2009-04-05, 23:58
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Som komplement till det som Leviticus korrekt har påpekat vill jag tillägga att det handlar om en påstådd profetisk period på 2520 år, som man påstår skulle löpa från det davidiska rikets undergång när Nebukadnessar förstörde Jerusalem. Efter utgången av dessa - i verkligheten helt fiktiva - 2520 år skulle det davidiska riket upprättas igen, nu med Jesus Kristus som kung. När beräkningarna gjordes på 1800-talet hade man daterat Jerusalems förstöring till 606 f Kr. Man hade räknat med ett år noll och nådde på så sätt till 1914, då Guds rike skulle upprättas i full skala på jorden. Senare insåg man att det inte fanns något år noll och man finjusterade kronologin så att 606 blev 607 f Kr. Jv är helt ensamma om detta årtal, med undantag för grupperingar och individer som varit beroende av Jv. Eftersom årtalet 1914 är så centralt för Jv kan man inte unna sig att erkänna att Jerusalem förstördes 587 f Kr. För då skulle hela deras beräkning rasa samman. Därför ignorerar man envist alla de tunga bevisen för att Jerusalem förstördes 587 f Kr.

Tack Eberhard för förklaringen. Så alla dessa årdatum endast för att Jesus osynligen tog över Gudsrike 1914 alltså?:P
Citera
2009-04-06, 00:01
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag tror att vi är ganska överens, Rottweilern.

Härligt!=) Det tog ett tag innan Den heliga Anden uppenbarade detta för mig! =) Jag tror och hoppas att det var han som hjälpte mig med detta!=) För när man tänker på det, När man skall be i Jesu namn, då måste det ju betyda att man ber i Jesu kraft? För skulle Jesus annars ha ett helt annat namn som man skulle be i?:P Därför tror jag att namnet är synomymt med kraft! ;D
Citera
2009-04-07, 14:06
Bannlyst
Angående Guds namn: Om det vore så viktigt att vi kallade Honom för något speciellt, borde Han då inte sagt det mycket tidigare? I stället för "Jag ÄR den jag ÄR" och annat kryptiskt, kunde Han ju helt enkelt ha sagt Sitt namn.

Så hade vi sluppit åtminstone en diskussion i dag...
Citera
2009-04-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Angående Guds namn: Om det vore så viktigt att vi kallade Honom för något speciellt, borde Han då inte sagt det mycket tidigare? I stället för "Jag ÄR den jag ÄR" och annat kryptiskt, kunde Han ju helt enkelt ha sagt Sitt namn.

Jepp och om Jesus tyckte att det var viktigt att använda ett namn varför gav han aldrig ett enda exempel på det? Han gav massor med exempel på annat så varför inte på att namnet var viktigt att använda?

Om Gud tyckte att namnet var viktigt varför hindrade han inte att det togs bort från NT som JV påstår har gjorts? JV säger att Gud har bevarat bibeln intakt oförändrad men om namnet har tagits bort så är det ju inte sant.
Om JV har rätt och namnet har ändrats så är bibeln opålitig för då kan vi aldrig veta hur mycket som har ändrats. Om JV har fel och namnet aldrig har funnits där så kan vi lita på bibeln. Vad bibeln inte kan vara är ändrad och pålitlig.
Citera
2009-04-07, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jepp och om Jesus tyckte att det var viktigt att använda ett namn varför gav han aldrig ett enda exempel på det? Han gav massor med exempel på annat så varför inte på att namnet var viktigt att använda?

Om Gud tyckte att namnet var viktigt varför hindrade han inte att det togs bort från NT som JV påstår har gjorts? JV säger att Gud har bevarat bibeln intakt oförändrad men om namnet har tagits bort så är det ju inte sant.
Om JV har rätt och namnet har ändrats så är bibeln opålitig för då kan vi aldrig veta hur mycket som har ändrats. Om JV har fel och namnet aldrig har funnits där så kan vi lita på bibeln. Vad bibeln inte kan vara är ändrad och pålitlig.

Ja, varför använde inte Jesus Namnet i sina böner, inte ens i mönsterbönen?
Citera
2009-04-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna

Betyder inte namnet just det..."jag är"...osv
När detta sades (till Mose?) var det kanske den betydelsen som skulle fram...typ som att betydelsen var/är viktigare än uttalandet av namnet...?
För det visar vem Gud är.
Enligt JV är den fulla betydelsen "jag ska visa mig vara den jag ska visa mig vara" ...att Gud blir vemhelst han behöver bli för situationen som uppstår...domare när det behövs, räddare när det behövs, osv.

