2006-04-16, 11:13
Medlem
Jag ska köpa en studs matta och på den ska jag iklädd en bart bad ring, sol glas ögon och gympa dojjor studsa non stop, ända till jul afton.
Citera
2006-04-16, 23:10
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnusten
Jag ska köpa en studs matta och på den ska jag iklädd en bart bad ring, sol glas ögon och gympa dojjor studsa non stop, ända till jul afton.
Det är precis grejen. Varför särskriver särskrivarna bara vissa ord?! Det fanns ett exempel tidigare om en "Basker liknande huvudbonad". Varför i hela friden är han/hon inte konsekvent och skriver "huvud bonad"? Jag har svårt för att fatta det här. Om man nu bestämmer sig för att dela upp t ex "basker liknande", vilka regler tycker man då gäller för "huvudbonad"? Vad är skillnaden? Varför särskriver man inte rubbet när man ändå inte hajat reglerna? Vad är anledningen till att man går ifrån sina principer och skriver ihop vissa ord? Som t ex "huvudbonad"?! Förstår inte

Tror, tyvärr, det är skolan som inte hänger med. Läste från någon att särskrivningar inte blir rättade. Illa...

(Och klanka nu inte på meningsbyggnad; de/dem; stavfel eller annat. Hitta andra trådar...)

Edit: Det finns faktiskt undantag till våra inkonsekventa särskrivande medmänniskor. Ta skribenten till inlägget om "Två benta människo hunden" som ett bra exempel. Den normala särskrivaren hade naturligtvis skrivit ihop tvåbenta. Men han har hajat det här: skriv inte ihop ett skit :-D
Citera
2006-04-17, 00:12
Medlem
Truxas avatar
En som påpekade de språkliga bristerna för baskerkillen, fick detta något kryptiska svar tillbaka:

Läs vad jag skriver i stället!!!!!!! För att klaga!!!
Citera
2006-04-17, 00:27
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
En som påpekade de språkliga bristerna för baskerkillen, fick detta något kryptiska svar tillbaka:

Ungefär som att säga "les vat jek skrivvär istelätt förr at klagga". Samma djävla språkliga brister! Fattar fortfarande inte ett skit, varför särskriver man inte rubbet??

Får nog skapa en bekämpa särskriveriet-tråd...
Citera
2006-04-17, 01:08
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa

Men du får hålla med om att det är en briljant, oj förlåt: TVÅ briljanta meningar han fått ihop!
Vad ska man kalla det där?

"Läs vad jag skriver i stället!!!!!!! För att klaga!!!"

Det är ju inte ens särskrivning längre, det är särmening!
Citera
2006-04-17, 01:48
Medlem
Quorthons avatar
Förstår inte varför ni stör er så mycket på särskrivningar. Visst ser det fult och konstigt ut, men det är ju inte så att man får raseriutbrott.
Citera
2006-04-17, 07:49
Medlem
Dennos avatar
Vet med mig att jag själv särskriver ibland.
Kan inte skylla på något annant än att min grammatik är dålig sedan jag var liten.

Jag avundas dom som behärskar det svenska språket perfekt i skrift och har funderat på att läsa svenska igen. Men som vanligt blir det ingenting med det.

Jag har dock svårt att se folk som hetsar upp sig över särskrivningar. Det verkar som dom flesta gör det bara för att ha något att klaga på.
Citera
2006-04-17, 10:01
Medlem
bjäbb bjäbbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Jag har dock svårt att se folk som hetsar upp sig över särskrivningar. Det verkar som dom flesta gör det bara för att ha något att klaga på.

Eller för att en särskrivning kan få en helt annan betydelse:
"Jag hyrde sex filmer."
"Jag hyrde sexfilmer."
Citera
2006-04-17, 10:21
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjäbb bjäbb
Eller för att en särskrivning kan få en helt annan betydelse:
"Jag hyrde sex filmer."
"Jag hyrde sexfilmer."

"På behandlingshemmet vistas sex missbrukare"
"På behandlingshemmet vistas sexmissbrukare"
Citera
2006-04-17, 10:46
Medlem
Quorthons avatar
Tycker bara det är löjligt om jag ska vara ärlig. Men om vissa människor känner ett behov av att i största möjliga utsträckning tolka fel när det är möjligt, så kan de väl få göra det.
Citera
2006-04-17, 11:36
Medlem
bjäbb bjäbbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Tycker bara det är löjligt om jag ska vara ärlig. Men om vissa människor känner ett behov av att i största möjliga utsträckning tolka fel när det är möjligt, så kan de väl få göra det.

Tj, dett kna mann vlä tyka omm mann ty ker at de noga är inte me sven ska språ ket så himmla. Sär skivning eler stvafel är väll alldrig fel då. Alla för står juh ändå vad man mennar.

Varför nöja sig med att enbart acceptera särskrivningar? Varför inte låta alla skriva precis som de vill? Skit i grammatiken. Stavfel och meningsbyggnadsfel - låt folk tolka som de vill.
Citera
2006-04-17, 11:38
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjäbb bjäbb
Tj, dett kna mann vlä tyka omm mann ty ker at de noga är inte me sven ska språ ket så himmla. Sär skivning eler stvafel är väll alldrig fel då. Alla för står juh ändå vad man mennar.
Precis! Det finns ingen som talar 100% svenska utan alla har sitt eget personliga språk och uttryckssätt. Och så länge folk förstår vad som menas ser jag inte problemet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in