Att man oftare särskriver i dagens samhälle kan nog bero på att många inte riktigt förstår att man i svenskan använder sig av sammansatta ord.
Frågan är om detta inte är att skylla på lärarna? Jag har i alla fall minne av att min lärare i lågstadiet var väldigt noga med att påpeka att om ett ord består av flera ord ska de sitta ihop, antingen sammansatta eller med ett bindestreck och jag har - så vitt jag vet - aldrig särskrivit ett ord, snarare har jag en tendens att använda mig av egenkomponerade sammansättningar
Det ju även ha med att man idag lär sig engelska i väldigt tidig ålder, där sammansatta ord knappt existerar.
Tonåringar som inte har vett att hålla ihop benen blir föräldrar och skickar sina ungar till en underbemannad skola där de knappt lär sig någonting, hemma får de heller ingen hjälp eftersom att deras föräldrar valde att börja jobba när de blev föräldrar på gymnasiet...
Är det en slump att de av mina vänner som har grava problem med skrift är de som har unga eller lågutbildade föräldrar?