Citat:
Ursprungligen postat av gnusten
Jag ska köpa en studs matta och på den ska jag iklädd en bart bad ring, sol glas ögon och gympa dojjor studsa non stop, ända till jul afton.
Det är precis grejen. Varför särskriver särskrivarna bara vissa ord?! Det fanns ett exempel tidigare om en "Basker liknande huvudbonad". Varför i hela friden är han/hon inte konsekvent och skriver "huvud bonad"? Jag har svårt för att fatta det här. Om man nu bestämmer sig för att dela upp t ex "basker liknande", vilka regler tycker man då gäller för "huvudbonad"? Vad är skillnaden? Varför särskriver man inte rubbet när man ändå inte hajat reglerna? Vad är anledningen till att man går ifrån sina principer och skriver ihop vissa ord? Som t ex "huvudbonad"?! Förstår inte
Tror, tyvärr, det är skolan som inte hänger med. Läste från någon att särskrivningar inte blir rättade. Illa...
(Och klanka nu inte på meningsbyggnad; de/dem; stavfel eller annat. Hitta andra trådar...)
Edit: Det finns faktiskt undantag till våra inkonsekventa särskrivande medmänniskor. Ta skribenten till inlägget om "Två benta människo hunden" som ett bra exempel. Den normala särskrivaren hade naturligtvis skrivit ihop tvåbenta. Men han har hajat det här: skriv inte ihop ett skit :-D