Kalten, du kanske kommer ihåg hur JV brukar förklara det här...om du tycker att jag jollrar...(?)
Citera
2009-04-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten

Detta har jag oxå tänkt på.
JV säger ju alltid att bibeln är fullständigt tillförlitlig och helt korrekt avskriven genom alla år, för Gud har naturligtvis sett till att hans ord blivit bevarat.
Men namnet lät han människor ta bort....(?!)

För enligt JV är det falska kristna som tagit bort det ur bibeln.

Jag tror att Eberhard ngn gång för länge sen i den här tråden skrev att namnet aldrig funnits i NT så det är inte ngt som kunnats tas bort, men jag vet inte helt säkert om jag minns rätt...Eberhard..?
Citera
2009-04-07, 21:01
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Detta har jag oxå tänkt på.
JV säger ju alltid att bibeln är fullständigt tillförlitlig och helt korrekt avskriven genom alla år, för Gud har naturligtvis sett till att hans ord blivit bevarat.
Men namnet lät han människor ta bort....(?!)

För enligt JV är det falska kristna som tagit bort det ur bibeln.

Jag tror att Eberhard ngn gång för länge sen i den här tråden skrev att namnet aldrig funnits i NT så det är inte ngt som kunnats tas bort, men jag vet inte helt säkert om jag minns rätt...Eberhard..?

Och något annat som också är intressant är ju att de samtidigt har ändrat i skriften. Om Bibeln är oförvanskad (vilket både jag och Jehovas vittnen tror) så har Jehovas vittnen medvetet förvanskat skriften helt plötsligt, detta ser man väldigt tydligt då det kommer till Jesu Gudomlighet.

En annan sak som är hyper intressant är den synen som judarna hade på Jesus då han kallade Gud för "Fader" I Johannesevangeliet 5:18 så står det att judarna blev ivriga att döda Jesus eftersom han kallade Gud för fader och därmed JÄMSTÄLLDE sig med Gud.

Det vore på sätt och vis intressant att försöka på nått sätt undersöka vad judarna i det palestinska samhället under första århundradet hade för syn på detta med att kalla Gud för sin fader, för enligt Johannes så ville judarna döda Jesus pga. detta. Jag tror att titeln "Guds son" Och att Jesus kallade Gud för Fader, mer riktas åt Jesu gudomlighet, än Jesu mänsklighet.
Citera
2009-04-07, 21:14
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Och något annat som också är intressant är ju att de samtidigt har ändrat i skriften. Om Bibeln är oförvanskad (vilket både jag och Jehovas vittnen tror) så har Jehovas vittnen medvetet förvanskat skriften helt plötsligt, detta ser man väldigt tydligt då det kommer till Jesu Gudomlighet.

Förklara hur JV har förvanskat skriften.
Citera
2009-04-07, 21:17
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Dessutom, allra viktigast är väl att själv inte vara ohövlig mot andra på forumet. Om man är ohövlig och respektlös när man blir motsagd, så får man också tåla att respekten från från meddebattörerna sjunker.

Dvs. man ska inte "uppträda" som Benny_Hedning. Garanterat fler som är ohövliga här inne som INTE är JV
Citera
2009-04-07, 21:20
Medlem
ConDodgys avatar
Är Jehovas Vittnen farliga?

Som svar på rubriken: Förmodligen är JV minst farliga av alla människor. Vill alla människor väl, emot krigshandlingar och allmänt snälla.
Citera
2009-04-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Som svar på rubriken: Förmodligen är JV minst farliga av alla människor. Vill alla människor väl, emot krigshandlingar och allmänt snälla.

Nu tar du då i.
Givetvis är inte JV farliga för allmännheten, men det är det väl knappast någon som tror heller.
Men deras sätt att behandla uteslutna gör att det i vissa fall är en farlig religion. Som då och då resulterar i självmord!

Och om du är JV, och kommer till insikt om att du inte längre tror på deras "Sanning", och lämnar rörelsen, så blir du betraktad som ännu värre än en utesluten.
Dvs att alla band ofta klipps av.
Säg inte att det inte är farligt för en ung person, eller för vem som helst för den delen, att plötsligt stå helt utan socialt nätverk, utan föräldrar och syskon!
Sedan är det ju inte heller direkt ofarligt att vägra att ta emot blod när det är livsnödvändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in