanningen har inget att dölja eller oroa sig för. Den som måste ta till hårda åtgärder för alla former av ifrågasättanden har inte rent mjöl i påsen.

Citat:
Jag tycker att:
När jag blev ett JV så visste jag vad som krävs av mig.
Det är inte alltid jag lever upp till det... Jag har även vart ute o vänt...
Men man behöver det för att inse vad som är det viktigaste i livet tror jag...

Det kanske är lättare att se det så om man kommer "utifrån". Är man utväxt i det och döper sig tidigt så har man aldrig haft en chans att jämföra eller ifrågasätta.
Det viktigaste i livet tror jag är att kunna ha ett rent samvete inför sig själv och verkligen tro på det man gör.
Citera
2009-03-15, 22:04
Medlem
Citat:
Tack, men visst är det så?
En sanning är ju en sanning hur man än vrider på det.

Helt rätt.
Tål den inte att granskas och prövas, så är det ingen sanning!
Citera
2009-03-15, 22:05
Medlem
Citat:

Jag har träffat äldste...vad kan det vara...två ggr.
En av dem ringde nångång oxå, men det är inte ofta jag har tid att svara...
Men när vi pratat har jag tagit upp saker som detta med litteraturen...om det är absolut sanning som står i JVs böcker och tidskrifter. Det svarade dem nej på.
Då blev jag lite snopen.
Den ena äldsten sa att han bla funderat på det här med hur syndafloden kunde ske samtidigt som pyramiderna byggdes, år 607 och lite sånt.
Han sa att det är ok att fundera men inte för mkt.
Då kan man bli kritisk.
Jag avskyr det ordet i det här sammanhanget!
De får fråga på bäst de vill, så länge jag inte kan stå för det jag säger kan jag ju inte gå ut i tjänsten.
Jag känner mig oxå lättare på ngt sätt...inte så inpressad i rutiner som jag inte alltid valt själv.
Citera
2009-03-15, 22:06
Medlem
Citat:
Usch... när jag läser sånt här så vill jag bara krama om dig och säga snälla kämpa...

Men det är jag... Alla vill kanske inte

Tack en kram skulle sitta fint. Men vad menar du att jag skulle kämpa för?
Citera
2009-03-15, 22:23
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Tack en kram skulle sitta fint. Men vad menar du att jag skulle kämpa för?

Du kan få flera...

För mig är sanningen rätt, värt att kämpa för...

Men för dig är det ju inte det...
Citera
2009-03-15, 22:29
Medlem
Citat:
Du kan få flera...

För mig är sanningen rätt, värt att kämpa för...

Men för dig är det ju inte det...

Tack för vänligheten.
Jo jag kämpar för sanningen. Men min sanning är troligen inte den samma som din. Din religion kan aldrig acceptera det och det är därför de sätter mig i den här situationen.
Citera
2009-03-15, 22:31
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Det kan inte jag. Sanningen klarar av alla ifrågasättanden. Den som har sanningen har inget att dölja eller oroa sig för. Den som måste ta till hårda åtgärder för alla former av ifrågasättanden har inte rent mjöl i påsen.

Håller med dig på ett sätt...
Men på ett sätt så är jag fruktansvärt medveten om att Satan omskapar sig till en ljusets ängel och att det kan vara så att man i värsta fall inser det för sent
Det finns alltid 2 sidor va myntet. Vilken är din sida...

Citat:
Det kanske är lättare att se det så om man kommer "utifrån". Är man utväxt i det och döper sig tidigt så har man aldrig haft en chans att jämföra eller ifrågasätta.
Det viktigaste i livet tror jag är att kunna ha ett rent samvete inför sig själv och verkligen tro på det man gör.

Been there done that... Döpte mig när jag var närmre 10 år än 20 år. MEN jag ångrar absolut inget! Vill min dotter döpa sig ung så kommer jag att stötta henne, blir hon utesluten, så kommer jag att stötta henne.

Thats my 50 cent..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in